Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by Peter R »

Hej Ulf,
Den här gillar jag skarpt trotts att den kanske är lite "muggig" i färgerna, som du säger.
Även om du gör en ny version så låt gärna den här ligga kvar. Den förmedlar både en stark 3D-känsla och stormarna träder fram på ett unikt sätt, inte bara dokumentärt.
Mellan rom och Laphroaig så vinner den sistnämnda så här långt! Och vi andra som trodde att resultatet mest berodde på seeingen :D

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Jag håller med Magnus och Peter, jag vet dock inte själv hur jag ska lyckas trixa med seeingen jag som är helnykterist :good: Man kanske kan hyra dig som seeingkonsult?

Jag tycker du ska justera till färgerna lite grann och få upp ljusstyrkan på bilden och lägga till bilden i galleriet för den ser riktigt bra ut :good: Du har oxå ett något randigt mönster. Har du provat att mixtra lite med blurinställningarna i Autostakkert2? Det kan även försvinna med flats, jag är inte helt med det klara hur jag ska ta den perfekta planetflatsen men det kan vara samma eller liknande förfarande som med H-alpha flats för solfoto.

Bra jobbat :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Tack!
Jo, det blir att behålla originalen och ge sig på dom igen när andan faller på. Jag kan lägga den i galleriet när jag lyckats få till det. Just det randiga kommer upp när jag kör waveletbiten i Registax.
I nuläget så kör jag: Pipp -> Autostakkert2 -> Registax -> PS
Jag ska kika mer på vad som finns att göra i de olika momenten.

Seeingkonsult? Om det beror på drivmedlet jag kör på när jag seeingkonsultar så får det bli taxi dåjag är ute och klargör hos folk. Det blir inte billigt till Uppsala :D

Tack för tipsen. Jag skall dribbla vidare med materialet.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Jag har provat lite olika metoder och jag tycker inte wavelets tillför jättemycket i slutresultatet. Testa att enbart göra RGB-align i Registax 6. Som du oxå märkt så lämnar även Autostakkert2 två stycken filer, en som är preview-skärpt som ser bra ut och en suddig. Det är den suddiga som du ska jobba vidare med, mitt tips är att du öppnar den suddiga bilden i Photoshop CS6 direkt och sedan väljer du Smart Sharpen, sätt Amount 8%, Radius 4.0 pixel och välj remove Lens blur. Tryck på OK. Det hände nästan ingenting med bilden nu, men när du trycker på Ctrl+F fler gånger om så kommer din bild att skärpas upp gradvis, det funkar riktigt bra.

Det är så jag gjort för att få fram alla små skarpa detaljer i mina senaste planetbilder som syns i mitt galleri i denna länk.
http://astronet.se/showimages.php?id=113

Då ska nog dina ränder gå ur :good: Annars får du prova blur settings i Autostakkert2. Den inställningen gör att de alignpunkter du markerat inte letar efter brus som oxå stackas in i bilden kan man säga, typ.. på något sätt.. :) Jag är inte riktigt klar med hur exakt det fungerar faktiskt.

Får jag gissa att du kastrerar filmen i PIPP? Det kan du även göra redan i Firecapture om du kör autoalign med roi aktiverat :good: (förutsatt att din kamera har stöd för det)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by Hans Bengtsson »

Ulf:
Roligt att se att astronomin kommit tillbaka till Bråthult! Jag har faktiskt vid något tillfälle observerat med 4.5-tums Newton från Bråthult Norregård, men det var för 45 år sedan. Väldigt fritt från ljusföroreningar, åtminstone på den tiden.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Hans Bengtsson wrote:Ulf:
Roligt att se att astronomin kommit tillbaka till Bråthult! Jag har faktiskt vid något tillfälle observerat med 4.5-tums Newton från Bråthult Norregård, men det var för 45 år sedan. Väldigt fritt från ljusföroreningar, åtminstone på den tiden.

M v h
Hans Bengtsson
Haha. det är min närmsta granne i den riktningen du har varit hos (Han bor bara en bit upp på vägen från mig). Jag har faktiskt hört från någon att han haft ett teleskop.
Du har rätt. I ost och syd så finns det inte mycket som stör nattmörkret, däremot kan ju Älmhult ställa till det lite i väster. Jag sitter på baksidan på min tomt och har en rad med stora träd som blockerar vyn västerut. Faktiskt bra då de också hindrar den dominerande sydvästvinden. Särskilt om man kör ett stort vindkänsligt plåtrör som jag.

