CME på väg

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

CME på väg

Post by Timaoes »

Spaceweather meddelade precis att det finns goda utsikter för norrsken tidigt på morgonen den 13. Väderprognosen ser dessvärre usel ut för Göteborgs del i morgon kväll/natt.

/Johan
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: CME på väg

Post by MikkoK »

STORM WARNING: A pair of CMEs is heading for Earth. The two solar storm clouds were launched on Sept. 9th and 10th by strong explosions in the magnetic canopy of sunspot AR2158. NOAA forecasters estimate a nearly 80% chance of polar geomagnetic storms on Sept. 12th when the first of the two CMEs arrives. Auroras are in the offing, possibly visible at mid-latitudes before the weekend.

www.spaceweather.com

Håll ögonen öppna!
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: CME på väg

Post by Timaoes »

Spännande. Tack för informationen.

/Johan
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Det här ska bli riktigt intressant. Lite molnigt nu men ska nog klarna upp lite och imorgon ser det bra ut så med lite tur får man se det också. I värsta fall får man se vad gost hittar på, det brukar bli bra :)
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: CME på väg

Post by MikkoK »

Ja, Göran Strand kan man alltid lita på :)

Updatering: "The incoming CME was launched by an X-class flare, so it is potent. However, not every potent CME produces a potent geomagnetic storm. It all depends on the inner magnetic architecture of the CME, which is unknown until the CME actually arrives. NOAA forecasters are estimating a 45% chance that strong magnetic disturbances will reach mid-latitudes on Sept 13--almost like a coin toss. Sky watchers, be alert for auroras"
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: CME på väg

Post by Corpze »

Väderleken såg inte bra ut för Värmland ikväll :-(
Igår var det ingen synlig aktivitet.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: CME på väg

Post by MikkoK »

CME IMPACT, SEVERE GEOMAGNETIC STORM: Arriving earlier than expected, a CME hit Earth's magnetic field on March 17th at approximately 04:30 UT. At first, the impact sparked a relatively mild G1-class (Kp=5) geomagnetic storm confined to the poles. Since then, however, the storm has intensified to G4-class (Kp=8), ranking it as the strongest geomagnetic storm of the current solar cycle. Before sunrise, bright auroras were sighted over several northern tier US states.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CME på väg

Post by Hans Bengtsson »

Norrskensovalen sträcker sig just nu ner till Gävles latitud, och i norra Norrland är kartan på Spaceweather.com intensivt röd! Det är fullt möjligt att norrsken kan komma att ses över hela Sverige, där vädret tillåter, den kommande natten.

Edit:
Nu klockan 17 UT har ovalen avancerat ytterligare söderut, till en linje Stockholm-Göteborg. Det är förresten trots den sydligare latituden ungefär lika vanligt med norrsken i rikets andra stad som i huvudstaden, beroende på att Göteborg ligger längre västerut (den magnetiska nordpolen sammanfaller ju inte med den geografiska).

M v h
Hans Bengtsson
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: CME på väg

Post by Marcus »

Jisses, Kp ligger just nu på 8.67. Det är nog det högsta jag kommer ihåg på länge. Nu måste det bli lite mörkare bara.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CME på väg

Post by Hans Bengtsson »

Klockan 18:30 UT täcker norrskensovalen nästan hela landet, med undantag för Skåne och Blekinge. Norra hälften av landet har röd färg på kartorna, där är norrskenet kraftigt.

När det blir något mörkare, och om cirrusen inte tätnar på ytterligare, tror jag nog jag ska få se några norrskensslöjor från min balkong i Göteborg. På åtskilliga håll i Norrland är det hyggligt klart och där bör skådespelet bli riktigt fint.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: CME på väg

Post by Hans Bengtsson »

Uppdatering 19:30 UT.
Norrskensovalen täcker nu hela Sverige, det är ovanligt. Överallt där man har molnfritt och himlen inte är väldigt ljusförorenad bör man just nu kunna skåda norrsken! Och att döma av IR-satellitbilderna finns det en hel del områden som har gynnsamma förhållanden. Här i Göteborg har dock cirrusen tätnat och omvandlats till ett heltäckande cirrostratuslager som bara släpper igenom ljuset från de allra starkaste stjärnorna, knappast norrskensljuset.

Vore roligt med rapporter och bilder från er som har bättre tur med molnen!

Edit:
Jag ser nu att händelsen har plockats upp även av massmedia:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20484570.ab

Fast det står just nu "Stolstorm" i rubriken! Undrar hur en sådan ser ut? Tromb på IKEA-lager? Dom rättar nog snart?

Edit 2:
Nu har stolstormen blivit en solstorm även på AB.

M v h
Hans Bengtsson
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: CME på väg

Post by gunnar »

Rapport från Uppsala, väldigt starkt norrsken över hela himlen!
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: CME på väg

Post by Wolfgang »

Tack, för tipset. Var ute och hann ta några bilder.
En Aurora app kan var en bra idé.
Hittade några här:
https://www.google.se/webhp?sourceid=ch ... aurora+app

Någon som har en bättre?
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: CME på väg

Post by gost »

Kul att få se alla bilder på norrsken. Det verkar ha varit något utöver det vanliga. Här på Färöarna såg jag också lite mellan molnen och jag kunde se att det var något utöver det vanliga.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: CME på väg

Post by glappkaeft »

gost wrote:Kul att få se alla bilder på norrsken. Det verkar ha varit något utöver det vanliga. Här på Färöarna såg jag också lite mellan molnen och jag kunde se att det var något utöver det vanliga.
När katten är borta så dansar mössen på borden. ;)

I Linköping täckte norrskenet hela himmelen förutom 40 grader närmast horisonten i syd.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer