Drömmen om ett Messiermaraton

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by timokarhula »

Hans Bengtsson wrote:
Jag måste nog gå med i AV för att få ordning på detta (AV = Anonyma Variabilister).
Sven Rehnlund skrev ju handboken Astronomi : Så Börjar Man . Det kanske behövs en motsvarande bok som heter Astronomi : Så Slutar Man ! Någon här som är duktig på kognitiv avvänjning? Med tanke på snusluktsförbudsdebatten i veckan får man då även solidariskt införa astronomipratsförbud på arbetsplatserna för minimering av återfall. ;)

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Tack för det, jag har i alla fall en del erfarenhet av att leta efter M4, M19 och M68 från diverse mer eller mindre lyckade ställen :D

Jag tror inte att du har någon nytta av ljusföroreningsfilter, de är jättebra till nebulosor men de här objekten sänder ut ljus i hela spektrumet så då dämpar man dem också. Bättre att labba med olika förstoringar. Vissa objekt blir bättre när man ökar förstoringen medan andra blir sämre. Jag såg t ex M62 med 85X och testade 135X men då försvann den totalt.

Vad är det för ett filter?

http://uncle-rods.blogspot.se/2012/06/f ... renzy.html

/Torbjörn :)
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Hehe har testat goto lite nu och det var ju smidigt. Skyhawk 114 med synscan. Lärorikt med fix av strömkällan (20 Ah gelbatteri). Obsar igår 150927:

M11 kl 1833
M26 försökt två dagar i rad men jag är inte helt säker på att jag ser den.
M16 Fin! 1841
M17 - där var grannens tak i vägen. Försökte på massa olika sätt men det gick ej.

Totalt 79.

Det var flera månader sen senaste obs-tillfället och jag hade glömt bort hur underbar känslan är i att hålla på med det här. Körde igenom massa M-objekt med goton igår och diverse andra som synscannen föreslog. På slutet kollade jag in Z Uma (tänkte se lite framöver vad resultatet blir med detta för Z Uma oversized instrument). 8,4 fick jag den till. BEN fick den till lite ljusare för bara någon dag sedan så det kanske blev för svagt. Och så tog jag till slut en titt på månen. Knäppte av en bild med min canon powershot A720S.
moon_150926_.jpg
moon_150926_.jpg (20.64 KiB) Viewed 5361 times
Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Trevlig rapport om utrustningstest och några fina nya objekt :good:

M16 är fin, UHC-filter ökar kontrasten för nebulositeten.
Synd att du missade M17 för den är väldigt vacker. Sagittarius ligger lite illa till på himlen...man får försöka plocka dem direkt det blir mörkt men nu ser ju vädret hoppfullt ut framöver när Månen drar sig tillbaka.

/Torbjörn :)
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by pstymne »

Här är en kombinerad Messierlista/observationshandbok/observationslogg som man kan ladda ned. använder den själv, IFAS Messier Observing Challenge. IFAS är Irlands motsvarighet till SAAF. IFAS har också gjort två andra observationsguider/-loggar, IFAS Binocular Handbook respektive IFAS Novice Handbook. Alla tre kan laddas ned från Astronomiska Sällskapet Aquila i Kristianstad:
http://www.aquilastronomy.com/link.html

/Per S
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Tackar. Såg den precis (du lade ut länksidan i kikartråden nyss). Det jag tycker fattas jämfört med min bibel, boken "The year-round Messier Marathon", är skisser på objekten så man kan konfirmera att man sett dem. Men annars jättefint dokument. Tackar, kände inte till den länksamlingen!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Torbjörn, du hade helt rätt; bra med månens lite senare uppgång nu ikväll. Vågade mig på att ställa teleskopet i en grässluttning och vad fick jag i håven då?:):):) Jo:
M18 kl 1806 UT. Den var precis på väg ned bakom grannens tak. Bye bye, see you next year....
M17 kl 1811. SUPERfin JAAA!!! Snygg kometsvans i mitten! Väl värd att ha letat efter!
M26 kl 1816. Nu helt konfirmerad. Läst på i lite olika böcker om karakteristiken på den inför kvällens försök.
Nu totalt 82.
Nu dröjer det nog ett tag tills jag kan få in några nya M-objekt.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
pstymne
Posts: 110
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by pstymne »

Katarina H wrote:... min bibel, boken "The year-round Messier Marathon"
Tack för tipset om "bibeln". Nu har jag laddat ned en PDF av den. Verkar lovande! :-)

/Per
Teleskop: Skywatcher Explorer 150PL, Skywatcher Heritage 76
Montering: TS AZT6
Stativ: TS TravelTripod + Skywatcher stativförlängare
Dubbelkikare: några
samt sökare och okular ...
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Torbjörn »

Grattis till att ha sett de här objekten! Speciellt M17 är ett mycket vackert objekt som förtjänar närmare studier med det största teleskop man har. Satt och studerade M17 med C8:an och UHC/OIII-filter från Rossö i augusti. Fantastiskt fin, svanhalsen syntes tydligt. Sagittarius hänger med rätt länge i solnedgången från augusti till oktober...

