Data kommunikation till Neq6pro

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Data kommunikation till Neq6pro

Post by bjorsa »

Vill ju kunna koppla datorn till neq6pro men har lite problem med vad för kabel jag skall använda har hittat denna http://www.astrosweden.se/hitec-astro-e ... er/27034-0 den blir ju en usb så funkar det sen med en usbkabel från datorn eller behövs en sån där omvandlad historia från seriell till usb om man tex skall köra med alignmaster http://www.alignmaster.de/Alignmaster.aspx ?

Eller skall man ha en sån där skyfi http://www.astrosweden.se/skyfi-tradlos ... ll/27228-0 frågan är ju kan man då sitta inomhus har ca 20 m till teleskopet från huset räcker sändningen såpass långt tro ?
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa!
Jag tror det är exakt den adaptern från Hitec jag använder för att kontrollera min EQ6 från EQMOD, för det är väl så du tänkt?

Ett problem som satte myror i huvudet på mig var att det inte gick att kommunicera med adaptern. Det visade sig att när man kör under Windows 8 så är hårdvaran för gammal för att Windows 8 drivern skall klara det. Jag löste det på så sätt att jag körde med vista drivrutiner. Dock viktigt du stänger av den automatiska uppdateringen i windows 8, annars fungerar det tills du får inernet kontakt, vips så byts Vista drivern ut mot Wonidows 8 och allt havererar. Gissa om det gick åt många timmar innan jag förstod vad som hände. Det gäller för övrigt alla äldre usb till seriell adaptrar under Windows 8.

Skifin tittade jag också på, men eftersom jag även vill styra kamera, guider, fokus och lite annat tror jag inte det går. Har ju haft mycket problem redan med direktanslutna USB enheter att fungera. Men någon kanske köpt den och testat vad den verkligen klarar?

Jag valde lösningen att ha en minipc vid teleskopet som en server, via den fjärrstyr jag över nätverket, wifi eller kabel. Fjärrstyr det med UltraVNC, mycket nöjd med den lösningen även om skärmuppdateringen är lite slö, går bättre i 256bit på grafikkortet. Har en extra skärm på 24" på laptoppen där jag lägger astroservern och laptoppens ordinarie skärm för lokala program. Den lösningen medger ju styrning över intenet och astroservern kan stå var som helst i världen bara det finns internetförbindelse, i praktiken dock något helt annat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by bjorsa »

Hej Astrofriend !
Ok så ifall jag köper den där från astrosweden så måste jag köra vista drivrutiner i datorn ?

Köpte nyligen en lenova bärbar med windows 8.1 i kan jag enkelt ändra till vista drivrutiner ?
http://www.elgiganten.se/product/datore ... #tab-specs

Det spelar alltså ingen roll vilken kabel jag än skaffar så kommer inte windows 8 att fungera mot monteringen ?

Behöver jag även en sån där seriell till usb kabel eller kommunicerar tex EQMOD via usb eller bara via seriell ?

mvh/bjorsa
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by stoffe »

Du kan köpa en FTDI baserad USB till TTL5V kabel av mig som passar till din EQ-montering 230 kr med frakt, ca 1 meter lång och lätt att förlänga med usbförlängningskabel eller om man förlänger i TTL5V ändan (den som ska in i monteringen).

Den jag säljer fungerar i Win 8.1

Skicka PM för intresse.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa!
Det följer med drivrutiner till HitecAstro, eller rättare sagt de finns på deras hemsida för nedladdning.

Det viktiga är bara att du stänger av den automatiska uppdateringen i Windows 8. Men Stoffe kanske har ett mycket bättre alternativ.

Det kan ju också tänkas att HitecAstro har uppdaterat sin adapter sedan jag köpte den. Hur andra tillverkare av denna adapter fungerar hårdvarumässigt med Windows 8 vet jag inte.

HitecAstro adapter ansluter direkt till USB så du behöver ingen extra adapter. Lådan har en USB port med Typ B kontakt. Vill minnas att kabeln följde med.

Vanliga USB till seriel adaptrar går dock inte att använda då tyvärr EQ5/6 har annan signalnivå på serieporten. Så även om datorn har serieport så går det inte att ansluta direkt. Däremot kan du gå via handterminalens serieport och ansluta datorn den vägen. Jag gjorde så i början när jag testade ut en lösning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by stoffe »

Det är inte allt för svårt att bygga en lämplig adapter själv annars.

http://eq-mod.sourceforge.net/tutindex.html

Alternativt köper den av mig, jag har sålt ett tiotal kablar hittills.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by thanders »

bjorsa wrote: Eller skall man ha en sån där skyfi http://www.astrosweden.se/skyfi-tradlos ... ll/27228-0 frågan är ju kan man då sitta inomhus har ca 20 m till teleskopet från huset räcker sändningen såpass långt tro ?
mvh/bjorsa
Vill du bara ansluta monteringen trådlöst är SkyFi perfekt. 20m fungerar bra såvida du inte har en plåtvägg eller en vägg av tjock armerad betong emellan.Se isf denna tråd!
viewtopic.php?f=32&t=9489

Vill du däremot också ansluta kamera, fokuserare, guidekamera m.m. behöver du något annat. Jag har också valt att ha en liten dator (MacMini) vid teleskopet. Till den ansluter jag monteringen, kamera med filterhjul, fokuserare och guidekamera. Fjärrstyr sedan från min MacBook Pro via WiFi inifrån värmen. Stoffes EQmodkabel verkar prisvärd. Fungerar till EQmac också.

