Exotisk gänga

Allmän diskussion om teleskop.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Exotisk gänga

Post by ragge »

Jag har ett Orion 50mm finderscope som guidescope tillsammans med en Nexguider - den senare är jag mycket nöjd med.
Fokusinställningen på tuben är däremot oanvändbar pga glapp och bristande precision, därför har jag lagt gängtejp i den samt tejpat fast den utvändigt i ett försök att alltid ha rätt fokus i Nexguidern. Men... ibland vill jag ändå finjustera och funderade då på att skaffa en helical fokuserare till Nexguidern (som har T2 invändigt alternativt 1,25" nosepiece).
Nå, till saken : När jag delade tuben så hittar jag en gänga på 50,5 mm med uppskattningsvis 0,75 mm stigning. Känner någon igen denna ? Går det att få tag på adaptrar till något mer vanligt förekommande ?
Orion 50 mm
Orion 50 mm
IMG_3401.jpg (574.54 KiB) Viewed 5636 times
/Ragnar
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Exotisk gänga

Post by stoffe »

Hej

Det råkar inte vara så att det är en M48 gänga? Ang ditt mått 50,5 mm så antar jag att det är en diameter och inte en gänglängd?
M48 är vanlig, de allra flesta 2" tillbehör med invändig gänga har just M48 gänga, stigningen bör även den vara omkring den som du uppmätt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Exotisk gänga

Post by ragge »

Hej Stoffe,

Det är inte M48, jag har provat. Och den håller 50,5 mm på gängtopparna (den utvändiga gängan alltså).
Har googlat men hittar inget. Kanske att Orion har gjort något alldeles eget... precis som om det inte redan fanns tillräckligt med varianter.

/Ragnar
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Exotisk gänga

Post by megrez 90 »

Kan tyvär inte hjälpa med adapter, men gängan är ingen specialare! Då din tub är en "sökare" från början, så har den inget med foto/okular standarder att göra! Skruvade isär min 50 mm sökare från TS. Fann samma gänga som i din! Förmodligen är båda från Synta! Kanske en annan sökare har bättre precision i fokusringen? Plocka delar från den!
Galen i refraktorer :)
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Exotisk gänga

Post by Init4theimaging »

ragge wrote:Fokusinställningen på tuben är däremot oanvändbar pga glapp och bristande precision, därför har jag lagt gängtejp i den samt tejpat fast den utvändigt i ett försök att alltid ha rätt fokus i Nexguidern. Men... ibland vill jag ändå finjustera och funderade då på att skaffa en helical fokuserare till Nexguidern (som har T2 invändigt alternativt 1,25" nosepiece).
Hej Ragge.
Om den är så sladdrig och dålig så är det inget att lägga tid, energi o pengar på.
Skaffa en annan ist. och slipp en massa kludd och irritation.

Bara min åsikt.

Mvh,
Daniel
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Exotisk gänga

Post by ragge »

megrez 90,
Tack för att du tog dig tid att kolla. Då vet jag att det knappast finns någon adapter från den gängan till T2 eller M48.

Init4theimaging,
Jag vill inte gärna byta ut sökaren innan jag kommit till vägs ände, för jag är så nöjd med den för övrigt (efter modifieringen enl nedan).

Jag hade tänkt lägga upp en separat tråd om min "uppgradering" av sökaren men jag kör den här i stället:
Har lagt en del jobb på den för att enkelt och snabbt hitta en guidestjärna i Nexguiderns lilla display, och det fungerar riktigt bra. Jag sågade av foten och gjorde ett "gångjärn" på den, med lagom friktion, för justering upp/ned. Foten sitter också fast med en friktionslösning (blindmutter på undersidan och plastbricka med lagom hårt åtdragen skruv + låsmutter).
Sedan så har jag monterat en laserpekare med två liknande friktionsfästen så att jag kan kollimera lasern mot ett hårkorsokular i tuben. ("Strömbrytaren" på lasern är ingen skönhet - jag vet - en sexkantsbult som skruvas ned för hand, och snöret hindrar att man råkar tappa bulten på marken :shy: ). De tre original-justerskruvarna i tubfästet har jag dragit åt så hårt jag törs en gång för alla.

Jag hör redan ropen skalla "FLEX", men jag kör 20 minuters subbar med punktformade stjärnor (700 mm brännvidd). Och det går sååå fort att ställa in guidningen.
tube.jpg
tube.jpg (755.89 KiB) Viewed 5582 times
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Exotisk gänga

Post by AstroFriend »

Kolla "kreativ fotografi" han har massor av stepup/down ringar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Exotisk gänga

Post by ragge »

Kollade Kreativ Fotografi, men 50.5 mm x 0.75 verkade inte finnas i deras sortiment.
Men tack för tipset !

/Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Exotisk gänga

Post by AstroFriend »

Hej!
Ja det verkar lite knepigt.

På ebay finns en uppsjö:
http://www.ebay.co.uk/bhp/step-down-ring

Fantastiska priser!

