Exotisk gänga

Allmän diskussion om teleskop.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Exotisk gänga

Post by ragge »

På senare tid har vi haft ett par ovanligt torra och klara nätter här i mina trakter. Det jag då upptäckte var att ljusstrålen från laserpekaren kan vara svår att se, även om man kikar längs med strålen. Vill bara nämna detta så att du från början skaffar en grön (min är röd) laser med bra effekt (hur man nu gör det nu för tiden sedan förbudet infördes).

/Ragnar
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Exotisk gänga

Post by Gunnar K »

Jag har läst bestämmelserna från Strålsäkerhetsmyndigheten, och vill man ha tillstånd för att använda laser med högre uteffekt på offentlig plats så är det väldiga restriktioner. Man ska ange plats, tid, ändamål etc. Föreföll omöjligt för astrobruk.

Men, inte så omöjligt ifall man vill ha tillstånd för en laserpekare med max 30 mW uteffekt. Har läst någonstans om någon som beskrev hur han talade med någon på myndigheten, där han beskrev ändamålet samt att det inte gällde offentlig plats. Han träffade rätt byråkrat, som fixade det hela lätt och geschwint. :-)

Dock kostar ett sådant tillstånd 500 kr för upp till TRE ÅRS användning, för laserpekare med max 30 mW uteffekt.

Dyrt tycker man, men dock bara kaffepengar jämfört med vad det kostar ifall man vill ha tillstånd för användning av laser med högre uteffekt - då kostar det 5.600 kr PER TILLFÄLLE.

För laserpekare med max 1 mW uteffekt krävs inget tillstånd, vad jag förstår. Men jag vet inte ifall dessa är tillräckliga för normalt astrobruk. Jag har bara sett folk som har haft gröna laserpekare med 20-30 mW uteffekt, och dessa har fungerat utmärkt när jag varit på VSP tidigare. Vad som kan funka bland alla ljusföroreningar här inne i Göteborg har jag ingen aning om (men skulle vara intressant ifall någon vet).
.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Exotisk gänga

Post by ragge »

Hej Gunnar,

Bra att få klarhet i vad som gäller. Men jag misstänkte redan att det kan vara både besvärligt och dyrt om man inte har tur med kontakterna inom myndigheten.

Lagen är ju till för att förhindra missbruk typ att störa flygplan och bussar etc, eller att folk får synen förstörd. På samma vis finns en knivlag som förbjuder mig att gå på stan med en fickkniv (om jag inte är snickare). Lagen finns för att det skall vara möjligt att ingripa vid missbruk.
Om jag skulle blippa några sekunder med en laser upp mot himlen (utan flygplan ovanför) på en folktom plats så bryter jag visserligen mot lagen - men inte mot syftet med lagen. Och rent teoretiskt så blir det nog billigare med böter en gång vart 10:e år än att betala avgifterna.

Såg just på Strålskyddsmyndighetens hemsida att tillstånd krävs för allt över 1 mw (men för "viss användning och visst innehav" :S 5 mw).

/Ragnar