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by bjorsa »

Tack för svaren och hjälpen !
Astrofiend jag tar och köper en kabel av stoffe verkar ju lättast.
Stoffe har skickat pm till dig !
Thanders jag får fundera lite å se hur det går med kabel .
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa!
Vad bra det löser sig, jag hade också köpt kabel av Stoffe om jag bara vetat om att han tillverkade sådana.

Lycka till !

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by bjorsa »

Hej !
Har lite problem nu ,det skall ju bli stjärnklart här ikväll så tänkte nu prova att koppla ihop dator med monteringen (neq6pro) och har då kabeln och installerat dess programvara sen har jag hämtat hem ASCOM 6.1 och alignmaster och när jag skall testa alignmaster så uppstår felet
" ERROR creating Object of ASCOM telescope ,check ASCOM settings.429- Objecterstellung durch Activex-Komponente nicht möglish "

Har sedan kört den här ASCOM diagnostic dels med neq6pro inkopplad till datorn och dels utan att koppla ihop den till datorn och får då när monteringen är inkopplad 1222 matches 0 fails men utan monteringen 1220 matches och 2 fails om det kan vara till någon nytta .

Är ju helt lost på detta känns det som så är det några inställningar i ASCOM jag skall göra för att få den att fungera med alignmaster ?
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by AstroFriend »

Hej Bjorsa!

Jag har inte Alignmaster eller någon erfarenhet men har vissa ideer om vad som krånglar.

EQ6 är goto kompatibel när man kommunicerar via handterminalens serieport. Det kan vara så att när du direktansluter till EQ6 med datorn då måste du ha EQMOD igång så att Alignmaster når EQ6 via EQMOD och ASCOM. Åtminstone gör min focus, guideprogram och kamerakontrollprogram så.

Har du EQMOD installerat?

ps.
Jag har också noterat att det lovas klart väder ikväll :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by bjorsa »

Hej Astrofriend !
Jag hämtade hem EQMOD då det var den som fattades och sen efter ett par felval i alignmaster setup fick jag till det då jag då valde EQMOD-SIM telscope och då klagar den inte på något å en massa siffror kom upp på displyen som ser ut som en handkontroll så antar att allt lirar nu :-)

Återstår ju nu bara att se om man kan få till en bra polaralignment med alignmaster dvs ifall jag kan känns ju lite som att famla i mörkret :-)men e väl bara att prova sig fram .
Trevligt att det blir stjärnklart i kväll å hela natten så man har ju tid på sig men är glashalt där ute så gäller ju att inte tratta på arslet med dator å allt :-)
mvh/bjorsa
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by bjorsa »

Hej !
Nä de funka inte :-( EQMOD-SIM telscope som jag valde är tydligen som namnet säger bara en simulator och när jag väljer heq5/6 så vill den inte kontakta teleskopet den klagar på port .

Det här programmet eqmod kan jag efter installation inte hitta men det kommer upp i alignmaster när jag väljer heq5/6 då kommer en kontrollpanel upp eqmod så den finns ju i datorn men är det så att det programmet kan man inte köra enbart ?

Har ju windows 8.1 och det var ju något med windows 8 och eqmod ?
mvh/bjorsa
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by AstroFriend »

Det stämmer, EQMOD fungerar mer som en länk till teleskopet. Har du fått upp menyn där du gör setupen för EQMOD? Jag gör det via CDC där man kommer åt setupen under teleskop fliken. Du måste bland annat ställa in rätt port nr. Men det har du antagligen, för annars brukar EQMOD bara synas en kort stund.

Vad står de i fönstret på EQMOD bilden, parked kanske? I så fall har du kontakt med monteringen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
bjorsa
Posts: 356
Joined: 2013-11-10 10:48:57
spamtest: JA

Re: Data kommunikation till Neq6pro

Post by bjorsa »

Hej Lars !
Har nu tagit in allt förutom monteringen som står kvar ute å fotar .

Jag installerad EQMOD men när installationen var klar så kom en 184 sidor stor pdf upp med all information och omöjlig att stänga ner får köra alt ctrl del för att stänga ner den via taskbar så någon setup har jag inte fått upp där jag kan ställa in eller söka port till den .

Får göra ett nytt försök imorgon att få in EQMOD ordentligt så att jag når setupen .
mvh/bjorsa
edit fick nu ner gps från surfplattan och den stämmer .