Jupiter - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 3 st 60 s R/G/B
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: Det bästa datat jag fått ut av sammanhängande 3 minuter från 2015-03-11. Jag har fortfarande lite stackproblem och inläsning av filer. Är annars mycket nöjd med denna bild som nog är bland det bästa jag producerat.

Cave Astrola 1965 Deluxe B
ZWO ASI120MM
2,5x Powemate
Sampling 0.19 båg/pix
3950 mm effektiv brännvidd


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by magnahrl »

Hej!

Jisses så fina detaljer -magiskt! God seeing är väl en onödig fråga?
Nu börjar lite Jupiterbilder strömma in. Kul :geek:

/Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack! Ja visst blev den magisk, men det är på riktigt :good: Jag fick jättefin seeing en kortare period som varade ungefär 3-4 minuter. 8)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by Martin F »

Grymt fint! Jättekul att se!
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by Präriefoten »

Wow! Riktigt fin! Härligt att man kan se de gråa/mörkgröna stråken under huvudbanden. Finns det något speciellt namn för de två tunna banden som ligger över respektive under huvudbanden? Ibland har jag lyckats se dem tydligt.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by Torbjörn »

Kanonbild! Som det heter i reklamen: "Plötsligt händer det". Verkligen en härlig skarp Jupiterbild. Så otroligt många tydliga smala band den har nu. Tur att du var uppmärksam när seeinge förbättrades, ibland blir det så till och med en halvbra kväll en stund.

/Torbjörn
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by bengtr »

Hej !

Ja fina bilder ! Din första bild var nästan samma dag och tid som min bild . Men du får ju med lite finare detaljer. Ja och denna bild har ju ännu lite mer. Den 11/3 var det nog rätt bra seeing.

Verkar behagligt med guidning och att kunna sitta inne ochså :-) .

/bengtr
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack Torbjörn! Jag har även lagt upp en R-RGB version för extra mycket detaljer här.
http://astronet.se/view_image.php?id=3667&gallery=5

Ja visst är det så, "plötsligt händer det" Det roliga med det hela är att jag har suttit 60 meter från mitt teleskop när det dessutom "hände". På den datorn som jag fjärrstyrt mitt planetfotande från kör jag dualboot med Windows 7 Ultimate och Linux Mint. Vid detta tillfälle körde jag Linux Mint och fjärrskrivbordsklienten Remmina som ger avsevärt högre fps än Windows egna fjärrskrivbordsklient vilket helt klart underlättar för fjärrfokusering av planetfoto. :good: Men i detta fall tog jag även hjälp av fokuseringsindikatorn i FireCapture vilket ger ett procenttal som

För bildbehandling så kör jag nu mer med en Xeon X5470 processor istället för en Core2Quad vilket mer än halverar stackningstiden :good: 8) Jag bifogar en screenshot på hur det ser ut när jag fjärrfotar. Screenshot-bilden är tagen 13 minuter efter datan till Jupiterbilden är tagen. Här är guideningpåslaget, automatiska R/G/B-serier aktiverade, ephems-data aktiverade vilket automatiskt räknar ut var Jupiters månar befinner sig för tillfället och hur lång brännvidd teleskopet har och vilken sampling som man använder.
"Sharpness compared to start" är skärpeverktyget. Programmet sparar även filerna så de går att öppna direkt i WinJupos för efterbehandling. För exakt tidsinställning av datorns klockan så har jag installerat en NTP-klient (mitt fall Net-time) vilket finns för samtliga operativsystem, till och med MS-DOS :) 8)
Rutan som det står HitecAstro på är enbart till för att köra fokus in och ut. Om jag räknat rätt så blir varje steg på stegmotorn 1/1000 mm in eller utdrag av fokuseringstuben. Väldigt praktiskt för finfokusering att stega ett steg i taget och vänta och se vad seeingen visar för detaljer innan man trycker på play-knappen som startar inspelningen.

