Melotte 15 - Per Frejvall

Bilder från galleriet
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Melotte 15 - Per Frejvall

Post by perfrej »

Ny bild i galleriet
Objekt: Melotte 15
Exponering: Ha 26x15m, O3 16x15m, S2 9x15m
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: TEC-140ED
Kamera: QSI 683 wsg8
Kommentar: God morgon!

Det har varit molnigt i Provence den senaste tiden så jag tog det jag hade sopat ihop på Melotte 15 och gjorde en provbild. Som vanligt vill jag ha in lite mer data, framförallt i O3 och S2, och jag skall göra en riktig version när jag fått det. Det klarnade igår kväll så nu skall det väl rulla på igen och jag kan bli färdig med den.

Utrustning

10Micron GM2000HPS II
TEC-140ED
QSI-683 wsg8 med Astrodon-filter

Infångande av data

ACP med Scheduler, MaximDL, Focusmax och Pinpoint

Guiding

Nix, allt är kört oguidat ;)


Bildbehandling

BIAS och sky flats fipplade med Nebulosity 3:s batch pre-processing
Registrering, integrering och "stretch" i PI
Färgläggning och färgjustering i PS6
En omgång Noels "Make stars smaller"
En omgång Noels "Deep space noise reduction"
SCNR i PI för att justera grön-nivån.

Allt som allt väldigt lite bildbehandling på denna.

Vinterhälsningar,

Per

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by Frazze »

Snyggt! Otroligt fina detaljer.

Något mörk kanske, men det är ju upp till personlig smak och tycke hur mycket man vill stretcha den.

Hur mycket skiljer sig natthimlen där nere upplösningsmässigt jämfört med Sverige?

Mvh
Daniel
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by perfrej »

Tack!

Jag gillar mystik så alla mina smalbandare ser ut så.

Seeing denna höst har varit riktigt dålig. Ovanligt mycket jetströmmar har dragit över södra Europa, vilket medfört att seeing varit under all kritik under långa perioder. När det inte är jetström klockar mina exponeringar in strax under 2". Lustigt nog så gör de det från balkongen här i Saltsjöbaden också (nästan). Jag får ofta neråt 2" härifrån.

Nattens körning från Provence klockar in från 2,18" till 3,26".

Vi har en allsky på http://grinderphoto.se/Full_etoile.jpg Helt fantastiskt är att vintergatan syns riktigt bra även på den.

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by Init4theimaging »

Hej Per.

Det blir spännande o se hur det blir när du fått ihop data så du e nöjd, för det är grannt redan nu.
Och du har undvikit att paja bilden med blå-smet :good:

Mvh,
Daniel
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by Lazze »

En riktigt fin och mjukt behandlad bild i mitt tycke också. Det finns garanterat utrymme för att skärpa upp delar av nebulosan om du skulle känna för det framöver också.

/Lasse
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by fort-skala »

Fin bild med många fina detaljer!
Själv funderar jag på att uppgradera till den senaste ACP versionen...
Hur fungerar ACP och Scheduler för din del?

Mvh,
Gregor
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by perfrej »

Tack, kamrater, och speciellt tack för blåsmet-kommentaren. Jag har själv gjort en bläsmäll på Wizard och ogillar den skarpt - men vi skall alla lära :)

Jo, det finns skärpa att hämta, men bara i Ha. Min idé är att göra den en aning färggladare och sedan ta en skärpt Ha som luminans ovanpå det. Då kommer skärpan och färgmättnaden går ned en aning. Vi får se...