Tack Stoffe. Jag ska testa lite efter dina tips och se vad jag kan få fram :good:
Vad gäller Firecapture. Jag kör med programmet som följde med kameran, iCap.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Jag gör det, jag (och säkert fler här på forumet) väntar med spänning 8)

Jag har provat att stacka ihop 15 minuters planetfilm till en bild med AS2! och WinJupos men jag har inte alls haft samma seeing som du. Tyvärr har jag inte råd med ditt konsultarvode heller :|
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jo Stoffe.
Blur inställningarna i AST2. Vad menar du då? Hittar inget som direkt verkar hantera Blur.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Du hittar det under "Advanced - Experiment" - "Pre Processing" - "vertical blur" and "horizontal Blur" aktivera båda. Kanske bara finns i senaste Beta-versionen?
Attachments
Catch13.jpg
Catch13.jpg (273.55 KiB) Viewed 3503 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Najs! Flera knappar :green:
Då får jag allt ta hem och testa den.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Kanske inte ska lägga denna i galleriet...
Attachments
Europa-vs-Jupiter.jpg
Europa-vs-Jupiter.jpg (39.44 KiB) Viewed 3500 times
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Hehe ja humor är alltid kul :good:

Nu är ränderna inte lika tydliga, oval ba har du fått med oxå. Bättre färgbalans oxå. Funkade blur-läget bra?

Jag känner inte till iCap men jag kan väldigt varmt rekommendera FireCapture med alla fina funktioner som man får med. Realtidsuträkning av skärpeinställning, guidening på planeten, autoalign, roi osv osv.. Även brännvidd och sampling vilket är väldigt bra om du vill jämföra din utrustning med andras. Dessutom är det jätteskönt att få filerna sparade i ett format som bara är att öppna rakt av i WinJupos så man får med tidstämpeln, det kräver dock att man får kryssa i en ruta i inställningarna. Så om du vill samla ihop all din data från din fina seeingkväll till en enda bild som du deroterar för att få ihop all data så underlättar det oehört om du slipper mata in tiden för varje fil manuellt. Jag kan skriva hur mycket bra saker som helst om FireCapture, kan man ett captureprogram så är det väldigt lätt att byta och prova lite olika. Sharpcap är det en del som använder oxå men FireCapture är strået värre. Min ZWO kamera hade från början bara officiellt stöd i FireCapture vilket jag är glad att jag gått över till helt, annars hade jag inte fått ihop det med filterhjulet t ex.

Och du som kör färgkamera skulle kunna testa realtidsderotering av Jupiter i Firecapture och kanske filma i 10-15 minuter istället för max 3 min för att få ner bruset ytterligare och få fler massor av fler detaljer efter stackningen och skärpningen. Mer data att jobba med dessutom :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jag läste att det var problem med Neximage och Firecapture 2.4, så jag letade upp version 2.3 istället.
Får testa det när tillfälle bjuds. Autostakkert betan gjorde sannerligen susen med ränderna. Jag ska sätta mig och labba lite i veckan.
Tack för alla tips och hjälp i tråden.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by stoffe »

Var det blur-inställningarna som fixade ränderna eller var det bara att det var en nyare version av programmet med bättre stöd för dina filer?

Funkade mitt uppskärpningstips bra? Det fungerar väldigt bra på de filer som jag får ut från min kamera. Jag ser fram emot ditt omstackade resultat :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
vroomster
Posts: 147
Joined: 2015-02-10 17:57:34
spamtest: JA

Re: Jupiter 2015-04-03 - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Jag tog hem den senaste alphan av Autostakkert, och blur funktionerna var det som fixade ränderna.
Däremot tipset för att skärpa upp i Photoshop ville sig inte alls.
I och med Blur i Autostakkert så fick jag mer spelrum i Registax. Jag skall testa att dra lite i wavelets och sedan också ditt knep i Photoshop.

Drog också hem senaste Firecapture. Jag ska se ifall jag får igång min kamera där också.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...