Motorfokus projekt

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Nope, det är en ny, extern switch till strömen nu :good:
Fick faktiskt en 12v - 8v utöver 230v- 8v med :-)

Nejdå, kontakten är bra, men det finns de som är av bättre kvalitet, och som har tumskruvar istället för stjärnskruv.
Får fixera den på något vis jag också tror jag.

Oag'n skall justeras för fokus med min lodestar, huvudkameren är redan i fokus och prisman är också i rätt läge. Så det är bara fattningen till guidekameran som skall finjusteras. Sist jag försökte hade jag svårt att finns stjärna att fokusera mot :-/
Nej fokuseraren kan jag köra utan oag'n men jag vill ha i ordning på den först så jag kan gå in i värmen och justera resten :D

Tror du det är för lite med 12800 steg på 30mm? Det är väldigt lite rörelse på steeltracken till SCT. På min meade 102mm APO är det nog 120mm

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Nu har jag testkört hela kvällen, oag'n är i fokus och stegmotorn puttrar på fint med maxim dl / focusmax. jag har börjat bygga upp några V-kurvor och loggat temp/steg för att få till kompensationen. Är förhållandet mellan temp och fokuspunkt linjärt?

Hittils fungerar den fint!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Det var ju bra att de på de sista modellerna bytt ut den veka switchen. Det var ju inte dåligt att du fick med 12 till 8 volts omvandlaren, och det kanske det bara är Astrosweden som bjuder på.

Om det inte är höljet du är nöjd med på D-sub kontakten kan du antagligen ta höljet från en annan kontakt, de brukar passa sinsemellan, storleken är ju standardiserad. Längre låsskruvar vore nog bra som du säger.

Linjäriteten är nog ganska bra, men hittills har jag inte så stort tempeaturområde. Jag har ändrat lite på mekaniken under arbetets gång också så det är lite hack i kurvan.
temperature compensation focuser 03.jpg
temperature compensation focuser 03.jpg (130.21 KiB) Viewed 4799 times
Ett märkligt fenomen jag har om jag nu inte tänker helt fel är att jag flyttar in fokus när det blir kallare, alltså åt fel hål, och det med en faktor 10ggr mer än temperaturkoefficienten för aluminium. Antagligen jag som kastat om några siffror här även om jag inte hittat något. Men fokus följer bra med temperaturen så den framräknade temp. koefficienten verkar ligga rätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

AstroFriend wrote:Hej Daniel!
Det var ju bra att de på de sista modellerna bytt ut den veka switchen. Det var ju inte dåligt att du fick med 12 till 8 volts omvandlaren, och det kanske det bara är Astrosweden som bjuder på.

Om det inte är höljet du är nöjd med på D-sub kontakten kan du antagligen ta höljet från en annan kontakt, de brukar passa sinsemellan, storleken är ju standardiserad. Längre låsskruvar vore nog bra som du säger.

Linjäriteten är nog ganska bra, men hittills har jag inte så stort tempeaturområde. Jag har ändrat lite på mekaniken under arbetets gång också så det är lite hack i kurvan.
The attachment temperature compensation focuser 03.jpg is no longer available
Ett märkligt fenomen jag har om jag nu inte tänker helt fel är att jag flyttar in fokus när det blir kallare, alltså åt fel hål, och det med en faktor 10ggr mer än temperaturkoefficienten för aluminium. Antagligen jag som kastat om några siffror här även om jag inte hittat något. Men fokus följer bra med temperaturen så den framräknade temp. koefficienten verkar ligga rätt.

/Lars
Ja det var riktigt bra, fast nu verkar det som att det öht inte går att köra på enbart USB-ström då motorn inte ens orkade med att köra fokuseraren när teleskopet stod i parkerat läge vilket är horisontalt för min del. Jag tror Mats eller Patrick på astro sweden petade ner den där, är bekant med båda två :good:

Jag har faktiskt funderat på att byta ut kontakten och samtidigt dra en kabelstrumpa med krympling över för att få till designen :) Men det får bli under sommaren.

Jag är inte så kunnig just på strålgång men i jobbet kommer jag i kontakt med svällkoefficienter för olika material, och det är som du säger lite märkligt att man justerar åt "fel" håll, logiken säger ju att om tuben krymper så ska man köra ut fokuseraren, men det kanske påverkar strålgången :?:

Hursomhelst verkar allt fungera fint än så länge, en liten glitch när jag loggade in i obset nu på morgonkvisten och såg att tempen låg på -103 grader, nog för att det varit kallt inatt men inte så kallt :P

Bifogar en bild från guidekameran, då du pratat om interna reflektioner och små prismor kan det vara intressant... speciellt reflektionen av en mag. 6.03 stjärna precis utanför bildfältet för guidekameran (centrerad för fokusrutin på huvudkameran)
OAG lodestar X2 1sec
OAG lodestar X2 1sec
Skärmavbild 2015-04-04 kl. 07.57.23.png (564.84 KiB) Viewed 4790 times
// Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Hej Daniel.
Min 8 volt kan lämna 2 ampere under ett par minuter sedan blir det varmt. Motorn har tillräckligt moment så att jag med svårighet kan hålla emot den så borde rimligen räcka för de flesta fokuserare. Om fokuseraren inte följer med beror det i mitt fall på att friktionskopplingen slirar.