ACP funkar väl i stort sett bra men det är ett riktigt lapptäcke med skript på skript som jag inte fattar hur det kan hänga ihop. Jag sitter med ett eget projekt, en ACP-ersättare. Den kommer initialt inte att ha stöd för guidning, men det behöver jag ju inte. Räknar med ett år eller så innan något användbart har materialiserats ur det. Hittills har jag skrivit:

plate solve med Pinpoint: klart
plate solve med Astrometry.net: nästan klart
ASCOM kamerahantering: klar
CCDSoft kamerahantering: klar
TheSkyX kamerahantering: nästan klar
Maxim kamerahantering: klart
ASCOM monteringshantering: klar
TheSky monteringshantering: ej påbörjad
Schemaläggning: påbörjad
Databasstruktur: nästan klar

När jag pusslar ihop allt detta och limmar lite här och där har jag nog i princip en ersättare för ACP, men bara för ren fotografering och utan webgränssnitt. Och så är det det där med guidning... Jag lägger ingen energi på det just nu eftersom mina två huvudmonteringar inte behöver guidning ens för timslånga exponeringar, men jag får nog ta tag i det så småningom om jag vill använda min hypertrimmade NEQ6:a.

Mycket kul grejor är det. Egentligen har man ju inte tid att jobba överhuvudtaget ;)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Härlig bild, grattis!

Hur många är ni nu i observatoriet? Kör alla refraktorer ?

Betr. ACP kallas det "a Masterpiece of Engineering" jag kan inte hålla med om det, kör numera CCDap5 med lite script som jag fixat själv, går "nästan" automatiskt. Undrar om inte Bisque gubbarna har något på gång, modul efter modul kommer ju till. Jag kör deras T-Point som plate solve går helt perfekt.

m.v.h

LG
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by perfrej »

Halloj, och tack.

Jag tror att vi är rörande överens om ACP:s struktur och företräden. När man inte får några fel funkar det perfekt, men minsta lilla fel i någon del av kedjan så är Bobs standardhantering att låta allt balla ur fullständigt. Jag har förståelse för att man inte kan hantera andras fel, men man kan i alla fall skriva kod som gör att det kapslas in och att t ex taket fortfarande stängs. Men, men...

I obset kör jag med min TEC-140APO på GM2000HPS II, Peter Woods med en Tak Baby-Q 85 på en GM1000HPS, Jonas med en AG12:a på en GM2000HPS II och Yves/Jeffrey med en ODK-10 (eller är det 12) på en Mesu 200 (Sitech), Jonas väntar på delar från bilhandlarna på Orion Optics men inget händer. Peter är delvis igång och Yves/Jeffrey och jag har full sprutt. NI får väl åka ner en vecka och prova himlen. Går man ihop fyra eller fem är det riktigt prisvärt. Jag vet inte exakt, men någonstans kring €500-600 kostar hela huset en vecka. Flyg till Nice eller Marseille och sedan tre timmar från Nice eller knappt två från Marseille.

Det vore rent av kul om några fler svenskar sammanstrålade där nere. Själv har jag varit nere ganska mycket senaste året...

Hepp!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by Hans Bengtsson »

Tjusig bild!

När det gäller seeingen, så är det inte överraskande att den är ungefär lika bra i Saltsjöbaden. Sverige är rätt underskattat just när det gäller seeing, det är åtminstone min visuella erfarenhet. I Göteborg har vi ofta utmärkt seeing lite disiga kvällar (och speciellt morgnar men då sover jag vanligen).

För att få bra seeing handlar det ju om att luften får strömma laminärt och lugnt, utan hinder. OK, vi har ju ibland jetströmmar och det är dåligt, men annars finns rent geografiskt och orografiskt hyggliga förutsättningar för bra seeing i Göteborg. Danmark är platt och stör inte mycket vid den vanliga västliga eller sydvästliga strömningen. Bäst i landet bör det vara på Gotland, omgivet av vatten, och vi har ju också sett väldigt snygga planetbilder därifrån.

