Stephans Quintet

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Stephans Quintet

Post by Starsoft »

Vädret var med mig vid denna månlösa period så jag drog iväg till mitt obs för att ta lite bilder. Lite oroligt var det om jag skulle kunna ta mig fram eftersom det fallit en del snö här i trakterna. Men det visade sig att det bara fallit ett par centimeter just här så det var inget problem.

För närvarande är det -6 grader och så gott som vindstilla, vintergatan syns bara ned till ca 45 graders höjd så transparansen är inte helt optimal. Seeingen däremot är mycket bra, jag får med minuters exponeringar ett fwhm på drygt 3".

När seeingen är så bra passar jag på att ta en serie luminans på ett objekt som jag länge vela prova på, men jag har väntat på riktigt bra skärpa genom att galaxerna i Stephans Quintet är ganksa små. De första bilderna jag tittat på ser ganska lovande ut så det kan nog bli något.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Stephans Quintet

Post by Timo »

Hej Anders !

Transparansen har varit rent usel de senaste månaderna här i norra Skåne. Det är nästan omöjligt att få till "rena" bilder utan diffusa ringar runt stjärnorna m.m.
Det inverkar ju menligt på detaljrikedomen också speciellt för oss alla som har långa brännvidder.
Efter att ha exponerat klart på IC342, graderade jag exponeringarna i Images Plus och fick då makulera var annan eller var tredje 15 min exponering för de fick ett värde på 80% eller sämre. (baserat på bästa exponering.)
Hoppas du hittar den där "luckan" i atmosfären och får till dina exponeringar på kvintetten. Som du säger så är det svårt nog att få fram detaljer på det objektet.
Lycka till !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Stephans Quintet

Post by Starsoft »

Nu har jag lagt en luminansbild av kvintetten i galleriet, de goda förhållandena varade inte länge men nästan 3 timmar användbar luminans blev det. När seeingen blev för dålig så gick jag över till RGB, men tiden räckte inte till för mer än rött och grönt, så jag får ta den återstående serien i blått en annan gång. Det vore kul att kunna fotografera den omtalade skillnaden i färg mellan galaxerna i kvintetten, hade jag kunnat ta RGB datat vid samma tillfälle så hade jag kanske till och med kunnat mäta skillnaden i färgindex mellan galaxerna. Poängen är att en av galaxerna som tycks interagera med de andra har en påtagligt blåare färg och borde därmed ligga mycket närmare.

Läs lite mer: http://apod.nasa.gov/apod/ap961213.html

Jag insåg också att för att kunna ta LRGB bilder med långa exponeringstider så måste det till en mycket högre grad av automatisering, helt hopplöst att sitta en hel natt bara för att byta filterläge och kontrollera skärpa, och därefter ta dark och flatbilder som tar lika lång tid :x

Försökte den här gången ta mina flatbilder dagen efter med himlen som belysning men det gick inget vidare som ni kanske ser i bilden, det läcker för mycket ljus från sidorna som gör flatbilderna nästan oanvändbara.

Att ta darkbilder under dagsljus är också ett stort problem genom att filterhjulet läcker ljus och genom att kameran är fläktkyld så kan jag inte bara dra en svart påse över prylarna.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Stephans Quintet

Post by Timo »

Flyttade du kameran från teleskopet och satte dit den igen innan du tog flatsen ?
Om du ej gjorde det så fungerar det alldeles utmärkt att ta flats kort efter att solen gått ner bara du har molnfri himmel förståss :)
Jag återanväder darks i 1 månad eller så bara temperaturen är ungefär densamma i kameran. Ute tempen är ju rätt stabil f.n.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Stephans Quintet

Post by Starsoft »

Hej Timo

Jag hade kameran på plats hela tiden, annars går det väl inte så bra att ta flats, det är väl till och med så att om man har ett filterhjul så räcker det att rotera filterhjulet så kommer filtret med dammkornen inte riktigt tillbaka i samma läge när man ska ta flats och man får ett sämre resultat. Men det läcker ljus någonstans i min uppsättning som gör att det blir jättekonstiga flats med grova gradienter när omgivningen är ljus, men jag får i och för sig erkänna att mina flats inte blir jättebra när det är mörkt heller. Jag brukar även fuska med skärpan, jag kör inte fokuseraren till det läge som var när de bilderna togs om jag har använt olika filter som har olika skärpeinställningar, vet inte hur stor effekt det kan tänkas ha. Ska den här hanteringen kunna bli optimal så måste jag fixa det automatiskt, att ta perfekta kalibreringsbilder under några timmar på morgonen efter en lång fotonatt lär jag aldrig klara av att göra.

När det gäller darkframes så beror nog möjligheten att använda "konserverade" sådana på vad man har för krav och för typ av kamera. Med Kodaks sensorchip så blir det snabbt problem om bilden inte är färsk, vet inte om det beror på att Kodaks pixels är mycket större/djupare än t.ex. Sonys, eller om det beror på något annat.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Observationer”