Lämna utrustning utomhus

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Lämna utrustning utomhus

Post by Robert Habolin »

Är det nån som har erfarenhet av att lämna sina grejer mer eller mindre utomhus längre perioder, ( typ bara ett täcke av nått slag )
hur funkar det med elektroniken? börjar ruttna på att ta in och ta ut teleskopet varje natt, sånt bök att hålla på med setup, bära grejer mm att man nästan drar sig för det till slut. bor ju högst upp med fin balkong så kan utan problem ha det stående, men som sagt, undrar om det går eller om grejerna rostar ihop till slut :)
tack för svar

R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Lämna utrustning utomhus

Post by stoffe »

Om du har en balkong, varför inte tillverka en pir och bulta fast?

Jag hade mina prylar ståendes ute en hel vinter för två år sedan med dubbla motorcykel kapell + ett fukttransporterande kapell längst närmast teleskopet. Det fungerade fint men det rekommenderas att du har värmebanden på full effekt och helst all elektronik påslagen när du lämnar allt. Då får du inga fuktproblem :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Lämna utrustning utomhus

Post by Robert Habolin »

cool, ja funderar på pir absolut. blir nog nästa projekt. planerar dock att flytta till hus under nästa år så väntar nog tills dess med permanent uppsättning. men Motorcykeltäcke låter ju som en smart ide! men har du grejerna påslagna hela tiden menar du? jag tänker om det går två veckor mellan foto-tillfällen och kameran står och susar...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Lämna utrustning utomhus

Post by Jonas »

Jag skulle inte rekommendera att ha ALL utrustning permanent monterad ute. Pir med stativhuvud, ja - men inte mer.
För många år sedan byggde jag en egen (tung) ekvatoriell montering i trä och stål. Drivning på båda axlarna men inte GoTo.
Jag hade monteringen stående ute i trädgården under flera år. För att skydda den använde jag (innifrån och ut) lakan - lakan - filt - presenning - presenning. Det fungerade fint men yttre presenningen behövde bytas ungefär 1 gång/år. Det var inga problem eftersom de är billiga. Kostar bara några tior. Jag hade ingen uppvärmning men det hade räckt med en 25W glödlampa (gamla typen) eller någon annan värmealstrande manick.
Det man måste tänka på är att då ta bort allting och låta torka upp ordentligt samt vädra monteringen. Hur det än är, kommer det lite fukt i lakanen som kan göra att även monteringen hamnar i en lite fuktig miljö.
Jag lät den ofta torka på helgerna då jag hade tid att låta montering och allting annat torka upp ordentligt.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Lämna utrustning utomhus

Post by perfrej »

Jag har en pir på balkongen med en 10micron GM1000HPS, en Tak FSQ-106, ett SX filterhjul och en SBIG ST-8300M. Allt står ute från september till maj utan problem.

Jag lämnar oftast monteringen på och alltid daggbandet på 70%. Jag har låtit sy upp en huv i kapelltyg och den är ganska öppen nedåt. Det är aldrig problem med fukt. Även datorn och all styrelektronik står ute i ett Rittalskåp med kapslingsklass IP-65. Efter som allt går hela tiden är det inga problem, varken i kyla eller septemberdagg.

Kameran ska du inte behöva ha på men monteringen, som ju säkert har lite fett i sig, mår bäst att vara på om det är långt under nollan.

Flera lager tror jag inte på i princip. Bättre med lager av bra kvalitet.

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Lämna utrustning utomhus

Post by perfrej »

Ett lager av kvalitet skall det vara...
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Lämna utrustning utomhus

Post by Robert Habolin »

tack för svar Per! missade detta. det blir nog en permanent setup på balkong snart. typ 2018 när molnen försvinner

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Teleskop allmänt”