NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Bilder från galleriet
Post Reply
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by perfrej »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6992 Eastern Veil
Exponering:
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: TEC-140ED
Kamera: QSI 683 wsg8
Kommentar: Detta är en bild som bara är början, men den börjar ligga fel nu på nätterna så den blir inte klar förrän sent i vår eller så.

När jag nu skulle börja på min första mosaik så stod jag inför en del skräcktankar om hur jag skulle limma ihop allt och få det snyggt. Plötsligt hände det! Jag kom helt enkelt på en riktigt cool och enkel metod för att få ihop allt. Jag jobbar dagligdags med kartprojektioner och liknande och har alltid tyckt att det blir mest skit när man skall göra stora mosaiker... Så...

Metod
=====

1) Exponera fyra paneler på E Veil, massor av data

2) Dra BIAS och Flats på dessa

3) Generera ett artificiellt stjärnfält som täcker mosaiken och lite till

4) Registrera alla delexponeringar mot stjärnfältet

5) Integrera alla tillsammans med average sigma rejection

Sigman tar hand om och väljer bort alla svarta delar av bilden, alltså de delar som varje delexponering inte täcker av totalstorleken.

Så här långt har jag lite för olika antal i de fyra panelerna, men redan nu kan man se att det finns löfte om en snygg och korrekt projicerad bild.

Övre högra: 16 Ha, 10 O3
Nedre högra: 10 Ha, 11 O3
Övre vänstra: 21 Ha, 16 O3
Nedre vänstra: 13 Ha, 13 O3

Målet är minst 40 av varje panel, och då tror jag att jag får bort alla ojämnheter i bakgrund och dessutom kan sträcka den lite djupare.

Just nu är bilden helt obehandlad förutom grundsträckning och färgblandning.

Allt är naturligtvis skjutet utan guidning med min fantastiska GM2000HPS II:)

Återkommer när det hela börjar få lite mer stil...

/p


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by Fredrikdb »

Som med alla dina bilder så kan man inget annat göra än att beundra dem
Bra jobbat fin bild ser fram i mot att få se mer av ditt arbete :)
Mvh Fredrik
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by Martin F »

Mycket vacker bild och spännande att läsa om din metod. Hur menar du med ett artificiellt stjärnfält? Förklara som för en 4-åring ;)


Sent from my phone using Tapatalk
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by perfrej »

OK, Mowgli, så här är det...

När du tar en bild har den en projektion, dvs en "mappning" i perspektiv. Om du tar flera likadana bilder och sedan klistrar ihop dem till en bild så har du ett litet projektionsproblem. Tänk dig fyra vidvinkelbilder, där ju proportionerna i bildens hörn är överdrivna, och sy ihop en fyrapanelers mosaik av dem. Då blir det lite vågift rent storleksmässigt.

När man registrerar bilder inför en stackning så får man, med Pixinsight, inte bara en eller tre stjärnor matchade, utan i stället används flera tusen stjärnor och bilden kan därför förvrängas till att passa en mall som har ett annat perspektiv- eller ortogonalitetsmönster. Bilden förvrängs helt enkelt så att allt passar.

I Pixinsight så kan man skapa en artificiell stjärnkarta från katalogen. Denna får den projektion som man vill ha, t ex samma som om hela bilden var tagen med en viss brännvidd. Denna artificiella astrobild använder jag som referens när alla vilder registreras.

Här är den artificiella bilden (den är ganska bred):

Image

Och så här ser en nedre högra ut när den registrerats mot den:

Image

På samma vis har alla delexponeringar nu en storlek som är drygt fyra gånger sin ursprungliga, men med data bara i "sin del" av helheten.

När man tar ett helt knippe med sådana och stackar dem så försvinner de svarta områdena i statistikbearbetningen, och bilden blir ganska fin. Här är ett exempel på alla Ha (inklusive en snedgångare som dubblerade några stjärnor uppe till höger):

Image

Tittar man noga så ser man att det är lite bättre brusvärden i den överlappande regionen, men detta försvinner med mer data.

Jag tänker använda detta på alla mosaiker jag ger mig på, helt enkelt för att den verkar den funka!

Tjo!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by perfrej »

Fredrikdb wrote:Som med alla dina bilder så kan man inget annat göra än att beundra dem
Bra jobbat fin bild ser fram i mot att få se mer av ditt arbete :)
Mvh Fredrik
Nu tar du i, men tack! :)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by Martin F »

perfrej wrote:OK, Mowgli, så här är det...

