Solen i trapphuset / Del 2 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Solen i trapphuset / Del 2 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i trapphuset / Del 2
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 85/1,2
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Ca 2 veckor efter vårdagsjämningen 2014 fotograferade jag Solen i trapphuset då den passerade genom min grannes nyckelhål http://astronet.se/view_image.php?id=3138&mode=large

Jag räknade med att ca 2 veckor innan höstdagsjämningen skulle fenomenet bli synligt igen när Solen vandrade tillbaka.
Jag lyckades ta timelapse vid 2 tillfällen, den 8 och 11 september i år och genom att lägga ihop alla bilderna får man en korrekt men spegelvänd bild av hur utsikten ser ut genom fönstret inne i lägenheten.
Bilden på vardagsrummet är tagen exakt i höjd med nyckelhålet

Filmen ligger på https://vimeo.com/140217568

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn
spamtest: JA

Re: Solen i trapphuset / Del 2 - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Riktigt kul att se detta! Det var ett intressant experiment med den nedgående solen i trappan. Ibland träffar man på fascinerande fenomen.

/Torbjörn :-)
Katarina H

Post by Katarina H »

Vad kul med en del 2!!!! De små detaljerna som ingen ser. Dina bilder är i en klass för sig och excellerar i form, innehåll och finish. Fin liten film!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Peter R

Post by Peter R »

Tack Torbjörn och Katarina,

även om fenomenet är ganska enkelt i sig så är det väldigt svårt att hitta rätt sätt för hur det ska förklaras och presenteras så tydligt som möjligt så jag har jobbat med bilderna och filmen i 2 veckor innan jag var nöjd.
Jag tycker att det är spännande att få en bild i trapphuset och bl. a. kunna se växternas placering på fönsterbrädan bara genom att låta Solen skanna av utsikten genom fönstret, och allt detta utan några optiska hjälpmedel eller avancerad teknik (förutom kameran jag har använt för att dokumentera händelsen naturligtvis).
Från en annan dörr kunde jag se en bild av solen uppspaltad av persiennlameller så det blir en ganska bra upplösning.

/*Peter R
stoffe

Post by stoffe »

Jättekul med en uppföljning på ett av dina kluriga projekt, dina projekt och bilder har en helt egen kategori. Kul att du delar med dig. Jag tyckte filmen var bra klippt och snyggt behandlad :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”