Micro-obs

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Micro-obs

Post by AndreasW »

Hej,

Under sommaren (2014) blev det ett Micro-obs bygge. Eftersom det efterfrågades en beskrivning av det i säsongssammanfattningstråden så kommer det här. Måste dock gå och lägga mig nu (borde gjort det för länge sen...) så det blir bara en första bild ikväll men återkommer med mer info.


mvh

Andreas
Attachments
S95-03821.jpg
S95-03821.jpg (361.09 KiB) Viewed 4147 times
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Micro-obs

Post by Martin F »

Följer med intresse!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Micro-obs

Post by AstroFriend »

Hej Andreas!
Vad trevligt du lägger upp bilder på dit bygge oh hur det fortgår. Vad skall få plats där, montering?, teleskop?, dator?

Och vilka dimensioner räknar du med att få ta till?

Jag gör något liknande, pelaren är klar men huset inte påbörjat, tänkte det skulle bli minimalt men inga mått fastställda än.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Micro-obs

Post by Martin F »

Hallå, hur går det med info!? ;)
Är ju nyfiken :)
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Micro-obs

Post by AndreasW »

Hej,

Här kommer nu del två i microobs-bygget. Kort om bakgrunden först. Min huvudsakliga syssla är fotografering vilket gör att obset inte behövde vara så stort, det krävs inte mycket större än att monteringen täcks. Ett annat bivilkor var att obset skulle vara semi permanent (står i trädgårdslandet höst/vinter/vår men inte under odlingssäsongen). För att kunna släpa bort det fick det mao inte heller bli för tungt (och träkonstruktioner blir snabbt tunga märker man när man börjar räkna på det :) ). Eftersom jag också har två små barn är tiden begränsad vilket gjorde att det fick bli en relativt enkel konstruktion (i framtiden när barnen blir lite större skall jag stjäla en bit av trädgårdslandet permanet och bygga en mer tjusig konstruktion...).

Från den tidigare bilden syns hur obset ser ut när det inte används. Allra först lyftes bara den täckande presseningen bort (skönt att hålla fritt från snö och dylikt runt obset, skall göra den lite större till nästa vinter). När man har tagit bort den fungerar den också lite som ljusavskärmning mot ett av grannhusen. Sen ser det ut som nedan.
S95-03820.jpg
S95-03820.jpg (371.25 KiB) Viewed 3956 times
Den övre blå delen är en huv som man lyfter av och då kommer innanmätet fram och är klart för användning.
S95-03817.jpg
S95-03817.jpg (254.19 KiB) Viewed 3956 times
Fotograferar med DSLR och mest med kameraobjektiv. Dessa bor inne i huset (dvs inte i obset) tillsammans med dovetail o värmeband. Ser det ut att vara lovande väder så kan man i lugn och ro inne montera på kamera, objektiv o värmeband på dovetailen. När man sedan går ut är det bara att lyfta av huven, sätta dovetailen på monteringen, slå på strömmen o ansluta värmebandskabeln. Sen är det klart för fotografering.

Monteringen står på betongplattor i trädgårdslandet (det är hål för benen i botten på underdelen av obset). Har även borrat små hål i betongpattorna så att monteringen inte skall flytta på sig och förstöra polinställningen. Monteringen är även nedlastad med ett antal kilo bly för att bli stabilare. Under trädäcket finns plats för strömadapters till montering, värmeband etc. Finns även en låda för andra saker som kan vara bra att ha som handkikare, rödpunktssikte att sätta i kameran blixtsko, stjärnkartor osv (har ingen goto på monteringen så kartor behövs för att hitta fotoobjekten).
S95-03813.jpg
S95-03813.jpg (265.55 KiB) Viewed 3956 times
Förutom pressening är alla väggar/tak i obset isolerade med 50 mm cellplast. I botten (under trädäcket) ligger en 25 W lampa som lyser hela tiden (förutom när man fotograferar såklart ;) ) och fungerar som minielement. Luft kan komma in i botten där stativbenen står och ut genom några små ventilationshål i toppen på den övre huven. Värmen från lampan verkar räcka för att få cirkulation på luften så att det inte bli kondens och fukt. Har satt en fuktmätare i obset och den visar stadigt på ca 70% relativ fuktighet. Även om man fotograferat en natt och allt drypt av kondens när man har stängt ner så har det varit torrt och tillbaka på 70% redan dagen efter.

Fick igång obset i Oktober och det har funkat bra hela vintern. Nu på vårkanten har jag byggt om en gammal TV-bänk till datorlåda.
S95-04014.jpg
S95-04014.jpg (294.16 KiB) Viewed 3956 times
Har tidigare bara styrt kameran med en intervallometer men tänkte nästa vinter gå över till att styra den via APT. Har bara testat inomhus att kontrollera kameran via APT. Det fungerade mycket bra och jag gillar framförallt att man via APT kan kontrollera objektivens fokusmotor och på så sätt få motorfokus. Tanken är sedan att styra datorn ute i obset via Teamviewer och då kunna sitta inne i TV-soffan och se att allt går bra och finjustera fokuseringen vid behov (börjar bli trött på att som denna vinter springa ut en gång i halvtimmen för att kolla fokus).

Så fungerar mitt micro-obs. Återkom gärna om ni har några mer frågor.

mvh

Andreas
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Micro-obs

Post by Martin F »

Spännande lösning! Hur fick du till polinställning med så lågt stativ och inbyggnad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Micro-obs

Post by megmar »

Ja, mycket intressant. Har lite planer själv på att bygga ett enklare obs i sommar så läser allt jag kan inom ämnet.
Har funderat speciellt på detta med ventilationen, men verkar ju funka bra med din lösning så jag kanske kan göra nåt liknande..
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Micro-obs

Post by AndreasW »

Martin F wrote:Spännande lösning! Hur fick du till polinställning med så lågt stativ och inbyggnad?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej,

Sent svar, har varit mycket annat på en tid. Jag har ingen polsökare så jag behöver därför inte komma ner så jag kan se genom den :D
Använde mig av den metod som beskrivs längre ner på den här sidan:
http://www.aquilastronomy.com/polinstall.html
Eftersom jag inte flyttar monteringen så behöver det bara göras en gång så det var inget större bekymmer. Har dock inte världens bästa polinställning, till nästa säsong skall jag nog ta mig i kragen och driftkalibrera för att förbättra den lite.

/Andreas