Kuperade landskap som Provence är knepiga ur seeing-synvinkel. Helst bör man då befinna sig ungefär på omgivningens högsta punkt, som OHP, annars kan det bli problem med seeingen. Bergsluttningar kan genomgående ha usel seeing eftersom luften då blir turbulent pga underlaget. Rent konkret så kan jag nämna att jag för många år sedan hade mycket kontakt med den legendariske observatören Maurice Duruy. Han hade tidigare studerat dubbelstjärnor från Paris-området, men efter flytt till Le Rouret (i bergen ovanför Nice) så gick han helt över till variabler - detta pga att seeingen i Le Rouret var för dålig för dubbelstjärnor. Däremot var förstås antalet klara nätter (300 per år) mycket fler än vid Paris.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by timokarhula »

Från min deepsky/djuprymds-betraktelse har inte seeingen varit det viktigaste, utan det har varit mörkret och transparensen. Seeingen kommer först i tredje hand och jag som som inte normalt observerar i sub-bågsekund detaljer i nebulosor så är inte seeingen min värste fiende. Det är de ökande globala ljusföroreningarna!

/Timo K
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by Robert Habolin »

snyggt!! massa fina detaljer.

en liten editerings grej jag hade prövat är att behålla "mörkret" i bilden, men kanske ljussätta några få valda ställen av det ljusare partierna, kan bli en ganska dramatisk effekt och lite 3d känsla. men fan så bra hur som!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by perfrej »

Hej igen!

Seeing. Ja, det stämmer nog att Saltis är bra rent allmänt. Jag vet att Jonas, som ju bor i "down-draft" från kölen mellan Norge och Sverige, har betydligt sämre seeing. I Provence är den bra när det inte blåser, så enkelt är det.

Transparensen och mörkret där nere är suverärna. Man kan ladda på med tjugominuters L-exponeringar utan att bakgrunden kommer nämvärt över BIAS-nivån på CCD:n.

Köntrast och "highlights".. Japp, jag kan göra en liten lyftning utan att må illa - helt klart. Jag har gjort en lite mer kontrastrik för utskrift och den blev riktigt cool.

Hepp!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by AndreasW »

perfrej wrote:Hej igen!

Seeing. Ja, det stämmer nog att Saltis är bra rent allmänt. Jag vet att Jonas, som ju bor i "down-draft" från kölen mellan Norge och Sverige, har betydligt sämre seeing. I Provence är den bra när det inte blåser, så enkelt är det.

Transparensen och mörkret där nere är suverärna. Man kan ladda på med tjugominuters L-exponeringar utan att bakgrunden kommer nämvärt över BIAS-nivån på CCD:n.
Härlig bild! Låter helt extremt att du kan köra i 20 minuter utan att knappt komma över BIAS-nivån. Det måste verkligen vara tokmörkt (eller så har du väldigt hög BIAS-nivå på din kamera :-). Vad är det för f-tal på teleskopet?

mvh

Andreas
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Melotte 15 - Per Frejvall

Post by perfrej »

Tack! Jag kikade just på en tjugominuters Ha tagen 24:e augusti, ungefär på nymånedagen. I de ickenebulösa delarna klockar den in på 340 i intensitet, och min master-BIAS har 267 i snitt över hela sensorn, så exponeringten är helt rätt i förhållande till grundnivåerna eller kan skjutas på åt det längre hållet. TEC-140 håller f/7.

När jag första gången besökte Ollys ställe så anlände min son och jag efter en ganska tung bilstrapats som vi delat oss emellan (Saltsjöbaden-Dortmund-München-Etoile). Kl var 02.30 ungefär och det var i slutet på februari. Hyfsat mörkeranpassade efter bergsturen klev vi ut och fick oss en rejäl käftsmäll av vintergatan - en helt fantastisk vy! Det är helt enkelt spektakulärt, men som alla bergsområden så får man dålig seeing när det blåser för mycket. Jag har sagt mig själv att nästa gång jag är nere skall jag ta lite kvällsfoton. Tyvärr blir det ofta resa av under månperioder då jag bokar med kort varsel och ändå skall meka med grejorna, men jag skall verkligen försöka komma ner månfritt och ta lite allmänna vidvinkelbilder av himlen med min D3s i piggy-back för perfekt tracking och långa exponeringar.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg