Och de kallar det för lekstuga!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Och de kallar det för lekstuga!

Post by tortap »

Jag har precis flyttat till ett hus en bit utanför stan. På gården står ett halvfärdigt litet bygge som de kallar lekstuga, men vi ser ju alla vad det är. Jag vågar bara inte berätta det för sambon än :D Det ligger långt fram i tiden men man kan väl fantisera 8)
Attachments
lekstuga.jpg
lekstuga.jpg (201.45 KiB) Viewed 4244 times
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Och de kallar det för lekstuga!

Post by Martin F »

Wow! Ett par skenor och hjul på det taket så är du igång! :-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Och de kallar det för lekstuga!

Post by Jonas »

Kanon! Är det cementplatta på golvet? I så fall kanske du får testa hur väl den motstår vibrationer. Det är ju inte kul om du upptäcker att du inte kan ta ett försiktigt steg utan att bilden darrar i teleskopet.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Och de kallar det för lekstuga!

Post by Martin F »

Man kan ju gå ut i stugan för att sätta igång allt, sen behöver man kanske inte vara där och springa.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Och de kallar det för lekstuga!

Post by Jonas »

Det verkar ju ändå vara ganska bra tjocklek på plattan så kanske det inte inverkar så mycket. Annars får du väl ta upp ett hål i plattan och gjuta en pelare en bit ner i backen. Vi gjorde så vid observatoriet och har inte märkt några vibrationer på bilder trots att vi varit flera på plattan under fotosessioner.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Och de kallar det för lekstuga!

Post by Martin F »

Har själv planer på att fota från vår balkong. Den står på massiva träpelare och är fäst i husets fasad. Borde väl funka om ingen är på balkongen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Och de kallar det för lekstuga!

Post by bjosch »

Jag märker tydligt av vibrationer från en väg c:a 25 meter bort när jag obsar med 100 ggr förstoring och uppåt. Vibrationerna tar 1-2 sekunder innan vyn är stilla och stabil igen. Ett enkelt vibrationstest för dig Martin är att du riggar upp grejorna på balkongen. Därefter filmar du en snutt med kameran på plats, samtidigt som ni rör er normalt i huset . Du kommer lätt att se på filmen fall det blir någon vibration, i synnerhet om du riktat in dig på ett objekt som täcker större delen av sensorn, i mitt fall testade jag med Månen med 1500 mm brännvidd, men om du kör med din 300mm kan du ju rikta den mot något markobjekt.
Glöm inte att ha på ev värmepumpar el dylikt som kan slå på och drastiskt öka vibrationsrisken.
mvh Björn
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Det är en betongplatta med ca 10 cm betong och lika mycket markisolering. Det är nåt byggelement som förre ägaren fått tag på. Tänkte det skulle vara som urberget men faktiskt låter det lite ihåligt när man går på det. Det får bli ett senare bekymmer, bra början åtminstone :-)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Och de kallar det för lekstuga!

Post by Bengt »

Jag har byggt två observatorium ett från grunden och ett med en befintlig bod.

Det är inte säkert det är så lyckat bygga på ett redan bygge. Är det för dåligt i väggarna blir det lätt ostabilt. Båda byggena jag byggde blev bra till sist men det blev lika dyrt rätta till ombyggnad som byggt nytt.

Jag hade funderat på även alternativet behålla plattan och riva och bygga rätt från början.

Bengt