New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by stoffe »

Nu i sommar så besöker rymdsonden New Horizons dvärgplaneten pluto. Sonden sköts upp 2006 och börjar nu närma sig sitt första delmål. Det är eventuellt tänkt att sonden även kommer att besöka någon av plutoiderna utanför Plutos bana efter att ha besökt Pluto. Dock är verkar det inte vara säkert om det är möjligt ännu, sist jag läste om projektet så fattades det pengar i Nasas budget. Lite märkligt kan man tycka eftersom rymdsonden redan kostat otroligt mycket pengar att skjuta upp. Beloppet som fattades som det sist handlade om låg på ca 700 miljoner dollar om inte minnet sviker mig.

Följ New Horizons resa här, redan nu kan man för första gången få se en bild bättre än från Hubble teleskopet. Bättre kommer det att bli, det förväntas även att fler månar än de 5 nu redan kända månarna kommer att upptäckas. Troligtvis kommer vi även få högupplösta bilder på Plutos måne Charon och det hela kommer att bli mycket spännande att följa.

Här är är de senaste nyheterna och bilderna från rymdsonden.
http://www.nasa.gov/mission_pages/newho ... index.html
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by stoffe »

Detta datum kommer New Horizons vara som närmast dvärtplaneten Pluto.
(11:49:57 UTC) on July 14, 2015

Några tidiga bilder, det är första gången vi får se hur Pluto ser ut. Detta är mycket spännande 8) :geek:

Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by stoffe »

Nya bilder på Pluto finns nu! Några dagar kvar tills New Horizon är som allra närmast för att sedan lämna Pluto.

Här finns de senaste bilderna
http://www.nasa.gov/feature/latest-imag ... w-horizons

Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by Corpze »

Spännande, inte minst med tanke på rebooten här om dagen :-O
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by stoffe »

En reboot? Av rymdsonden menar du? Det har jag inte hört, det låter onekligen lite för spännande. Hoppas den funkar som den ska när den ska förbi sitt mål.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by Hans Bengtsson »

En utförlig tidtabell som visar vad vi kan vänta oss:

http://www.planetary.org/blogs/emily-la ... pluto.html

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by stoffe »

Ny bild på pluto och dess måne Charon

Denna gång valde jag att länka till denna fantastiska bild istället för att klistra in den i tråden. Pga av att den ej gick att få in i full bredd i forumet.
https://www.nasa.gov/sites/default/file ... _final.png

På tisdag så kommer New Horizons som närmast Pluto! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by Peter R »

Tydligen inträffade det ett stort problem på 4 juli då de helt tappade kontakten med New Horizons.
Lite spännande läsning i The Washington Post om hur de identifierade och åtgärdade problemen http://www.washingtonpost.com/national/ ... story.html

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by stoffe »

Tack för länken Peter, det där var som du skrev spännande läsning. Tur att de lyckades fixa till problemet. Det tar ca 4 timmar för radiosignalerna att färdas enkel resväg till New Horizons från Tellus. Snacka om nervösa 8 timmar innan man vet att man fått svar tillbaka att man skickat rätt kommandon.

Idag dök denna bild upp på New Horizons webbplats. Imorrn så är det closest flyby! Det är så spännande :geek: Det finns en hexagonal struktur som de ska försöka undersöka mer och dessutom så finns det eventuella bergskedjor. Information om hur geologin ser ut och nya data hela tiden om allt från eventuell atmosfär till även hur Charon ser ut. Charon ligger 20 gånger närmare Pluto än vad vår egen Måne i förhållande till Jorden.

Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by AstroFriend »

Spännande bilder, kul du följer med Stoffe, själv har jag inte hunnit läsa allt.

En del kratrar ser lite översvämmade ut, som om något lavaliknande runnit där, kanske någon frysen gas. Någon som läst om vad ytan kan tänkas bestå av? Månen Charon måste utöva mäktiga tidvattenkrafter med det lilla avståndet.

Vår måne har ju legat närmare jorden tidigare, det spekuleras i tidvatten vågor på hundratals meter. Kommer dock inte ihåg när detta skulle vara och på vilket avstånd vår måne var då för att orsaka detta. Är det väldigt tidigt i Jordens historia kan man fråga sig vilka mängder vatten vi hade då, och månen antas ju inte varit där från början utan kommit till i en kollission. Spännande barndom för Jorden och vi kanske finner lika spännande saker om Pluto i åren som kommer när all data analyseras.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by Hans Bengtsson »

På onsdag 15 juli klockan 19 UT (klockan 21 svensk sommartid) kommer högupplösta bilder att presenteras. Om jag förstått saken rätt kan man då gå in här för att beskåda det hela:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/

Onekligen ett betydande vetenskapligt framsteg, detta att vi efter alla år av ovisshet äntligen får veta hur Pluto egentligen ser ut.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by stoffe »

En 8 minuter lång intervju med Uppsala Astronomen Eric Stempels från nyhetsmorgon idag.
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/ry ... tt-3190533

Imorgon kommer även Eric Stempels att finnas med i TV4 webbsändning som börjar kl 13.00 och ämnet är förstås att New Horizons kommer att passera Pluto som allra närmast. Jag har tyvärr ingen webblänk att posta då det ännu inte sänts.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by VigdisVZ »

Bra att du summerar informationen stoffe! Kan vara lite knepigt att hitta de senaste bilderna ibland. Och kul intervju med Eric, oppas man kan få gå på något av hans seminarium snart igen.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by timokarhula »

AstroFriend wrote: Någon som läst om vad ytan kan tänkas bestå av? Månen Charon måste utöva mäktiga tidvattenkrafter med det lilla avståndet.

/Lars
Ytan består av fruset kväve och metan. Mer detaljer kommer säkert efter mötet. :)

Tidvattenkrafterna går inte Pluto runt eftersom båda himlakropparna har synkron rotation. Charon hänger stilla på Plutos himmel och från andra sidan Pluto syns aldrig Charon.

Senast jag såg Pluto visuellt var den 9 juli 2011. Med min 10-tums SkyWatcher letade jag upp Pluto i Skyttens vintergata, 1°.7 E om stjärnmolnet M24. Det var den tionde gången jag såg den detroniserade planeten. Jag hade sedan 1985 sett Pluto korsa Virgo, Serpens (Caput), Libra, Ophiuchus och Sagittarius, passera perihelium och himmelsekvatorn, återta sin plats som den nionde planeten (Pluto låg innanför Neptunus bana mellan 1979 - 1999) och sedan förlora sin planetstatus. På drygt 2 timmar såg jag att Pluto hade rört sig 9 bågsekunder och passerade nära en stjärna. Jag använde Digitized Sky Survey som sökarkarta. Denna natt sköts förresten den sista rymdskytteln, Atlantis, upp som jag följde i direktsändning på TV och senare på natten dök Atlantis upp på den australiska natthimlen.

Någon annan här som följt Pluto?

/Timo K
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: New Horizons besöker dvärgplaneten Pluto

Post by AstroFriend »

Hej!
Aha.. båda har synkron rotation, hade man lyckats mäta det tidigare eller är det först nu man fått data på rotationen?

Spännande himmel att se från Pluto om man bor på rätt sida. För månen slipper man tracking problem också, visserligen lär den vaja lite fram o tillbaks men det är ju långsamma rörelser.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;