Angående temp komp. Om det inte är jag som räknat fel kan det möjligen bero på den temperatur kompenserade tripple linscellen. Men den skall inte bete sig så här. Bara se till att linserna sinsemellan sitter rätt.

Tänk varje gång man löser ett problem och får till det bättre visar sig minst två nya saker att ge sig på. Hade aldrig trott att fokusen var så känslig på temperaturen. Men otroligt spännande att vi har tillgång till så avancerad teknik att vi kan hålla fokusen rätt trots temperatur variationer.

Du måste ha mycket svårare att hitta guidestjärnor. F10 mot mitt f5 och 3gånger så lång fokallängd. Jag brukar binna guidekameran 2x2 för att få ned bruset. Reflexerna ser mysko ut, antagligen något blankt föremål som sitter olämpligt placerat innanför. Men ditt teleskop har ju också mycket mer komplex strålgång än den refraktor som jag har. Vilken oag har du?

Kan du se något konstigt inne i teleskopet om du ser med kameran borttagen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Tror strömadaptern de skickade med låg på ca 1A på 7,5v. Jag har beställt en justerbar step-down som jag skall ställa in på 8v exakt, samt klämma in i krympslang, då borde det bli bättre. Det är väl egentligen också en framtida uppgradering för produkten - inbyggd step-down om de nu måste köra på 8V.

Ska bli intressant att se hur bilderna bli under en natt med temp.compensering. Tidigare har jag ställt fokus i början och kört på i fyra timmar. det har hänt att det droppat 10 grader och det gör säkerligen en hel del.

Skall man fokusera genom ett visst filter för att nå bäst resultat? blått?

Den var lite knepig att ställa fokus på då jag inte behövde använda någon extensionring öht, samt köra ner slidern på prisma"armen" två mm från botten, så det var precis jag nådde fokus, men nu är allt installerat, nu rör jag inte den något mer :D

det var inga problem att hitta guidestjärnor när det väl var i fokus, ang. reflektionen så skall det inte vara något i strålgången då OAG'n sitter framför filterhjulet, dock köpte jag den via Ebay, men det skall vara en mer eller mindre en kopia av TSOAG9.
http://www.ebay.com/itm/Brand-NEW-High- ... 20f9870af1

/ Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Nu sitter jag vid datorn så jag slipper skriva via det pilliga tangentbordet på telefon.

Alla spänningar mellan 5 och 8 volt borde vara ok, men man får ju som sagt mer moment med 8 volt, fast adaptern måste lämna tillräckligt med ström till motorn. Nu driver jag både kameran och motorn från samma 8 volt. Har dock aldrig mätt upp vad motorn tar, men kameran drar som mest 400mAmp. Om du har voltmeter kan du mäta vad som händer med 7.5 volten när du belastar motorn. 7.5 eller 8 volt kan inte ha någon avgörande betydelse. Har lite svårt att tänka mig att den inte skulle orka att förflytta fokusen. Jag har en 3" fokuserare som jag dragit åt friktionskopplingen på ganska hårt, den går tung men inga problem för motorn med 8 volts matning. Du kan ju prova med 230/8volts adpatern också för att se om det blir någon skillnad.

Ditt teleskop borde vara känsligare på temperaturen vad avser fokusen. Huvudspegeln är ju en f2. Blir intressant att se vilka resultat du får.

Har du användning av excel arket som jag gjort kan du ladda ned det här:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=9438

Vilken våglängd man fokuserar vid beror ju lite på teleskopet på hur bra det fokuserar de olika våglängderna. Du har en korrektionslins och en comakorrektor antar jag, eller? Du tar ju en färg i taget, då kan du ju fokusera för varje filter och få det perfekt. Gör du det en gång så ser du om det skiljer mellan färgerna, går det inte det så är väl bäst att fokusera med den som ger mest signal, röd eller grön kanske, eller L om du har den separat. Det program som styr kameran brukar kunna hantera olika fokus för olika filter. Jag har dock aldrig haft monkrom kamera med filter så inte så stor erfarenhet.

