Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: En bild av Jupiter som jag tog en riktigt fin kväll, den 15 mars kl. 20:17:25 UT. Här har jag fått med både den stora röda fläcken och Oval BA som man ser till höger i bilden.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Härligt att fler än mig lägger upp Jupiterbilder! Jag själv får väl snart en Jupiter-spam-varning :D Många fina detaljer, det är alltid kul när man har bra seeing!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Jag kan ju inte låta dig ha monopol på Jupiterbilder Stoffe :D :D :D

/Torbjörn
stoffe

Post by stoffe »

Bra för det vill jag inte ha heller :good:

Brukar du ligga på 80-90% i histogrammet för den färgkanal som peakar mest?

Hur har du förlängt brännvidden? Visst körde du med en 2,5x powermate eller har du en barlow? Du vet säkert om det att det finns en T-ring till powermates med adapter för att få kameran riktigt nära istället för att ha en lång förlängare som ger lägre förstoring men det gäller alltså enbart 2,5x powermate inte någon av de andra sorterna.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Jag brukar justera röd grön och blå kanal (för Jupiter) så att staplarna blir lika. Använder ju färgkamera. Brukar lägga mig på ca 80 % histogram så att jag inte överexponerar och kvaddar videon.

Jag förlänger brännvidden med en 2.5 X Barlow. Vill jag förlänga ännu mer gör jag det med kroppen till en annan Barlow och ytterligare en förlängningshylsa. Se bilderna nedan

Jag var nyss ute och kollade Venus, Jupiter och Månen. Seeingen var bedrövlig på Venus, hyfsad på Jupiter och hyfsad ävan på Månen. Kollade en stund med binoviewer innan jag gick in igen. Aristarchusregionen och Gassendi syntes fint!
Barlow 001.jpg
Barlow 001.jpg (1.22 MiB) Viewed 4216 times
Barlow 002.jpg
Barlow 002.jpg (1.16 MiB) Viewed 4216 times
/Torbjörn :)
stoffe

Post by stoffe »

Ja nu ser jag hur du kopplat ihop din kamera, ja det tenderar att bli långa paket med all vikt längst ut. Själv så bytte jag fokuserare pga av för långt och tungt kamerapaket från en helt från scratch konstruerad motorfokuserare till en modifierad TS-fokuserare så jag fick motorfokus, jag har till och med låst den och tagit bort manuell fokus möjlighet. För visst har du en crayford på din C8 längst bak? Har för mig att det brukar vara en vanlig modifikation för planetfoto.

Det är alltid intressant och se hur ni andra planetfotografer gör, jag har plockat många smarta tips från både dig och hela planetligan här på astronet genom åren :good:
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Ja det blir rätt långt men jag brukar inte förlänga på det viset ofta, det är i häftigaste laget. Tänker testa med en förlängning vilket borde ge ca f/30, mer rimligt.

Jag har ingen Crayford på C8:an utan jag fokuserar manuellt med originalfokusvredet.

stoffe

Post by stoffe »

Skjuter du primärspegeln fram och tillbaka? Då borde även brännvidden ändras men den håller ändå kollimering?

Med din mätmetod så kör jag på ca f/40 på bilden här under i framsidesflödet. Men bara man får tillräckligt med signal så funkar det. Enklast är att använda FireCapture för att ta sina bilder, då kryssar du bara i rutan som heter ephems så räknar programmet ut exakt vilken brännvidd och framför allt sampling så kan du efter det räkna ut ett f-tal mer exakt. Själv har jag funderat på att börja kalibrera mina planetbilder med darks, har bara testat det men nu har jag en annan sensortemperatur nu med min egenhändigt byggda pulsviddstyrda kylning och då matchar inte mina tidigare darks längre + att jag har lägre gain nu.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Ja jag skjuter spegeln fram och tillbaka. Har för mig att jag läst att det bästa är att göra slutlig fokusering moturs eftersom man då pushar spegeln uppåt vilket kan göra att spegeln ligger stabilare.

Enda gången jag märkt att det hänt dåliga saker med kollimeringen var när jag kollimerade på en stjärna i öster, fotade Jupiter några gånger, kollade på annat trevligt på himlen, och sedan fotat Jupiter när den stod i väster senare på kvällen. Då hade jag låtit tuben vrida sig dit via norr så att säga och det påverkade kollimeringen negativt, syntes direkt på bilderna. Hade varit bättre att vrida den dit via syd även om teleskopet hade stått i en skojig vinkel.

