Tips på stjärnor att polställa mot.

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Tips på stjärnor att polställa mot.

Post by taipan »

Precis köpt en Celestron AVX. Skulle behöva lite tips på olika stjärnor i olika vädersträck man kan använda för att polställa med tex two star polaralignment och ha som kallebrerings stjärnor.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Tips på stjärnor att polställa mot.

Post by stoffe »

Polställa gör du mot polstjärnan alternativt med driftingmetoden. Det sistnämnda tar tid men ger betydligt bättre precision. Du bör ha en fast installerad montering för det då det kanske går några timmar eller en hel kväll innan man är helt nöjd. Med andra ord en pir med en låda över.

För din alignment vilket inte är samma sak som polinställning så brukar det finnas en lista av ljusstarka stjärnor i din handkontroll till din montering att välja på. Listan innehåller i regel dessa stjärnor. Alignment går mycket fortare att göra än att göra en riktigt bra polinställning. Ett hårkorsokular är bra att ha, jag modifierade ett billigt 20 mm plössl för ändamålet vilket fungerade mycket bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_brightest_stars
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Tips på stjärnor att polställa mot.

Post by Juicy6 »

----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Tips på stjärnor att polställa mot.

Post by Wolfgang »

Jag föreslår PHD guide, suveränt gratisprogram, troligtvis det bästa programmet,och ger exakt inställning, kräver dock mycket tid att få perfekt. Jag har lagt ner många timmar och är ej nöjd ännu, men nån gång skall det bli perfekt.HI.
http://www.stark-labs.com/phdguiding.html
Nackdelen med AVX är att Celestron placerat justering mitt för där polsökaren skall sitta (tillbehör) så man behöver en vinkelprisma för att se igenom den.
Med polsökaren får du ganska bra polinställning. Men jag föreslår and PHD, kostar ju inget.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410

Return to “Monteringar”