Melotte 15 - Per Frejvall

Bilder från galleriet
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by AndreasW »

perfrej wrote:Tack! Jag kikade just på en tjugominuters Ha tagen 24:e augusti, ungefär på nymånedagen. I de ickenebulösa delarna klockar den in på 340 i intensitet, och min master-BIAS har 267 i snitt över hela sensorn, så exponeringten är helt rätt i förhållande till grundnivåerna eller kan skjutas på åt det längre hållet. TEC-140 håller f/7.

När jag första gången besökte Ollys ställe så anlände min son och jag efter en ganska tung bilstrapats som vi delat oss emellan (Saltsjöbaden-Dortmund-München-Etoile). Kl var 02.30 ungefär och det var i slutet på februari. Hyfsat mörkeranpassade efter bergsturen klev vi ut och fick oss en rejäl käftsmäll av vintergatan - en helt fantastisk vy! Det är helt enkelt spektakulärt, men som alla bergsområden så får man dålig seeing när det blåser för mycket. Jag har sagt mig själv att nästa gång jag är nere skall jag ta lite kvällsfoton. Tyvärr blir det ofta resa av under månperioder då jag bokar med kort varsel och ändå skall meka med grejorna, men jag skall verkligen försöka komma ner månfritt och ta lite allmänna vidvinkelbilder av himlen med min D3s i piggy-back för perfekt tracking och långa exponeringar.

/per
Intressant. Har aldrig varit på ett sådant mörkt ställe, måste vara häftigt. Får se till att komma iväg så nån gång. Får fundera på hur jag skall övertyga resten av familjen att semester på Ollys ställe vore en kul sak :D

/Andreas