Två tips efterlyses

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Två tips efterlyses

Post by ragge »

God fortsättning !

Jo, först så undrar jag hur man på bästa sätt monterar en Bathinov-mask på en refraktor. Man hänger den över öppningen, visst, men måste den hänga nära frontlinsen (med indragen dagghuv, och hur nära ? ) eller kan man ha dagghuven utdragen ? Anledningen till min fråga är att jag alltid har värmeband och isolering monterade, och dagghuven utdragen. Om det inte funkar med Bathinovmasken så skippar jag den. Möjligen att jag bygger om den så att den går att föra in i dagghuven till lagom avstånd från frontlinsen (har ingen mask ännu).

Sedan skulle jag gärna vilja ha lite tips på bra planeringsverktyg inför en astrofoto-session. Använder idag Stellarium som jag är väldigt nöjd med utom på en punkt : Det saknas bilder på många DSO-objekt. Det går att komplettera, jag vet. Att göra jobbet själv är rätt invecklat, men jag hittade ett "paket" som gav mig ett tillskott på ett antal bilder. Funkar bra, men många objekt saknas fortfarande. Tex så saknas ännu NGC 7000.
Innan jag åker ut så brukar jag planera bildkompositionen (stående/liggande/lutande format samt FOV). Vilka verktyg/metoder använder ni andra för detta ?

/Ragnar
gunnar
Posts: 260
Joined: 2011-10-11 22:46:11
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Två tips efterlyses

Post by gunnar »

Hej
På min 190MN så fungerar det bra med bahtinowmasken längst fram på dagghuven, dvs ca 40cm framför tuböppningen. Det är dock inte en refraktor.

Med vänlig hälsning
Gunnar
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Två tips efterlyses

Post by Kroppefjäll »

Hej Ragnar,

Testa Aladin Lite, längst ner på hemsidan. http://www.astrodalsland.n.nu/planering Kan det vara i stil med det du letar efter? Kanske letade du i första hand efter en modul till Stellarium?
Knacka in objekt och vips så är du där. Någon liten fördröjning på fokus. FOV justeras med rullknappen in och ut och avläser nere i vänsterhörnet.

/Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Två tips efterlyses

Post by ragge »

Gunnar,
tack för info. (Jag chansar på att det fungerar lika bra med en refraktor).

Björn,
Det var ju ett riktigt hett tips. Man blir lite bortskämd i Stellarium där man kan knappa in sin kamera och teleskop och sedan kan man vrida och vända på "framen" tills man är nöjd. Men Aladin kompletterar ju där Stellarium sviker. Bra grej, tackar !
(intressant hemsida förresten - Astrodalsland).

/Ragnar
User avatar
Loke
Posts: 14
Joined: 2013-11-27 19:31:28
spamtest: JA
Location: Edsbyn

Re: Två tips efterlyses

Post by Loke »

Vad gäller Bathinov-masken så funkar det förträffligt för mig när den sitter längst ut på det utdragna motljusskyddet på min lilla refraktor, en Megrez72.

Jag har själv precis bara börjat doppa tårna i det här med astrofoto efter att ha obsat visuellt sen slutet av 90-talet och har själv använt Stellarium sen något år tillbaka för att planera obsandet. Men nu när jag startat med fotograferandet så har jag börjat använda CdC efter många rekomendationer och även om första intrycket inte var direkt positivt (kändes gammalmodigt och "plottrigt") så har programmet växt på mig så till den milda grad att jag helt slutat använda Stellarium, dessutom fungerar det så smidigt med eqmod. Bilder finns på alla objekt misstänker jag eftersom det med ett knapptryck kan laddas in en bild från DSS och precis som i Stellarium kan jag ange teleskop och sensormått för att få upp bildrektangel så jag kan planera kompositionen i förväg och när jag kopplat upp mig med monteringen och kameran så hjälper astrotortilla mig med att (ofta inom en halvminut) få det utsnitt jag valt.
Attachments
Skärmavbild 2015-01-01 kl. 22.06.29.png
Skärmavbild 2015-01-01 kl. 22.06.29.png (659.1 KiB) Viewed 3420 times
Observation: You couldn't see a thing.
Conclusion: Dinosaurs.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Två tips efterlyses

Post by ragge »

Jag är nu på G att beställa en Bathinov-mask.
Cartes du Ciel hade jag inte tänkt på, såg just att den är gratis så det blir till att ladda hem och testa.
Tack Loke !

/Ragnar

Return to “Teleskop allmänt”