Men eftersom den inte följer den normala fotostandarden går det ju inte. När jag har sådana problem brukar jag svarva av något som går i lagom trögt, till ex en 52mm ring och sedan limma fast den. Det brukar bli tillräckligt starkt för lättare tillbehör.

Den här var ganska nära om man gör det i två steg:
http://www.bristolcameras.co.uk/p-stepp ... 0-49mm.htm

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Exotisk gänga

Post by thanders »

megrez 90 wrote:Kan tyvär inte hjälpa med adapter, men gängan är ingen specialare! Då din tub är en "sökare" från början, så har den inget med foto/okular standarder att göra! Skruvade isär min 50 mm sökare från TS. Fann samma gänga som i din! Förmodligen är båda från Synta! Kanske en annan sökare har bättre precision i fokusringen? Plocka delar från den!
Är det en Synta sökare finns adapter till T2. Kolla med Peter på AstroSweden! Eller här:

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... iding.html

http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... inder.html

/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Exotisk gänga

Post by Magnus Nyborg »

ragge wrote: ...
När jag delade tuben så hittar jag en gänga på 50,5 mm med uppskattningsvis 0,75 mm stigning. Känner någon igen denna ? Går det att få tag på adaptrar till något mer vanligt förekommande ?
IMG_3401.jpg
/Ragnar
Låter som 2" 36tpi (threads per inch). SC-thread är 2" 24 tpi. Jag kunde inte hitta någon 2" 36tpi gängad adapter vid en snabb sökning, men det finns en liten möjlighet en SC-gänga kan haka på ett halvt till helt varv och fästa, om du inte är rädd om adaptern. Har du möjlighet att prova? Vrid inte för hårt, felgängning sliter ut den mjukaste adaptern.

Med vänlig hälsning,
Magnus
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Exotisk gänga

Post by ragge »

Det hetaste verkar vara det som thanders skrev, färdiga adaptrar avsedda för ändamålet. Fantastiskt.
Jag får kolla total bygglängd på den adaptern (som ger mig T2 hane) plus den här fokuseraren:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... 1-25-.html
plus den lilla 1.25" nosepiece som sitter på Nexguidern. Om det ryms inom backfokusområdet så är ju saken klar.

Tack för alla tips !
/Ragnar
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Exotisk gänga

Post by Jonas »

Jag är praktiskt taget 100% säker på att det är en 2" 36 tpi-gänga du har där. Jag har kollat med en gängtolk på en likadan sökare och det är den som passar.
Skulle också tro att Teleskop Express kan hjälpa dig eftersom de har allt mellan himmel och jord vad gäller adaptrar.

Intressant bygge förresten. Du får gärna lägga ut lite fler bilder så att jag kan kopiera den. ;)

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Exotisk gänga

Post by ragge »

Jonas wrote:Jag är praktiskt taget 100% säker på att det är en 2" 36 tpi-gänga du har där. Jag har kollat med en gängtolk på en likadan sökare och det är den som passar./Jonas
Det stämmer säkert, jag mätte 50,5 mm x 0,75 och det är väldigt nära det som du angav.
Jonas wrote:Intressant bygge förresten. Du får gärna lägga ut lite fler bilder så att jag kan kopiera den. ;)/Jonas
Jag plockade av grejorna för fotografering. Det är lätt gjort eftersom hela aluminiumplattan som håller sökaren bara kläms fast mellan den övre dovetailskenan (syns lite på den förra bilden) och den främre tubringen. Se spåret i kanten på plattan längst ned på denna bilden. Då räcker det med att lossa bulten lite och sedan drar man loss plattan. På det här viset kan jag enkelt montera plattan på ett fotostativ och justera fokus + laserkollimering utan att behöva ta fram hela monteringen + teleskopet. En liten batteripack matar då Nexguidern om jag vill justera fokus för den. Okularet är hyfsat parfokalt inställt, men finliret vill man ju göra med autoguidern på.
En designmiss är att teleskopets rödpunktssikte hänger ihop med detta (fästet till vänster i bild) - då måste jag justera in det efter att grejorna åter har satts på plats.

För att få hårda (= stabila) friktionsytor som inte "hugger" så klippte jag till plastbrickor av Bregott-lock eller liknande. :D
I botten på sökarfästet sitter en blindmutter underifrån, samt en låsmutter inuti "foten".
"Gångjärnet" består av två bitar rostfri plåt och två bultar, varav den undre är stenhårt åtdragen och den övre har lagom friktion.

Med den här lösningen hittar jag en guidestjärna åt Nexguidern på nolltid.

...och skratta nu inte åt "strömbrytaren" till lasern :angry:

/Ragnar
finder.jpg
finder.jpg (1.68 MiB) Viewed 5470 times
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Exotisk gänga

Post by Jonas »

Tack Ragnar,

Bilden visar kanske inte hela set-upen men med din beskrivning kan jag ändå få en bild av hur du fått ihop det.

Jag är själv hemmapulare som använder vad jag har tillhands och skrattar inte alls åt innovativa lösningar. Det är slutresultatet som räknas! :good:

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt