Nu har kameran äntligen kommit!

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Nu har kameran äntligen kommit!

Post by GAIS »

Min StarLightXpress H16 har nu fått fånga fotoner för första gången.
Som total nybörjare på LRGB kommer det säkert massor av frågor inom kort :o

Jag la första dagen på att arrangera kablage och mjukvaror (Maxim :twisted: ) etc förenkelt framtida handhavande.
Jag har numera en låda där två multikablar kommer ut och en in:

Kabel ut 1: Matning montering o dew heaters, PC styrning och autoguidning ST-4
Kabel ut 2: Matning kameror och filterhjul samt USB till filterhjul och kameror (inkl H16, Guidekamera o DSLR).
Kabel in: 230V eller 12 DC matning.

Anledningen till två kablar ut var endast av praktiska skäl. En kabel var målet men skulle inte vara lika bra (insåg jag efter ett tag).

I lådan sitter även datorn. Jag är nöjd!

Med spänning började jag bära ut grejerna. Det tog 16min inklusive poljustering.
Alltså typ 4-5min långsammare än vanligt... men kommer trimmas ner.


Bilderna då?:
Tanken var att lära denna gång = relativt kass resultat dessvärre.

1) Jag började med månen. Första körningen blev friskt med blooming (hur effektiv är den inbyggda anti bloomingen?)
Med bättre exponeringstider vid andra försöket blev det OK.
Stackningen i Maxim funkade inget vidare (jag är inte kompis med Maxim än). Bilderna togs under eftermiddagen då inga stjärnor var synliga... så därav blev kanske stackningen sådär.

2) M81/82
Molnen började komma så det blev bara 2x2m L i 1x1binning + 2x2m RGB i 2x2binning samt Darks i 1x1 samt 2x2 binning.
Återigen blev jag inte kompis med MAxim under stackningen. Dock funkade det automatiserade filterhjulet (Atik) perfekt.

Mina första känslor:
1) Darksen ser inte ut som jag något jag sett innan. Varje dark var tämligen olik den andre samt en märklig linje horisentellt. Dessutom klart mer brus vid ena sidan av CCD'n.
Känner nån igen sig?

2) Massor av donuts, nått som jag inte haft problem med tidigare. Självklart kan detta fixas med Flats... men ändå.
Gjorde rent allt noga efteråt men hittade inga direkta "bekymmer". Få se resultatet nästa gång.

3) Helt annan känslighet än DSLR

4) Jag trodde H16 var temperaturreglerad, men så verkar inte vara fallet.

5) Nerladdningen är riktigt snabb.


Lite tips mottages gärna - bilder kommer jag med förhoppningsvis med inom kort.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Starsoft »

Kul att du fått din kamera, ska bli intressant att jämföra erfarenheter med någon som också använder Kodak bildsensor.

Låter underligt med dina darks, som om kylningen inte var påslagen, rimligtvis måste kameran vara temperaturreglerad, min kamera skulle vara helt oanvändbar utan temperaturreglering. Men jag ska erkänna att jag fick en smärre chock när jag såg mina första Kodak-darks, de såg för gräsliga ut, men dom är i alla fall konsekventa under samma obspass om man kan hålla temperaturen konstant.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Bengt »

Kul du fått din kamera.

Horisontella linjer som du beskriver kan tyda på problem med usb nedladdningen. Åtminstone har jag varit med om det då och då med min H9:a.Koilla dina sladdar. Antar du kör med usb 2( förr var det ett problem funkar ej med usb 1)

Om H16 har samma kylning som H9 har den ingen tempreglering. Inget som jag någonsin känt jag behövt heller.

Brus på en sida om ccd verkar helskumt. Behövs det darks på H16 kameran egentligen?? Har aldrig behövt det på H9.

Har du tekniska problem med din ccd har starlight marknadens bästa suport. Mejla Terry Platt (han har alltid svarat blixt snabbt nästan oavsett dygnet :D )


Ser fram emot first light

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Grattis till nya kameran jag är väldigt avundsjuk.. tre tips:

Se upp med spänningsmatningen till värmebanden, dom tar mer kräm än man tror, lägg dom helst på eget kraftaggregat med god marginal och absolut inte ihop med någon av kamerorna.

Det måste vara god passning på adaptern som går in i teleskopet, Williams egna blanka fina är helt kassa och drar snett, jag har svarvat en egen som är helt slät som nästan nyper när man skjuter in den i teleskopet.

Förlänger du USB kablaget till datorn, vilket är nästan nödvändigt så sätt en signalförstärkare i skarven

Du skola icke misströsta med Maxim, det är en rätt bra plattform faktiskt, sekvens hanteringen med filterbyte etc. är riktigt bra och programmet har ju blivit lite av en "standard" och jobbar bra med pin-point, polealign-max, focus-max, the Sky etc.

Du frågade om vilket skydd jag har över utrustningen? diverse gamla filtar och sedan en presenning, montering och teleskop står ute i ur och skur, kamerorna tar jag in. Det kan bli lite kondens här och där, men inget på optiken. Jag orkar inte längre släpa in grejorna.

M.v.h

Lars-Gunnar
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Starsoft »

Har aldrig behövt det på H9
Att jämföra H9 och H16 när det gäller tempreglering och darks lär vara helt ointressant genom att H9 använder Sonys ICX285 sensor. Skillnaden beskrivs också till viss del på Starlights hemsida. Står så här där om H16 "Regulated constant current cooling supply with two stage thermoelectric cooler", verkar helt perfekt som det ska vara.

Förmodligen är det något programvarustrul som gör att tempregleringen inte funkar???

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Starsoft »

Har nu forskat lite mera på nätet om Starlight kameror medan jag tittat på termometern då och då och undrat om man ska gå ut över huvud taget idag.

Med ledning av andra formuleringar på StarLight Xpress nätsite så börjar jag misstänka att det kanske inte är temperaturreglering i H16 i alla fall, utan formuleringen "Regulated constant current cooling supply" är avsedd att vilseleda hugade kameraspekulanter, det kanske bara betyder att kylningen i kameran matas med en reglerad spänningsmatning :evil:

Om dom försöker sälja sin Lodestar guidekamera som "stand alone" så är nog tyvärr inte otänkbart. "The Lodestar is a stand alone guider", klippt från deras site, här betyder "stand alone" något annat än det man förväntar sig, det behövs fortfarande en dator för att använda Lodestar.

Då en kamera med Kodak sensor utan temperaturreglering enligt mig skulle vara praktiskt taget omöjlig att försöka använda kan jag väl förstå deras baktanke, men det hade nog varit bättre att utrusta kameran med reglering, borde varit uppenbart från början, det rör sig dessutom om en obetydlig merkostnad.

En annan kameratillverkare som har en motsvarande kamera, som verkar betydligt bättre, beskriver problemet så här "The Kodak sensors require dark frames to be used to calibrate images and these must be taken at the same temperature as the image", jag skulle vilja utöka kravet till att darken också måste tas vid samma obstillfälle men det kan vara specifikt för min kamera. Läs mer här om Atik 4000 http://www.atik-instruments.com/ den har dessutom KAI4022 i stället för KAI4021 som H16 enligt uppgift har.

Jag utgår i min bedömning från min kamera som har KAI1102 sensorn men den info jag har hittat på nätet verkar instämma med mina erfarenheter, man måste vara mycket noga med darks då man har ett Kodak chip. Slarvar man med darks så får man naturligtvis på olika sätt försöka jaga bort sina hot pixels i de färdiga bilderna vilket i längden blir ganska tröttsamt, men det största problemet jag får är vid stackningen. Har jag inte en bra dark så blir det så mycket hot pixels i bilderna att de dominerar över stjärnorna, speciellt vi Ha foto, Iris klarar då inte av att alligna bilderna vilket är rent katastrofalt och leder till manuell alligning av bilderna och det är verkligen tröttsamt om man har 50 subar :twisted:

Jag tycker Mattias ska testa sin kamera noga och söka fler råd från annat håll från de som använt Kodak baserade kameror, om dom har ungeför samma uppfatting som jag tycker jag du ska överväga att skicka tillbaka kameran.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Bengt »

Vad menar du starsoft?

Menar du att inte iris har sigma clip funktion som maxim.dl?

Nästan alla döda pixlar försvinner ju i stackningen med den funktionen i maxim.dl . Det är väl inget bekymmer?

Tror säkert h16 är ett fin fin ccd kamera. Har bara hört positivt.Tror inte där är något fel på ditt ex heller Gais . Finns ju ett starlight express forum också som man kan få råd.
Men som sagt mejlar du en darkframe till Terry P så får du säkert direkt ett gott råd ganska snabbt . Om där är nåt skumt.


Hade en sladd til min guider som var lite kort i standarutförande när jag byta tub och helt otroligt så skicka grabbarna på starligt en ny utan kostnad en sån gratis som är lite längre? Som sagt verkligen reko killar där.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Starsoft »

Nästan alla döda pixlar försvinner ju i stackningen
Finns många stackningsmöjligheter i Iris, bl.a. för att ta bort hot pixels, men det är hur som helst en dålig efterhandslösning, det ska vara så lite hot pixels som möjligt från början i bilderna, och jag tycker inte att "nästan alla" räcker heller. Har man temperaturreglering i kameran och gör på rätt sätt så får man inga hot pixels alls, varför göra det svårt för sig när det går att göra det enkelt? Ja tycker det är tröttsamt och frustrerande att sitta och pilla i en färdig bild för att få bort rester av hot pixels, för även med avancerade stackningsmetoder så blir det alltid rester kvar om råbilderna är för dåliga. Om man dessutom t.ex. använder en off-axis guider så hjälper ingen stackning i värden om pixlarna ligger på samma ställe i bilden under hela serien.