Jag erbjuder mig att hjälpa till om någon behöver hjälp med FireCapture över gratisfjärrstyrningsprogrammet TeamViewer. Skicka i så fall PM :good:
Attachments
FireCapture fjärrfotografering av planeter med guidening.
FireCapture fjärrfotografering av planeter med guidening.
screenshot_firecapture_beskuren.jpg (300.88 KiB) Viewed 5204 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by LasseH »

Ojojoj. Vilken skarp och fin Jupiterbild. En av de bästa (om inte den bästa) jag sett som tagits från Sverige. Tänk att det inte var så många år sen som du kom till UAA och var helt grön på astrofoto. Jättefin utveckling, Grattis.
Lasse.
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by Tompa »

Hatten av för den! Riktigt snyggt! Bra jobbat, Stoffe!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

bengtr wrote:Hej !

Ja fina bilder ! Din första bild var nästan samma dag och tid som min bild . Men du får ju med lite finare detaljer. Ja och denna bild har ju ännu lite mer. Den 11/3 var det nog rätt bra seeing.

Verkar behagligt med guidning och att kunna sitta inne ochså :-) .

/bengtr
bengtr - Jag gillade din Jupiter oxå, fantastiskt vad du lyckats bra med din DSLR-teknik med planetfotot! Backyard EOS eller liknande antar jag krävs? Guidening underlättar verkligen men då gäller det att linjera upp kameran i X och Y led. Sen får man själv ställa eventuella inverteringar av axlarna. Det är inte alls svårt att komma igång med :good: Tror det kräver att man kör FireCapture, har ej sett den finessen i andra capture-program.

Tompa - Tack så mycket! 8)

LasseH - Tack Lasse, jag känner att jag lärt mig massor och fått mycket hjälp av dig och andra i föreningen men ju mer jag lär mig desto mer verkar det finnas kvar att lära sig :good: Omaluminiseringen gick ju riktigt bra för några år sedan!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Oedling
Posts: 33
Joined: 2013-03-15 14:25:55
spamtest: JA
Location: Västernorrland

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by Oedling »

Snyggt byggt! :)
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack :)

Jag har sett att någonstans i kedjan (jag vet inte riktigt var) att något program troligtvis uppfattar mina bilder/filmer som icke-debayerade färgfilmer trots att de är monokroma. Ett mystiskt rutmönster har därför smugit sig in. Här kommer en debayerad version av samma bild här ovan. Av någon lustig anledning förändrades även färgbalansen oxå.
Attachments
2015-03-11-20XX.X-RGB-RGB_utan_rutmönster.JPG
2015-03-11-20XX.X-RGB-RGB_utan_rutmönster.JPG (72.47 KiB) Viewed 5087 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Hej Christoffer,

Jättefina bilder du har tagit på Jupiter den senaste tiden och ett viktigt bidrag till vårt nya Jupiterprojekt.
Du ligger inte långt efter våra australiensiska vänner som också bidrar med fantastiska bilder men ofta tagna med dubbelt så stora instrument från platser med en seeing som vi bara kan drömma om :good:
Din Cave Astrola är helt unik och jag är verkligen glad att jag fick titta i den på VSP i februari. Det går ibland inflation i superlativen när man vill beskriva ett bra optiskt instrument men din tub gav verkligen en fantastisk apo-refraktor känsla!
Fint att du har hittat en fungerande lösning på problemet med rastret, som vi redan har diskuterat ganska mycket per mail.
Det är troligtvis inte den slutgiltiga lösningen, som inte bör blanda in debayering över huvud taget, och då kommer du säkert upp ännu ett litet snäpp i upplösning vid efterbehandlingen.
Men på den här nivån är de redan fantastiska och du har verkligen gjort en otroligt snabb resa från nybörjare till mästerlig planetfotograf.
Att färgbalansen påverkas är inte så förvånande eftersom rastret har ändrat luminansen olika i dina 3 färgkanaler men det är en småsak att justera upp.

/*Peter R

Return to “Bilder”