orion magnificent mini autoguider

Utrustning och metoder.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Är orion magnificent mini autoguider bra och enkel att komma igång med kanske någon som har den här ?

Tänkte kör den med neq6pro och skywatcher 200 pds då jag aldrig fått min beg synguider att fungera och vill denna säsongen köra med autoguider

mvh/bjorsa
klintan74
Posts: 49
Joined: 2012-12-28 19:50:51
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by klintan74 »

Är ingen astroexpert på något vis men köpte denna förra säsongen och jag tyckte den va relativt enkel och bra. Provat 10 min exponeringar utan stjärnspår. Liten och lätt.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Juicy6 »

Hej

Den fungerar jättebra. Använder den med PHD utan problem. Får bäst funktion om stjärnorna är lite ur fokus (precis som manualen säger).

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

orion magnificent mini autoguider

Post by Martin F »

Samma här, tycker att den funkar bra. Den tynger ju inte direkt ner monteringen :)


Sent from my phone using Tapatalk
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Tack för svaren !
Dom har kommit med en deluxe som har fokusering men finns ju inte på astrosweden men det kanske inte är så pilligt att fokusera med den genom att flytta den framåt/bakåt eller skall man försöka köpa den med fokuserare (deluxe) http://www.telescope.com/Orion-Magnific ... 102418.uts ?
mvh/bjorsa
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Juicy6 »

S.k. helical focuser, eller vridbar, är ju bra men efter att ha ställt in den en gång för alla behöver man nog inte röra den. Jag har aldrig ändrat min.
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Tack för svaret !
Bra då behöver man nog inte ha den .
mvh/bjorsa
Moribaz
Posts: 13
Joined: 2014-10-27 18:41:23
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Moribaz »

Kan bara instämma med de andra. Mycket lätt och smidig. Många guidestjärnor på det stora synfältet.

Ett tips kan vara att justera in fokus på dagen på ett avlägset objekt. Jag kanske hade tur men för min del räckte det att finjustera med låsringen längst fram i mörkret, fokus var säkert 95 % rätt redan med dagtidsinställningen.

/Rasmus
Sky-Watcher Evostar 80 ED Pro med 0,85x field flattener/corrector
Sky-Watcher EQ3-2 Pro Synscan
Nikon D5100
Orion mini guider scope med Orion StarShoot AutoGuider
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Ok skall testa att fokusera dagtid på något fjärran då den nu är beställd skall bli kul å se om man nu kan få till lite längre exponeringar
bara att hoppas att stjärnklara nätter nu fortsätter .
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Har nu fått lite problem med orion guiden och använder mig av en laptop med windows 8.1 har sedan laddat hem programvara så att jag har phd2 och eqmod och eqtour .
När jag startar phd2 så kommer jag så långt att kamerna och monteringen är ihopkopplad med programet och får stjärnor i fokus och kan då klicka på en med shift och guid så att den skall kalibrera men efter en stund säger den Ra calibration failed not enough star movment och har även provat utan shif dvs bara guid knappen men blir riktigt utdragna stjärnor .
Läste någonstans att just orion och windows 8 var ingen bra kombo och att phd var bättre än phd2 för just orion men att phd2 var då dvår att avinstallera

Så några förslag kanske annan programvara som funkar bra med eqmod ?
mvh/bjorsa
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Juicy6 »

Funkar med båda PHD och PHD2 på Windows 8 för mig. Viktigt dock att göra så här:

http://www.telescope.com/assets/product ... nGuide.pdf

Drivrutiner för Windows 8:

http://www.telescope.com/assets/product ... DRIVER.ZIP

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Hej !
Tack för hjälpen !
Så här ser det ut i system i min dator och där står det version 3.0
och då skall jag alltså avinstallera och sen in med 4.0 då jag tydligen har usb 3.0 stämmer det ?
Dock får jag inget av det där uknown device när jag byter usb port har 3 portar på datorn och när jag kopplar in kameran så kommer den hela tiden upp som orion starshooter autoguider driver ingen uknown device .
Jag har installerat SAG_WIN8_COMPATIBLE_DRIVER .

Skall det stå version 4.0 i system när man kontrollerar drivers för orion starshooter i system-usb device där jag nu har 3.0 ?
mvh/bjorsa
Attachments
orion.png
orion.png (61 KiB) Viewed 7506 times
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by Juicy6 »

Jag har också version 3.0.0.0 och kör den på en USB3-port på Win8.1.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Hittade nu en bild på min lenovo g510 http://www.notebookcheck.net/Lenovo-G51 ... 221.0.html och det visar sig att usb porten på höger sida är usb 2.0 dom två övriga på vänster sida är usb 3.0 och jag körde med den högra då kabeln är lite kort så felet kanske då är att jag körde med usb 2.0 så får testa med usb 3.0 på söndag då det skall bli lite klart väder på kvällen .
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: orion magnificent mini autoguider

Post by bjorsa »

Har nu provat 2 nätter till och får samma fel hela tiden dvs "Ra calibration failed not enough star movment"

Hittade då att man kan kontollera att det inte är fel på kablar eller hårdvara genom att köra manuell guidning dvs trycka öst väst norr syd knapparna och se om den rör sig fast det skulle vara svårt så man skulle lyssna istället men jag gjrde som så att jag vara unpark teleskopet så det stod still sen tryckte jag öst väst norr syd och siffrorna i eqmod ändrades sig och gick att få dom att bläddra uppårt i tal och nedåt i tal så det är ju inget fel på hårdvaran eller kablarna .

Sen har jag sett att dom skriver att man skall skriva in brännvidden/focallenght på guidescopet men hittar ingenstans att skriva in det så¨någon som vet vart i phd2 man för in det ?

Jag använder ju phd2 och eqmod och eqtour och eqmod och tour fungerar ju bra ihop är det någon speciell inställning för att phd2 skall förstå eqmod fast den borde ju förstå då manuell guidning fungerade ?

Ikväll får det bli på vanligt vis dvs inget krångel å bara korta exponeringar :-)

mvh/bjorsa