Sixth light CPC1100, test av Neximage kameran igen

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Sixth light CPC1100, test av Neximage kameran igen

Post by steen »

Hej Hopp!

Det är verkligen ont om stjärnklara kvällar numera, men natten som gick var ett undantag.
Denna gång fick jag pyssla med grejorna själv.

Utrustningen ställdes upp på en annan plats an vanligt, mitt på gången till huvudentrén.
Denna gång var målet satt till att försöka fotografera Månen och kanske Jupiter med månar.
Utetemperaturen var -2C.

Teleskopet fick kyla ner ungefär en timme med elektroniken på, därefter (22:00) gjordes en planetär synkronisering av teleskopet.

Det gick väl lite sådär, jag tror inte teleskopet är designat för fotografering med den kameran i alla fall :-)

Månen:
Kameran placerades först i diagonalen, teleskopet fick order om att gå till Månen. Inga problem med det, förutom att det inte blev bra fokus. Omfokusering med datorskärmen och kameran visade sig inte vara det lättaste. När man skruvar på fokus ratten så flyttas hela bildfältet och det svajar och har sig, minsta rörelse och allt hoppar och far.

Förstoringen är enorm med den kameran, jag får inte någon helbild av månen med den kameran, kanske nån 20:del eller nåt.
Gjorde ett par inspelningar (1700 frames) för senare processing, men fick ge upp.

Byter till fokalreduceraren i förhoppning om att få en större bild över månen, det blir bättre men inte som jag önskat mig.
Jag pysslar en hel del med att finjustera fokus, går tillbaka till Jupiter och sedan månen och finjusterar fokus.
Filmar lite till (1700 frames till 5000 frames). Med blotta ögat är allt tusen gånger bättre än med kameran.

Man ser tydligt att det är oroligt i luftlagren, det "svajar" i bilden värmevågor.

Jupiter:
Teleskopet får order om att gå till Jupiter, "smack on" mitt i hårkorset inga problem med det i alla fall som förra gången.
Hela bildskärmen fylls av ljus med en svart rund sak mitt i, hmm...
Försöker fokusera igen och kommer på tricket, skruvar massor av varv och sakta krymper fläcken i mitten ihop och en planet visar sig, en blek Jupiter men en måne.

Jag gör ett par inspelningar till. Kamerans dynamik verkar inte vara tillräcklig, tar ut kameran och sätter i ett okular istället och kollar med blotta ögat, det blir direkt tusen gånger bättre. Jupiter med månen syns klar och tydligt, i färg och många detaljer.

Kameran sätts tillbaka, samma dåliga dynamik, grådaskig, trimmar och justerar kamerainställningarna får aldrig någon bild som jag tycker är bra.

Jag tar bort diagonalen och sätter i kameran direkt där bak, det går lite bättre men långt ifrån vad jag tänkt mig, och skillnaden mellan att kolla direkt med ögat är enorm, med ögat är det knivskarp fokus och en fantastisk vy i färg och allt framträder med detaljer som får nackhåren att resa sig :-)

Jag byter till fokalreduceraren och filmar lite till, denna gång Jupiter och ett par månar, samma som innan kameran är inte bra, ska månarna synas blir jupiter en vit fläck, ska jupiter synas blir månarna osynliga.

Slutsatser:
Neximage räcker inte till dess dynamiska omfång är på tok för litet, dessutom är chippet vansinnigt litet också, upplösningen är på tok för låg, 640*480, det var 25 år sedan det var nåt att komma med. Idag pratar man ju om i alla fall 4-10 gånger så hög upplösning i den värd jag lever i.

Filter: jag är övertygad om att någon typ av filter kan hjälpa här, i alla fall för att få fram bättre kontraster och hjälpa dynamiken.

Teleskopstativet:
Jag säger nja.. det är nog okej för visuella observationer, men fotografering är inte dess sida, det tål inte blåst och dessutom vippar plattan om man puttar på teleskopet, tumskruvarna på undersidan mäktar inte med att hålla plattan stabil.

Fokusering:
Det finns trick, fokusera på Jupiter först eller nån stark stjärna. Men teleskopstativet är inte tillräckligt robust, man ska kunna röra fokusratten utan att teleskopet rör sig, det verkar vara underdimensionerad någonstans.

Misstänker också arrangemanget med att huvudspegeln används för att fokusera är en del av boven i dramat.
En så stor massa som den har, kräver hög exakthet inne i teleskopet för det ska funka, spegeln verka "vippa" när man fokuserar, vilket indikerar problem med mekaniken eller konstruktionsfel. För detta ska kunna funka som det är nu krävs motorfokusering, och helst automatisk dito.

Övriga observationer:
Det syns "fläckar" på bilderna av månen, försökte damma av korrektorn i fält men det hjälpte inte. När grejorna var inne igen och hade värmts upp till rumstemperatur plockade jag bort sekundärspegeln ut fastar/hyperstar adaptern för att kolla om den var dammig eller nåt. Där syns mycket riktigt nåt som jag tycker ser ut som oljefläckar, den är ordentligt smutsig för att vara en spegel i min värld, men vad i hela friden har det kommit ifrån eller har det kanske alltid varit där ?
Jag rengjorde sekundären som blev spegelblank igen :-).
Inspekterar noga på korrektor och huvudspegeln. På huvudspegeln ute i kanten så långt ut man kan komma finns en liknande fläck ungefär i den riktning där fokusratten sitter.
Jag den når jag dock inte utan måste tillverka ett verktyg för att komma åt den via fastar/hyperstar hålet om jag inte tar bort korrektorn också förstås.
Attachments
Jupiter med månar
Jupiter med månar
jupite_w_moons.jpg (6.9 KiB) Viewed 1914 times
Jupiter
Jupiter
jupiter1.jpg (6.86 KiB) Viewed 1914 times
Månen
Månen
moon3.jpg (33.75 KiB) Viewed 1914 times
Månen
Månen
moon7.jpg (18.31 KiB) Viewed 1914 times
Månen
Månen
moon99.jpg (32.13 KiB) Viewed 1914 times
Månen
Månen
moon100.jpg (27.99 KiB) Viewed 1914 times
Månen
Månen
moon101.jpg (32.3 KiB) Viewed 1914 times
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Sixth light CPC1100, test av Neximage kameran igen

Post by Corpze »

Bilden på jupiter tycker jag ändå blev ok, planetfoto är mycket luckyshot också, pröva att ta så många bilder du kan på två minuter. Frågan är om en timma nedkylning räcker för 11"
Har själv en 9,25 och tyckte en timma var i underkant för nerkylning.
Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
steen
Posts: 23
Joined: 2014-02-16 00:18:39
spamtest: JA
Location: Fredriksdal

Re: Sixth light CPC1100, test av Neximage kameran igen

Post by steen »

Hej Corpze!

Tack för komplimangen om Jupiterbilden :-) fick en del likes på Facebook också, så helt kass kanske den inte är ändå, men jag tycker annorlunda, bättre ska det ju kunna bli.

Kan du rekommendera någon bra kamera ?

Jo, teleskopet var nog inte helt nedkylt, jag fick ändra fokus tre fyra gången under natten, ska ställa ut det typ två timmar före denna gång och se om det hjälper.

Det blir fler försök ikväll, ser ut att bli bra väder och ingen blåst.

Return to “Observationer”