I AstroJan Tool som jag tidigare använde för at styra min kamera kan man se fokus för varje färg som en graf, men det är bara för Canon DSLR.

Kan du ta ett eller flera foton på hur din installation ser ut, speciellt på aog sett från teleskopsidan in mot kameran.

Har du prismat långt utdraget kan det fånga upp reflexer från kanterna inne i "röret" till teleskopet, är den för långt in mot oa (centrum) får du vinjettering. Det andra "röret" som förbinder oag mot guidekamera, är det cirkulärt eller rektangulärt?

Adaptern ser väldigt lik ut min, jag har däremot m48 och inte T2 men det borde inte pelan någon roll.

Vilken storlek i mm har dina sensorer på huvudkamera och guidekamera?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Ja det blir nog väldigt liten skilnad om ens märkbar med 230v adaptern, steeltracken löper rätt så smidigt, ska dock finjustera ställskruvarna lite.

Ja det ska bli intressant att jämföra tempkurvorna när jag loggat färdigt, som sagt SCT är ju väldigt känsliga för temperatur.
Tyvärr är inte focusMax v4 gratisprogram längre, där kan man lägga in omfokusering för varje filter. Jag kör på Astrodon och de skall vara parfokala, men jag ska ta reda på om de verkligen är det :-P

OAG'n skall vara rätt så bra inställd med prisman strax utanför chippet, jag skall försöka ta några bilder under dagen så får du se hur jag monterat motor, oag osv.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Den 8 volts adapter från 230 volt jag fick med är märkt 2 Amp. Om den inte orkar driva din motor känns det som om något är fel. Det är inte i någon axelkoppling det slirar eller friktioskopplingen? Ser du att motoraxeln står still?

Jag använder APT:
http://www.ideiki.com/astro/

Den kan styra en del CCD kameror, kanske din. Inte för att jag använt filterfunktionen, men tror den kan byta filter och ställa om fokus. Klarar dock inte temperaturkompnensation än men skall komma i framtiden, ASCOM har det inte inbyggt. Så antingen eller.

Hade du comakorrektor eller har ditt teleskop till skillnad mot äldre det inbyggt?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Nej den löper så fint så, det var alltså enbart med usb som motorn inte orkade (vilket inte är så konstigt)

Sådär, nu har jag tagit några bilder.
Tyvärr fick jag ingen bra på prisman men jag bedömde den (i förhållande till chipstorleken på huvudkameran) sitta ca 5-6mm utanför chippet och en god bit men syns tydligt genom teleskopet, kan prova att justera in den lite kanske.
Hålet från oag till guidekamera är ovalt, prisman är rektangulär.
Chippet på lodestaren är 6,4 x 4,75mm
Chippet på Atik 460 är 12,49 x 9,99mm
image.jpg
image.jpg (134.26 KiB) Viewed 4776 times
image.jpg
image.jpg (107.77 KiB) Viewed 4776 times
image.jpg
image.jpg (178.89 KiB) Viewed 4776 times
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Oj vad ordentlig du är, till och med buntband på kablarna!

Det ser bra ut, det är ganska stor belastning på infästningen i teleskopet, men det är väl kraftigt så skall inte vara något problem.

Jag gjorde en tabell till dig om avståndet för pickupen i off-axis adaptern. Har inte kontrollerat just denna funktion men ser ut att vara rimligt. Sitter prismat på 60mm avstånd från huvudkamerans sensor måste den vara minst 8mm ut från optiska axeln. Förutsatt att den sitter monterad på sensorns kortsida. Kanske din sensor har hamnat nära kanten och randstrålarna stryker längs teleskoprörets insida och orsakar den reflex du visade tidigare. Din huvudkameras sensor är inte så jättestor så kanske det går att flytta in pickupen som du skrev.

Pickuphålet i din off-axis guider är för litet för guidesensorn så som en thin off-axis adapter med nödvändighet är konstruerad. Det ger också en källa till reflexer samt minskar ljustyrkan in till guidekameran. Men inte så mycket att göra åt. Jag tror du har ordentligt med backfokus på ditt system så det kanske skulle gå med en annan off-axis adapter. Jag tittade mycket på den Celestrone har, men den byggde 25mm på längden och skulle tyvärr inte fungera i mitt system, och då har jag ändå en flatfield corrector med över 70mm i backfokus.
Celstrone925 ATIK460 freopening.jpg
Celstrone925 ATIK460 freopening.jpg (121.66 KiB) Viewed 4769 times
Du har väldigt stora pixlar på din guidekamera, då var nog mitt råd om att binna 2x2 inte bra. Och det lär inte heller behövas i detta fall även med din långa brännvidd.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Corpze wrote:Jag kör på Astrodon och de skall vara parfokala, men jag ska ta reda på om de verkligen är det :-P

/Daniel
Även teleskopet kan fokusera våglängderna olika, fast det gäller linsteleskop, men du har en lins i ditt system, korrektorn.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Kanonbra, då har jag något att gå efter!
Ang. kabeldragningen så är jag inte färdig än, jag har beställt en öppningsbar kabelstrumpa även för ström, då skall det göras i ordning mer ordentligt, samt sätta fast styrenheten till USB_Focus med kardborre. Har även beställt lite självhäftande clips från Kina för att sätta fast tempsond etc.