Men det går naturligtvis inte att stacka utan att först alligna bilderna och det är alligningen som blir problemet om det är för mycket hot pixels som stör uppriktningen.

Vore intresserad av att få några länkar till någon vederhäftig som använt H16 med framgång och läsa deras synpunkter.

Allt med förbehåll att H16 kanske faktiskt har temperaturreglering, men det framgår inte klart av teknisk spec i alla fall att det skulle vara så.

Den kan ju också vara så att KAI4021 som verkar sitta i H16 skiljer sig radikalt från min KAI11002 men jag har inte hittat någon info som tyder på det.

EDIT:

Hittade den här högs relevanta frågan på deras forum som verkar stå obesvarad fortfarande http://www.starlight-xpress.co.uk/discu ... 1227734405 , KAI 4022 har 4 gånger så stor dynamik enligt Kodak, ingen obetydlig skillnad.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Terje »

Om du kör med sigma clip stackning och offsetar bilderna när du tar dom så kommer du inte att få några döda eller heta pixlar i bilden. Temperaturreglering eller inte hot pixels kan du ha ändå, läcker en pixel elektroner så gör den, mängden kan kanske variera med temperatur, men du får fortfarande en hot pixel.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Starsoft »

Temperaturreglering eller inte hot pixels kan du ha ändå
Vissta har du rätt Terje att man med dithering kan få bort heta pixlar, men jag säger igen, varför göra det svårt när man kan göra det enkelt?

Har man temperaturreglering så blir de heta pixlarna "alltid" lika "heta" så man tar bort dom nästan totalt vid bildkalibreringen, astrofoto är så svårt ändå så det verkar dumt att skapa sig problem i onödan.

Bildsöker jag på Google så hittar jag bara en österrikisk fotograf som publicerat enstaka bilder tagna med H16, han verkar nöjd men skriver också att han saknar erfarenhet från andra astrokameror. Bildsöker man på något annat känt kameranamn på samma sätt så får man träff på massor med bilder från mängder av fotografer, kan vara en bra indikation.

Det här tycker jag också visar på problemet vi amatörer har nar man köper dyra prylar på en mycket begränsad marknad, vad gör man om man har köpt en svindyr astropryl som när man väl kommit underfund med den efter ett havlår visar den sig vara skräp och leverantörer vägrar ta tillbaka den? Lägger man ut den informationen på nätet så att alla får veta eller håller man god min för att inte tappa potentiella kunder på begagnatmarkanden? Med så stora belopp som det rör sig om så tror inte jag det är någon lätt fråga att besvara om man inte själv står i den situationen. Det här tror jag leder till att det finns många produkter där ute som fortfarande väntar på sin sågning.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by GAIS »

Nu drar vi på höga växlar. Jag hittar massor av fina H16 bilder, inte minst detta test beträffande t.ex. darks http://www.stargazer-observatory.com/re ... 6-engl.htm
Herr professor tycker dessutom att darks ofta inte behövs... återstår att se - men hans darks exempel är fina. Jag tror jag missade att sätta på kylningen... men det var ju trots det -10g.
I övrigt skall 4021 vara mindre känslig än 4022 beträffande just darks - men med lägre känslighet.

Kylningen är dock för mig fortfarande ett frågetecken. Jah hittar ingenstans att/hur man sätter på den i Starlights program - är den alltid på?
Reglerad verkar den inte vara då man i maxim inte kan ställa ngn threshold. Man kan bara sätta på den - frågan är dock om man verkligen sätter på den eller den alltid är på?

Skall maila starlight - återkommer.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Starsoft »

Ser fram emot mer info från dig Mattias, kastar in lite erfarenheter från min KAI11002 så länge som kanske kan vara till någon nytta, men KAI4021 kanske är annorlunda, det kommer väl att visa sig.

Intressant kommentar när du jämför 4021 och 4022, alla bildsensorer är ju en kompromiss, och då är det så att större pixlar med större dynamik ger mera dark noise, bildsensorn är inte sämre för det, den är bara optimerad på ett annat sätt. Sonys sensorer som har ett mycket lågt brus har också dålig dynamik, även om uppgifterna om dynamiken varierar genom att Sony själva inte publicerar dessa. Vad som är bäst verkar inta alltid vara så lätt att reda ut, men bor man i ljusförorenade områden verkar nyttan med stor dynamik minska.

