DIY All sky kamera

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

DIY All sky kamera

Post by Frazze »

Här är ett litet projekt jag velat färdigställa under ett tag och nu tog jag mig i kragen och monterade ihop alla delar som jag samlat på mig.

Den består av en Raspberry Pi med tillhörande kamera, som saknar IR-filter för ökad känslighet. Just den här kameran har en M12 lins med 180 graders synfält. Det är inte den officiella Raspberry Pi kameran, som har en fast monterad lins och är mindre. Jag köpte denna på Ebay från Kina.

Sedan köpte jag en 100mm dome i plast från england och slutligen en IP65-låda från Clas Ohlson som jag stoppade allt i. Här är några bilder från monteringen.

Här har jag monterat domen på locket till lådan. Flänsen på domen är lite för stor för den här lådan och sticker ut en bit på långsidorna, men det gör nog inte så mycket.
Image

Så här ser lådan med dome ut.
Image

Här är innehållet bestående av en Rasbperry Pi med monterad kamera. Jag har också en passiv Power over Ethernet (PoE) för att slippa dra så många sladdar. Nu får jag både ström och nätverk genom ethernetkabeln.
Image

Och här är allt monterat och klart i lådan.
Image

Image

Och här en en bild tagen med kameran. Man ser bara taket i min lägenhet nu dock :)
Image

Här är en bild jag tog tidigare idag ut genom fönstret innan jag monterade kameran i lådan, för att visa lite hur synfältet ser ut.
Image

Nu måste jag bara se om jag får användning för den :)

/Daniel
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: DIY All sky kamera

Post by LasseH »

Hej Daniel,
Snyggt. Rent mekaniskt kan du behöva täta domen mot lådan med lite silikon och montera in ett effektmotstånd för att inte få problem med imma.
Kan du inte kolla med Eric Stempels vid Uppsala universitet om din utrustning är kompatibel och kan bli ytterligare en station i Swedish Allsky Meteor Network, http://www.astro.uu.se/~meteor/SAAF1/ Det behövs flera stationer innan nätverket är komplett.
Mvh,
LasseH
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: DIY All sky kamera

Post by LasseH »

Edit. Länken skulle ha varit http://www.astro.uu.se/meteorwiki/FrontPage
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: DIY All sky kamera

Post by Frazze »

Ja jag har funderat hur det blir med imma. Elektroniken i sig alstrar en del värme så det kanske klarar sig, men det får jag se under sådana förhållanden.

I dagsläget har jag ingenstans att sätta upp kameran, tyckte det vara kul att testa bygga mest. Men när/om det blir aktuellt så lät det där projektet spännande.

/Daniel
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DIY All sky kamera

Post by stoffe »

Det är bara att installera Ubuntu eller någon Ubuntu-klon (t ex Mint) och sen lite specialprogramvara som du från från Eric Stempels så är du igång. Du måste även ha en NTP-klient för att hålla tiden, det finns inbyggt i de allra flesta Linuxdistar.

Jag är nyfiken på om du har en 1/4" kamera och vilket objektiv du valt? Jag är oxå på G med en All-sky kamera med meteorstation, långsamt projekt men det går sakta framåt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: DIY All sky kamera

Post by stempels »

Mycket intressant... Vad är det för spec på kameran? Ser du stjärnor på natten?

När vi körde enbart kamera med Uppsala amatörastronomer blev det imma under fuktiga natter - kameran alstrade bara 1W. Efter installation av resistensmotstånd var det inga problem längre (annat än att det drar till sig insekter under augusti månad),

Programvaran för meteorkameran tar en hel del CPU. Undrar om Raspberry Pi klarar det. Själv experimenterar jag med en ODROID U3, en 1/3" Sony Super HAD CCD II ICX663 (49 USD) och en billig fisheye (23 USD). Färg är visserligen trevlig, men minskar ändå känsligheten.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: DIY All sky kamera

Post by stoffe »

En DROID U3 har ju en Quad core på 1,7 Ghz. En riktigt snabb rackare! En Raspberry Pi är enbart på 700 Mhz och är vad jag förstått det som singel core. Men visst ska man inte stirra sig blind på klockfrekvenser idag, det är inte riktigt rättvist även om det ger en hum om beräkningskraften.

