Observatoriekupol

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Observatoriekupol

Post by jorand »

Är det någon som har kännedom om en observatoriekupol kan definieras som ett Attefallshus? Finns möjligheten borde det räcka med en bygganmälan och därigenom slippa processen med bygglov.

Boverket anger att ett den totala byggnadsarean för Attefallshus inte får överstiga 25 kvadratmeter samt att den högsta höjden från mark till taknock får vara 4,0 meter. Boverket anger vidare att Attefallshus inte får uppföras närmare tomtgränsen än 4,5 meter.

Initialt tänkte jag att det möjligtvis föreligger ett problem att begreppet nockhöjd inte kan appliceras på en sfärisk byggnad. Jag noterar dock att begreppet nockhöjd inte är definierat i Plan- och bygglag (2010:900). Boverket beskriver dock i sin kunskapsbank att nockhöjd är den högsta delen på en byggnads takkonstruktion, oavsett vilken typ av takkonstruktion som byggnaden har. Ur det hänseendet borde begreppet nockhöjd även vara tillämpligt för en sfärisk byggnad och därigenom kunna definieras som ett Attefallshus.

Är det någon som har praktisk erfarenhet av detta?

Hälsningar Jörgen
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Observatoriekupol

Post by stoffe »

Har byggnaden egentligen en takkonstruktion om den inte sitter fast på väggarna? Exempelvis så förvandlas ett roll off observatorium relativt snabbt från en byggnad med tak till något som mer liknar en uteplats med vindskydd och ett tak på sidan om.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Observatoriekupol

Post by Martin F »

Sätt hjul på den och rulla runt i trädgården? ;)


Sent from my phone using Tapatalk
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Observatoriekupol

Post by jorand »

Det är en intressant fråga ur ett PBL perspektiv. Består en sfärisk byggnad av en vägg eller ett tak eller en kombination av vägg och tak eller rentav ingendera? Skulle observatoriekupolen monteras på en byggnad skulle naturligtvis tillämpningen av PBL bli lättare. Dock så har jag för avsikt att montera kupolen på en gjuten cirkulär betongplatta. Jag förutsätter dock att frågan är av akademisk karaktär. Jag antar att det primära är att observatoriekupolens höjd inte överstiger 4 meter och att byggnadsarean inte överstiger 25 kvadratmeter. I mitt fall har jag inte för avsikt att överskrida något av de primära begränsningsmåtten. Jag kommer naturligtvis att konsultera byggnadskontoret i frågan. Anser de att ett bygglov behövs så är det bara att kasta sig in i bygglovsprocessen. Jag önskar dock att observatoriekupolen kan hanteras som ett Attefallshus vilket skulle minska den administrativa bördan.

Hälsningar Jörgen
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Observatoriekupol

Post by Martin F »

Jag tror att det hänger mycket på flexibiliteten i den enskilda kommunen. Här hos oss har de t.ex tagit ett principbeslut om att lekstugor klassas som lekredskap och inte friggebod. Bra, då man vill ha möjlighet att ha en riktig friggebod också.


Sent from my phone using Tapatalk
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Observatoriekupol

Post by jorand »

Jag har varit i kontakt med Bygg- och miljökontoret. Bygglovshandläggaren informerade mig att en observatoriekupol kan klassificeras som ett Attefallshus så länge höjden inte överstiger 4 meter och att byggnadsarean inte överstiger 25 kvadratmeter samt att det ligger i omedelbar närhet av bostadshuset. På frågan hur jag skulle tolka begreppet ”omedelbar närhet” fick jag till svar att det finns ett rättsfall från 2008. Där hade en person uppfört en friggebod 75 meter från bostadshuset. Domen fastslår att 75 meter inte kan anses som i omedelbar närhet av bostadshuset. I domslutet minskades avståndet till 31,2 meter. Jag kan inte sluta att undra hur man kom fram till att 31,2 meter kunde anses som i omedelbar närhet av huset. Hursomhelst, så länge jag inte placerar min observatoriekupol längre än 31,2 meter från huset behövs inte något bygglov :)

Hälsningar Jörgen
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Observatoriekupol

Post by DavidS »

Tack för info, bra att veta! Jag hade ett liknande bygglovsärende 2007 när jag byggde min kupol på villataket.

Sen kan du ju fundera på varför just kupol. Jag valde kupol dels för att det ser häftigt hus men också för väderskydd. Det är inte lätt att bygga en roll-off som är helt säker att skydda ett bostadshus från väder och vind. Sen är en kupol mer vindskyddad när man obsar, än viktigare uppe på ett tak. Jag tror också att daggproblem är lite mindre under en kupol. Å andra sidan är roll-off billigare och ger en större frihet. man slipper snurra på kupolen hela tiden.

Lycka till med bygget!
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Observatoriekupol

Post by jorand »

Konstruerade du kupolen själv eller köpte du en monteringsfärdig kupol?

Jörgen
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: Observatoriekupol

Post by DavidS »

jorand wrote:Konstruerade du kupolen själv eller köpte du en monteringsfärdig kupol?
Det blev en färdig AshDome, försänkringsbolaget krävde en "certifierad" konstruktion.