Danskarna har lagt in en högre växel!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Danskarna har lagt in en högre växel!

Post by skafar65 »

Kika på denna länk! http://www.2astro.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4010

Som jag skriver i mitt inlägg där. "Nä men dra mig baklänges på en liten vagn! (Svenskt ordspråk) [:)]Det var det bästa jag sett på länge! Ni killar i Danmark har tagit astronomi fotot till the next level! Vi Svenskar är nu ljusår efter! Tadpoles i 100%, jisses!"

Inte mycket man har att "sätta upp" mot den bilden! Sågen kan man smälta ner och elda upp handtaget! Kanske göra en staty och skicka till Jacob. Kolla lägre ner på 100% förstoringen! Makalöst!

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Danskarna har lagt in en högre växel!

Post by Bengt »

Håller med Micke en underbar bild.

Danskarna har helt kört ifrån oss. Måste bero på de fina refraktorerna de använder :D

Skämt å sido de har väldigt många som är duktiga på bildbehandling också där. Sen tror jag de har något vi saknar . Täta kontaker och många mini träffar där de faktiskt plåtar ihop.

Hemsidor och forum är jättebra men riktiga träffar där man hjälps åt är nog ännu bättre. Kanske nåt vi kan bli bättre på. Kanske ska vi skånepågar börja? :D


Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Danskarna har lagt in en högre växel!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Otrolig bild, är detta vad man kallar "false color" pga smalbandsfiltren? Jag måste säga att jag gillar dom där färgerna, allt jag fotograferar blir ju "rött" för det är ju rött mycket, bortsett stjärnorna dom blir läckert gröna :mrgreen:

Har ni haft någon kontakt med denna gruppen?

M.v.h

Lars-Gunnar
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Danskarna har lagt in en högre växel!

Post by skafar65 »

Han har även använt en bra kamera för att ta denna bild, en QCam2pro :D

Lars fråga. Hur menar du kontakt? Jag och en hel del här på detta forum kikar väl in på Astros forum lite då och då. Jag har aldrig träffat Jacob Bassøe (som tagit bilden). Kanske Bengt och Timo gjorde det på träffen i somras?

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Danskarna har lagt in en högre växel!

Post by Bengt »

Bilden visa sig vara nåt över det vanliga . Stort grattis från oss från andra sidan sverige får man väl säga till våra danska bröder som har så duktig astrofotgraf.

http://apod.nasa.gov/apod/ap090117.html

Bengt.

Return to “Allmänt”