Om själva CPUn på en Raspberry Pi inte orkar med så finns det ett relativt snabbt inbyggt grafikkort som klarar en hel del beräkningar. T ex att koda av blueray film i full HD. Om man kunde använda grafikkortets enorma beräkningskapacitet så skulle systemkraven sjunka ännu mer.

Ett exempel på mjukvara som kan nyttja grafikkortet som avlastnings CPU inom en snar framtid är PixInsight. Det kommer att ha CUDA-stöd enligt deras sajt. Detta är säkert jättekrångligt att implementera i Erics kod, men beräkningskraften kanske finns där ändå men kanske inte på CPUn är det jag menar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: DIY All sky kamera

Post by thanders »

Raspberry Pi 2 Model B har:
900MHz quad-core ARM Cortex-A7 CPU
1GB RAM

http://www.raspberrypi.org/products/ras ... 2-model-b/

/T
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
stempels
Posts: 17
Joined: 2014-03-28 15:25:16
spamtest: JA

Re: DIY All sky kamera

Post by stempels »

Kameramjukvaran tar dock bara på 25-50% CPU nominellt (på en core) på min ODROID. När det inträffar något extra (event, eller kodning av film) kan CPU-behovet tillfälligt gå upp. Så ODROID U3 är lite av en overkill för projektet i dagsläget - ODROID C1 (USD 35 + frakt + moms) skulle troligen redan räcka gott och väl.

Det kanske finns hopp med en RPi2B. Någon som vill försöka? Det enda som behövs är en RPi2B, Linux och en USB-kopplat webcam som känns igen av Linux.

Sedan finns det ju också många andra små kortdatorer numera. Men det hjälper ju inte om man redan har en RPi.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: DIY All sky kamera

Post by Frazze »

stoffe wrote:Jag är nyfiken på om du har en 1/4" kamera och vilket objektiv du valt? Jag är oxå på G med en All-sky kamera med meteorstation, långsamt projekt men det går sakta framåt.
stempels wrote:Mycket intressant... Vad är det för spec på kameran? Ser du stjärnor på natten?
Kameran är en Raspberry Pi kamera, fast med en M12 lins.
Här är ungefär en likadan, fast en vanlig, den jag använder saknar IR-filter
http://www.ebay.com/itm/Raspberry-Pi-Ca ... 41798ff8a1

Här är en NoIr, men då tror jag den kommer utan M12-adapter så en sådan får man köpa separat isåfall
http://www.ebay.com/itm/New-NoIR-Camera ... 3f3eb08f58



Sen så använder jag den här linsen, finns ju en mängd varianter så det finns säkert någon som har ytterligare lite bredare bildfält om man vill ha det.
http://www.ebay.com/itm/LS-25180-1-6mm- ... 3f38a7a145

Jag har inte kunnat testa den under en stjärnklar natt ännu, men jag antar att man skall se stjärnorna.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: DIY All sky kamera

Post by Tannerswe »

Frazze, har du hunnit testat kameran än och sett vad den duger till?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: DIY All sky kamera

Post by Frazze »

Tannerswe wrote:Frazze, har du hunnit testat kameran än och sett vad den duger till?
Hej.
Nej inte riktigt ännu.
Testade för ett tag sedan men hade exponeringstiden satt till auto och då gjorde förmodligen gatulampor och annan belysning runt om kring att inga stjärnor syntes.
allskytest.jpg
allskytest.jpg (188.5 KiB) Viewed 6108 times
Håller på att knåpa ihop en webbsida som tar längre exponeringar. Får återkomma när den är klar.

Mvh
Daniel
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: DIY All sky kamera

Post by Frazze »

Har fixat så man kan ta lite längre exponeringar nu och testade häromdagen då det var relativt stjärnklart.
Tyvärr så dränker kringliggande gatulampor och andra ljuskällor bort det mesta av himlen, men fick med Venus och Jupiter denna gång i alla fall.
Placerar man kameran på en mörkare plats utan störande ljus så ska det nog gå att se stjärnor. Då slipper man säkert reflektionerna i domen också.
camera_test_800.png
camera_test_800.png (718.26 KiB) Viewed 6026 times
/Daniel