När du tar en bild har den en projektion, dvs en "mappning" i perspektiv. Om du tar flera likadana bilder och sedan klistrar ihop dem till en bild så har du ett litet projektionsproblem. Tänk dig fyra vidvinkelbilder, där ju proportionerna i bildens hörn är överdrivna, och sy ihop en fyrapanelers mosaik av dem. Då blir det lite vågift rent storleksmässigt.

När man registrerar bilder inför en stackning så får man, med Pixinsight, inte bara en eller tre stjärnor matchade, utan i stället används flera tusen stjärnor och bilden kan därför förvrängas till att passa en mall som har ett annat perspektiv- eller ortogonalitetsmönster. Bilden förvrängs helt enkelt så att allt passar.

I Pixinsight så kan man skapa en artificiell stjärnkarta från katalogen. Denna får den projektion som man vill ha, t ex samma som om hela bilden var tagen med en viss brännvidd. Denna artificiella astrobild använder jag som referens när alla vilder registreras.

Här är den artificiella bilden (den är ganska bred):

Image

Och så här ser en nedre högra ut när den registrerats mot den:

Image

På samma vis har alla delexponeringar nu en storlek som är drygt fyra gånger sin ursprungliga, men med data bara i "sin del" av helheten.

När man tar ett helt knippe med sådana och stackar dem så försvinner de svarta områdena i statistikbearbetningen, och bilden blir ganska fin. Här är ett exempel på alla Ha (inklusive en snedgångare som dubblerade några stjärnor uppe till höger):

Image

Tittar man noga så ser man att det är lite bättre brusvärden i den överlappande regionen, men detta försvinner med mer data.

Jag tänker använda detta på alla mosaiker jag ger mig på, helt enkelt för att den verkar den funka!

Tjo!

/p
Häftigt! Och tack för förklaringen! Är detta en metod man även skulle kunna använda för att stacka bilder tagna med olika brännvidd?


Sent from my phone using Tapatalk
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by perfrej »

Yep, det skall funka. Men du behöver ett riktigt verktyg för detta, alltså Pixinsight...

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by Martin F »

Investerade i just detta verktyg tidigare i år :good: :)


Sent from my phone using Tapatalk
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by Tompa »

Jag är redan nu imponerad av vad du åstadkommit med denna bild. Det skall bli väldigt kul att se den färdiga bilden gå i mål. Många av oss hade nog ansett sig vara färdiga redan i detta stadium :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by perfrej »

Jo, man får sätta ribban högt, annars får man processa varje dag för att hålla jämna steg med datainflödet :)

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC6992 Eastern Veil - Per Frejvall

Post by Martin F »

perfrej wrote:OK, Mowgli, så här är det...

När du tar en bild har den en projektion, dvs en "mappning" i perspektiv. Om du tar flera likadana bilder och sedan klistrar ihop dem till en bild så har du ett litet projektionsproblem. Tänk dig fyra vidvinkelbilder, där ju proportionerna i bildens hörn är överdrivna, och sy ihop en fyrapanelers mosaik av dem. Då blir det lite vågift rent storleksmässigt.

När man registrerar bilder inför en stackning så får man, med Pixinsight, inte bara en eller tre stjärnor matchade, utan i stället används flera tusen stjärnor och bilden kan därför förvrängas till att passa en mall som har ett annat perspektiv- eller ortogonalitetsmönster. Bilden förvrängs helt enkelt så att allt passar.

I Pixinsight så kan man skapa en artificiell stjärnkarta från katalogen. Denna får den projektion som man vill ha, t ex samma som om hela bilden var tagen med en viss brännvidd. Denna artificiella astrobild använder jag som referens när alla vilder registreras.

Här är den artificiella bilden (den är ganska bred):

Image

Och så här ser en nedre högra ut när den registrerats mot den:

Image

På samma vis har alla delexponeringar nu en storlek som är drygt fyra gånger sin ursprungliga, men med data bara i "sin del" av helheten.

När man tar ett helt knippe med sådana och stackar dem så försvinner de svarta områdena i statistikbearbetningen, och bilden blir ganska fin. Här är ett exempel på alla Ha (inklusive en snedgångare som dubblerade några stjärnor uppe till höger):

Image

Tittar man noga så ser man att det är lite bättre brusvärden i den överlappande regionen, men detta försvinner med mer data.

Jag tänker använda detta på alla mosaiker jag ger mig på, helt enkelt för att den verkar den funka!

Tjo!

/p
Hej igen Per!

Lyfter denna tråd då jag inte lyckas med ditt tips. Har gjort en artificiell stjärnkarta men lyckas inte registrera mina lights (debayered) mot den. Har du något tips på exakt arbetsgång? StarAlignment bara tuggar på och för varje "fail" letar den svagare och svagare stjärnor.


Sent from my phone using Tapatalk

Return to “Bilder”