Merkurius - Animation över 4 dagar - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Merkurius - Animation över 4 dagar - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Merkurius 2015-04-28--2015-05-02
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag fotograferade nyligen den innersta planeten Merkurius varannan dag från 2015-04-26 till 2015-05-02. Alla filmer togs med f/25, och W25 rödfilter+IR-blockfilter. Bilderna visade ganska tydligt mörka och ljusa områden på den lilla planeten vilket kändes som en framgång och jag la upp bilderna här på Astronet. Idag skickade jag upp råbilderna till Peter Rosén i Stockholm som gjorde en egen bildbehandling och skapade en animering av tre av dem samt ordnade med färg på bilderna. Så här är resultatet med bilder av Torbjörn & animering av Peter!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Merkurius - Animation över 4 dagar - Torbjörn Holmqvist

Post by Peter R »

Torbjörn, jag tycker dina bilder är förnämliga!
Jag har kanske själv inte gjort så många försök genom åren men aldrig kommit ens i närheten av de detaljer och skarpa terminator som du har plockat upp på den här lilla kokande planeten.
Det var riktigt kul att se att de kunde fogas ihop så pass bra till en kort flip-animation.

/*Peter R
bjosch
Posts: 79
Joined: 2011-11-15 20:18:00
spamtest: JA

Re: Merkurius - Animation över 4 dagar - Torbjörn Holmqvist

Post by bjosch »

Verkligen fina bilder och animation. De få gånger jag fått Merkurius i sikte har resultatet blivit en ljusboll utan konturer.
De här bilderna ger ju planeten tydlig form och konturer som ger den tre dimensioner . Då jag själv har två SCT, storleken under och över din tub ger det inspiration att det går att få till bilder med samma typ av tub som man själv har.
Stort grattis Torbjörn , hade det inte blåst så mycket ute hade jag nog gått ut och försökt på Venus (som jag inte har fått till än den heller.)
mvh Björn
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Merkurius - Animation över 4 dagar - Torbjörn Holmqvist

Post by magnahrl »

Instämmer! Otroligt fina bilder och animation av denna notoriskt svårobserverade planet. Trodde verkligen inte detta var möjligt. Jag är djupt imponerad :good: Tills nu trodde jag att enbart Mars var den planet vi amatörer (eller vad jag ska kalla dig Torbjörn?) kunde fånga egentliga ytdetaljer på.

Hälsningar!
Magnus
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Merkurius - Animation över 4 dagar - Torbjörn Holmqvist

Post by mikaelanderlund »

Mycket spännande med så många detaljer synliga! Jag fick en glimt av Merkurius igår utan instrument. Jupiter, Venus och Merkurius i en fin rak linje.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Merkurius - Animation över 4 dagar - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Tackar! Jag är själv väldigt glad över de här bilderna, det är ju många faktorer som skall klaffa för att man skall få till det. Dels vädret och dels att man skall kunna komma åt att fota. Jag fick bära iväg teleskopet en bit och dra långa förlängningssladdar för strömmen. Seeingen är alltid mer eller mindre kass på den höjden men med rödfilter lugnar det ner sig rätt mycket. Det svåraste är exponeringen, väldigt lätt att överexponera och då ser det ut som en av mina bilder i Merkuriusgalleriet: Totalt urbränt centrum även om fasen ser fin ut. Att ta med varierande gain verkar vara bästa metoden.

Det var kul att kunna fånga lite ytstruktur (även om det inte är mycket) på ytterligare en planet förutom Mars.

/Torbjörn :)

Edit: Visuellt och speciellt med mindre apertur som t ex 90 mm refraktor är orangefilter bättre tycker jag...

Return to “Bilder”