Nu börjar det väl blir dags för dig att göra en lista på vad du INTE har sett (och när det går att se dem). Den börjar ju bli rätt kort :D

Tänker själv sticka iväg och obsa de sista sensommar-M-objekten samt höst-M-objekten med 90 mm refraktorn i morgon eller på fredag om det går, till mitt lilla projekt. Håller tummarna för vädret.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

Torbjörn, jag läste just din förnämliga rapport i tråden "på spaning i sagittarius" där du tog M-objekt enbart. Hade missat den helt innan!!! Otroligt vad du tröskar på! Listan på vad jag inte sett är gjord för något halvår sedan. Brukar kolla på denna bra översikten
http://www.constellation-guide.com/wp-c ... bjects.png
och fundera. Det är från trädgården bara M72 och m73 som borde gå att ta och som är kvar så sett, och det blir om 1-3-månader, tror inte fler M-objekt går hemifrån. Börjar närma mig 85-ribban som är en lite magisk siffra då det är i nivå med vad folk i Sverige tagit vid ett M-maraton. Jag borde som du börja åka iväg till bättre horisont, men drar mig in i det längsta!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by mikaelanderlund »

Fin rapport! Själv tröttnar jag aldrig på Messier objekten :) . Hoppas du loggar din observation i DeepskyLog :good:

Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by mikaelanderlund »

Katarina H wrote:Torbjörn, jag läste just din förnämliga rapport i tråden "på spaning i sagittarius" där du tog M-objekt enbart. Hade missat den helt innan!!! Otroligt vad du tröskar på! Listan på vad jag inte sett är gjord för något halvår sedan. Brukar kolla på denna bra översikten
http://www.constellation-guide.com/wp-c ... bjects.png
och fundera. Det är från trädgården bara M72 och m73 som borde gå att ta och som är kvar så sett, och det blir om 1-3-månader, tror inte fler M-objekt går hemifrån. Börjar närma mig 85-ribban som är en lite magisk siffra då det är i nivå med vad folk i Sverige tagit vid ett M-maraton. Jag borde som du börja åka iväg till bättre horisont, men drar mig in i det längsta!

Katarina
Här nere i södern tar man definitivt fler än 85 objekt i ett maraton. Vi är några här som planerar för ett SAAF maraton till våren. Platsen skulle bli intill Sveriges sydligaste udde. Vi får se hur långt vi kommer med planeringen. Det skulle vara kul att ha dig på plats om vi kör igång Katarina!
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Katarina H »

mikaelanderlund wrote:Fin rapport! Själv tröttnar jag aldrig på Messier objekten :) . Hoppas du loggar din observation i DeepskyLog :good:

Mikael
Hej, hm.. ursäkta mig men helt ärligt tycker jag inte att den databasen är tillräckligt lättanvänd [för mig!]. Och objekten varierar ju inte så speciellt mycket. Men blir den bättre så kanske jag gör det!!! MM i Skåne verkar ju trevligt, hoppas det finns en goto-"fusk"-klass bara för nu är jag fast i det träsket tror jag:) Är inget vidare på att under tidspress hitta när objekten ligger nära horisonten och jag skulle vara jättenöjd om jag hittade många objekt med goto på en natt. Och att obsa vid bättre latitud och i sällskap (eller står man en och en och blänger mot medtävlande...klipper varandras elkablar i smyg osv? vet inte egentligen...) vore bara det himla kul!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by mikaelanderlund »

Jamen, det är bara att logga in och skriva in observations plats och kikare. Vilket objekt du observerat och hur objektet såg ut, och nog tycker jag objekten varierar både med typ av utrustning, höjd på objektet, väder och sitt eget humör :geek: . Hur som helst vore det kul med ett lite större maraton för de som tycker det verkar vara kul :) .
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Drömmen om ett Messiermaraton

Post by Bengt »

Det hade varit kul hängt med på ett maraton en gång om det sker i södra delarna av Sverige .
Men det får nog bli push to goto för min del för att hitta alla inom rimligt tid.