Darks får man nog antingen ta varje gång man fotar eller spara ner för olika temperaturer. Många darks blir det...

AstroFriend

Post by AstroFriend »

När jag planerade bygget av min apo refraktor så la jag även in en konfiguration med teleförlängare. Det blev mycket stadigt eftersom det inte är hylsor utan gängat ihop med T2 adaptrar. Har tyvärr inte testat detta än. Dock är tyvärr förlängarna inte av apo konstruktion.

Här finns lite info en bit ned i tråden:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=18&t=9325

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Post by stoffe »

Torbjörn wrote:Ja jag skjuter spegeln fram och tillbaka. Har för mig att jag läst att det bästa är att göra slutlig fokusering moturs eftersom man då pushar spegeln uppåt vilket kan göra att spegeln ligger stabilare.

Enda gången jag märkt att det hänt dåliga saker med kollimeringen var när jag kollimerade på en stjärna i öster, fotade Jupiter några gånger, kollade på annat trevligt på himlen, och sedan fotat Jupiter när den stod i väster senare på kvällen. Då hade jag låtit tuben vrida sig dit via norr så att säga och det påverkade kollimeringen negativt, syntes direkt på bilderna. Hade varit bättre att vrida den dit via syd även om teleskopet hade stått i en skojig vinkel.

Darks får man nog antingen ta varje gång man fotar eller spara ner för olika temperaturer. Många darks blir det...

Oj det är så känsligt alltså, min primärspegel är inshimad med dubbla A4 papper och rör sig knappt någonting på en pirflip. Men även jag kollimerar om för att vara extra noggrann, nu har jag inte kollimerat teleskopet på några fototillfällen men eftersom jag kollimerat på västra sidan av piren så ändrar sig inte kollimeringen från gång till gång. Tuben sitter fastskruvad i monteringen permanent.

Ang darks, får du ingen loggfil efter varje fotosession? Det får jag och jag har även inbyggt temperatursensor i min kamera vilket gör det betydligt lättare att i efterhand kalibrera mot darks. Det står i loggfilen för varje film som sparas vilken temperatur jag haft. Däremot så måste man även ha samma gain på sina darks som vid det tillfälle man fotoade, även roi måste ha samma upplösning annars blir det konstigt med upp eller nedskalade darksfilmer. Jag vet inte hur din kamera reagerar men du kanske även bör ha samma fps-inställningar? Min kamera fungerar annorlunda på den biten.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Nej det är inte speciellt känsligt egentligen. Mitt SCT brukar hålla kollimeringen bra och det är inte ofta man behöver justera den men planetfoto är nog det mest kritiska man kan ägna sig år när det gäller kollimering.

Däremot så tar jag med teleskopet i bilen på utflykter ibland och då kan ju vibrationer med tiden rubba kollimeringen så det är ju läge att kontrollera den innan man börjar fota.

Jag har aldrig använt darks även om jag känner till ungefär hur det funkar. Någon loggfil har jag nog aldrig fått...min kamera är egentligen en slags industrivideokamera som har blivit populär som planetkamera så den säljs i astronomiversioner.

stoffe

Post by stoffe »

Jag håller med om att det är kritiskt med kollimering för planetfoto, men det är oxå kul att resa runt med teleskopet till nya platser. Speciellt till stjärnträffar, det borde jag göra oftare :good:

Du kanske kan kryssa i någon ruta i ditt videofångstprogram för att kunna få en loggfil sparad? Jag tittar ibland på mina loggfiler för det står så mycket bra information, framförallt vilka inställningar man hade på kameran vilket jag tycker kan vara svårt att komma ihåg om det gått lång tid. Dock så sparas de inställningar man hade sist i FireCapture som jag använder men när jag vill gå tillbaka längre tid så använder jag loggfilerna. T ex för att se sensortemperaturer osv.

Såg förresten att FireCapture har stöd för din kamera, det skulle vara väldigt kul om du kunde testa derotering "on the fly" dvs realtidsderotering med din färgkamera. Det är bara en ruta man behöver kryssa i och sedan trycka på inspelning. Ta en 20 min film och bara stacka ihop som vanligt :good: Jag kan inte göra det på samma sätt som du kan i och med att jag har monokrom kamera och behöver växla filter för att få ihop en komplett RGB-bild.

Return to “Bilder”