Jag stod i valet och kvalet med att beställa starlight express egna OAG men visste att jag inte vill bygga för mycket för framtida setuper, nu verkar det ha gått bra till SCT'n men till min 102mm APO på 700mm och denna http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... raphy.html
så hamnar jag precis utanför om jag hade använt en OAG som bygger mer, tyvärr.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Motorfokus projekt

Post by Corpze »

Nu har jag kört lite till, hann med tre fokuseringar under kvällen med lite olika temperaturer. Fullmånen och orolig luft gjorde att jag låg på ca 8-9 i HDF, teleskopet skulle nog behöva kollimeras en gång till också.
Det ser dock ut som att linjen håller sig rätt så stabil om nu skalan är rätt, har inte excel hemma så jag fick använda något online-mumbojumbo för att plita ner datan, tror dock skalan skall vara rätt.
20150405094313.jpg
20150405094313.jpg (92.37 KiB) Viewed 4743 times
Jag har även postat på USB_Focus google-sida om ett problem jag stötte på igår;
Efter att jag kört en fokuskurva (V-curve) med FocusMax och väntat i 45-60min för att tempen skulle gå ner så återgavs tempen i FocusMax till -104 grader, då kopplade jag ifrån enheten i FM och skulle connecta igen - franskt felmeddelande.
Stängde ner FM och öppnade USB_Focus egna program och valde rätt COM-port, ingenting, franskt meddelande igen. Valde en annan COM-port, samma här.
Efter tio olika försök med att koppla från och till med olika portar etc. så var enda alternativet att gå ut och rycka sladds och sätta i den igen. Ny COM-port och inga problem, öppnade FM, connectade utan problem och rätt temp.

Är detta ASCOM-drivrutinsproblem eller deras mjukvara. FocusMax använder ju ASCOM (win7 64b) och deras egna program (Telescope controller) använder väl en egen drivrutin.

// Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Motorfokus projekt

Post by AstroFriend »

Hej Daniel!
Det går undan, du har redan fått fram en kurva. Verkar bli omkring 100step/grad, ungefär som min fast förutsättningarna är så olika.

Problemet med att det hänger sig har jag fått några gånger men nu var det ett tag sedan. Brukar bli när man tappar kontakten med USB porten. Och det är inte bara USB focus utan liknande på PHD2 och APT cameracontrol. Verkar vara något i windows när USB-porten går ned. Är det en bärbar dator har den ofta en energisparfunktion som stänger ned USB porten. Stäng av den energisparfunktionen i windows. När det väl har inträffat kan det vara väldigt komplicerat att få igång det igen. Stäng av enheten, drar ur USB kontakten, vänta 10 till 20 sekunder, sätt i kontakten igen starta programmet igen. Ibland fungerar det efter detta.

För PHD2 skrev jag och berättade om detta, efter något vecka kom de med en ny version och därefter har jag inte märkt av problemet, där var dock problemet av en annan art, det låste hela programmet när det inträffade.

För APT har vi diskuterat mycket, men inte löst och där ligger nog problemet för det mesta i windows. Ivaylo har inte någon gammal Canon att testa detta med så lite svårt för honom, tror de nyare Canon med DigiIII processorer (från 450D och framåt) inte har detta problem.

USB focus har jag också skrivit till. Påpekade just detta med de franska felmeddelande som kommer, det kom en ny version för några månader sedan och efter det tycks problemet vara mindre. När man går över ASCOM tycker jag mig inte ha upplevt detta problem, tyvärr har inte ASCOM inbyggt stöd för temperaturkompensation. Fast det skall ju dock inte ligga där utan i värdprogrammet, till ex. APT.

Jag upplever detta inte som ett stort problem idag förutom för kameran, och jag tror den största skillnaden blev när jag ändrade i windows energisparfunktioner. Sedan skall man inte dra ur USB kontakterna när man väl fått igång det, gör man det så blir det mycket strul. För mig har det också varit så att när jag haft problem med kameran och åtgärdat det så har det påverkat andra portar och ställt till problem.

Jag har windows 8 samt windows Vista.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;