Här är i alla fall en KAI11002 kalibrerad bild som är tagen med Ha-filter, det är en 6 minuters exponering på M81 som är tagen med en sensortemperatur på -15 grader, bilden är kalibrerad med en dark som är tagen vid -10 grader. Det finns inget program som jag provat, inklusive maximDL som jag också har, som har klarat att stacka (aligna) en bild som ser ut så här automatiskt. Därmed blir också de lösningar som föreslagits rätt så ointressanta, för det är inte kul att alligna 50 sådana här manuellt innan man kan stacka.

Image

Misstänker att ni som är vana med Sonys eller Canons sensorer blir häpna när ni ser något liknande :D

De svarta pixlarna kommer sig av att darken från -10 grader överkompenserar och därmed ger negativa pixelvärden. Det är också intressant att se alla vita pixlar som alltså inte är kompenserade tillräckligt av -10 darken. Det hjälper alltså inte att använda kalibrering som tar hänsyn till sensorns avvikande temperatur som det görs reklam för ibland, mestadels blir det bara värre när jag använder den funktionen. Sannolikt är de vita pixlarna nya hot pixels som tillkommit sedan jag tog -10 graders darken, bara två dagar tidigare. Det är därför jag menar att man måste ta sina darks vid samma tillfälle som ljus bilderna, jag fick kassera många potentiellt fina bilder innan jag till sist insåg att det var nödvändigt. Därmed fick jag också problem med mitt obs som inte tillåter att jag tar dark bilder under dagsljus, så nu måste jag använda värdefull obstid till att ta darks medan det fortfarande är mörkt efter obspasset. När jag strax kommer att kalibrera om mina Ha bilder med dark tagen vid rätt temperatur så kommer bilden att bli i stort sett helt ren och allt kommer att gå galant.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by Starsoft »

Jag kan helt enkelt inte motså frestelsen att kommentera "Herr proffessor" Dietmar Hagers recension, på en annan sida kan man bl.a. läsa att han skriver följande :

"Terry Platt of Starlight Xpress was kind enough to loan me his demo SXVF H16 monochromatic CCD"

Jag undrade också varför han var så förbehållslöst positiv till H16. Hur som helst så verkar Dietmar i stället för H16 ha köpt en M25C i stället från samma leverantör!

Jag har också mycket svårt att hitta bilder på nätet tagna med en H16 som inte är tagna av denne Dietmar med hans fantastiska seeing, det är nog inga roblem att få låna svindyra ccd-kameror om man har möjlighet att ta sådana bilder som leverantörer sedan fritt kan använda i sin marknadsföring...

Läs mer här:

http://www.astromart.com/articles/artic ... cle_id=639

EDIT: För övrigt tycker jag att Dietmar även pratar en hel del strunt när han jämför OSC och mono kameror.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by GAIS »

Snabbt svar måste jag säga:

Jag skrev:
I just bought an H16 from Teleskop Service in Sweden.
After a first test I was a little confused with the darks. They all looked a bit different and by far more noisy at one side of the CCD. There are also some white "steaks" on some of them.
I use a new PC and of course USB 2.0 - I also turned of "download readout (or what was the name)" in Maxim as described in the manual.
My whole setup run on 230V and separate trafos. There was also some blooming when shooting the moon (but was OK with better exposure times) - but this is another story.

Maybe I forgot to turn on the cooling in Maxim?. The cooling is where my questions popped up (and I couldn't find an answer on the net - I just got your name with high recomendations)

So:
1. Is the cooling really regulated? In case of yes how do I set the threshold in e.g. Maxim or your software?
2. Is the cooling always on? or how do I turn it on/off in your software? In maxim there is a cooling on button (but seams generic as it also works for the guider).
3. Is it possible to read out the CCD present temp?, I do not see anything like that in Maxim as for e.g. my QSI camera.
4. I know that the Kodak chip are more demanding with darks then Sony chip - is it in practice possible with the H16 to build up an dark library? - especially when I can't figure out the CCD temp.
5. Finally, this has nothing to do with cooling - the CCD is not 100% centered in the camera - is this as it should?


Looking forward to your reply.

Svar på 7min en söndagskväll!
Hello Mattias,

The darks should be quite even and should not show any significant 'streaks' - can you mail me an example? A good quality JPEG of a bias frame or dark will be a big help - thanks!

The cooling is always on and not affected by the Maxim controls - it has a regulated current supply, but there is no simple method of reading back the CCD temperature. In practise, it reaches temperature stability in about 5 minutes at about 35C below ambient.

A library dark is certainly possible and Maxim can optimise this to your images. However, darks are not really necessary if the camera is behaving correctly.

The CCD should be quite accurately centred, but some small shift is possible, as it is mounted in a socket. We can probably fix this, if it is a problem.

Best regards,
Terry
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Nu har kameran äntligen kommit!

Post by GAIS »

Här är en dark...
Attachments
MK Test dark-006L.jpg
MK Test dark-006L.jpg (220.33 KiB) Viewed 5189 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)