NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Bilder från galleriet
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by perfrej »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC6888 Crescent Nebula
Exponering: 27 x 20 min Ha, 27 x 20 min O3
Fotograf: Per Frejvall
Teleskop: TEC-140ED
Kamera: QSI 683 wsg8
Kommentar: Ja, så fick jag till slut tag på mer O3 och fick tid att labba lite med bildbehandlingen. Det blir sista försöker för denna nu när den dyker ner i väster alltför tidigt om aftnarna.

9 timmar per kanal blev det till slut och bildbehandlingen är helt koncentrerad till att få så lite brus som möjligt - vilket också är den stora skillnaden mot den jag lade upp för ett tag sedan.

Som vanligt är det skjutet med TEC-140 och en QSI-683wsg8 med Astrodon-filter. Allt vilar på min nya 10Micron GM2000HPS II som har kört hela dena bildserie utan guidning - det finns inte ens guidekamera monterad i OAG-hålet.

Nu vidare mot galaxer!

/per

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by awasen »

Wow!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by Martin F »

Ruskigt läckert! 20 minuter utan guidning... helt galet! Hur långa subs skulle vara möjligt utan guidning?


Sent from my iPhone using Tapatalk
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by perfrej »

Tackar!

Jag gjorde ett par subbar på 1 timme st på M106 med min gamla 10Micron GM2000HPS. NGC6888 är gjord med den nya modellen. M106:an såg ut så här efter en timme genom min 190MN-tub(detalj):

Image

Det torde väl inte direkt finnas någon övre gräns om modellen är bra och riggen stabil :)

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by Martin F »

Kollade på bilden igen, på datorn (satt med telefonen förut) och den är sjukt imponerande! Är det full upplösning du lagt upp? Inget förminskad? Kan inte fatta att det går att få så fin skärpa på stjärnor och allt.
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by MrZ »

Mycket snyggt fångat Per! Även bra jobb med brusreduceringen.
Blev mycket bättre än förra bilden på detta object tycker jag.
Grattis till en fantastisk bild!
MVH/Zoltan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by AstroFriend »

Hej Per!
Oj vad bra det ser ut, går det verkligen att ta sådana här bilder i Stockholm eller har du fuskat och tagit bilden nere i franska bergen?

Vad har ditt teleskopsystem för data, f-tal inkl corrector?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Kristian
Posts: 24
Joined: 2013-01-17 01:16:48
spamtest: JA
Location: Göteborg och Flatön

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by Kristian »

Fantastiskt vackert! Jag tror inte jag sett OIII regionerna så tydligt på detta objekt tidigare. Väldigt snyggt!

Håller själv på att samla data från denna, men här på västkusten har det varit erbarmligt väder ett bra tag. Så jag får väl vänta ett år...

Kristian
Utrustning: SkyWatcher MN190, AZ-EQ6, OA guiding med LodeStar, Atik 383+ med filterhjul, Lakeside motorfokus, Canon 7D.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by Timo »

Ja, trevligt att se en så brusfri bild Per !
OIII tagningarna tillför en extra dimension till bilden.
Sen är jag som vanligt mäkta imponerad av Micron monteringens noggranhet i följningen. Proffsklass på den.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by perfrej »

Jag är mållös!

Martin,

Det är full upplösning från QSI-kamerans KAF-8300, 3326 x 2504 pixel. Normalt brukar jag klippa en liten bit runt för att kompensera för dithering, vilket ju ger lite mindre med data utefter kanten, men med 27 av vardera syns det i stort sett inte så jag lät det vara. Jag tror aldrig att jag gjort någon bild med exakt sensorupplösning tidigare. Stjärnstorleken tror jag är en direkt följd av god tracking långt under bågsekunden samt den otroligt fina optiken som TEC-140 har. Refraktorer äger, som kidsen skulle ha sagt!

Zoltan,

Stort tack! Bruskampen är vunnen ;)

Lars,

Denna är naturligtvis skjuten nere i Provence och till hälften manuellt fokuserad eftersom jag har problem med fokusmotorn som är lite otillförlitlig, så den sista halvan av exponeringarna togs med manuell (motoriserad) skärpeinställning i början på kvällen och sedan fick den gå med bara ett filter resten av natten. TEC-140 med den nya TEC-fokuseraren glider inte, vare sig med temperatur eller tid. 140:an ger ett f-tal på 7,0 med eller utan korrektor. Med 20 minuters exponering får jag precis över BIAS-nivån på bakgrunden i O3.

Kristian,

Det är ett roligt objekt men O3 är svårt. Jag har haft den i siktet från balkongen också med Takahashi FSQ-106:an, och den går riktigt bra att ta här från Sverige också. Vi får väl sikta in oss på den nästa höst och se vad det blir :)

Timo,

Det finns några objekt man verkligen vill göra för just 3D-effektens skull, och detta är ett av dem. När det gäller monteringen så kan jag bara konstatera att det, som du säger, är "proffsklass" på följningen. Jag sysslar mycket med monteringsfrågor just nu eftersom jag skriver mjukvara för modellbyggande, och jag tror att det bara är 10Micron och ASA som klarar av detta idag. Jag har förvisso ingen guidekamera på riggen i Provence, men jag har testad att mäta min GM1000HPS med guidekamera och funnit att den med ganska god repeterbarhet kan producera 0,1 - 0,2" RMS mätt med PHD. Det kräver emellertid en extremt stabil uppställning fri från all icke-repeterbar flex och en bra modell. Sedan får man ibland kasta en delexponering för att det repeterbara flexet har ändrats lite i karaktär, men i TEC:ens fall finns det i stort sett ingen flex alls så den blir riktigt konsistent.

Galaxy time... Och så ny fokusmotor...


Hepp!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by Rommen »

Fantastiskt att man kan fota så länge! Imponerande bild! Bra gjort.

/Stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by Peter R »

Hej Per,

Riktigt snygg bild och mäktig att se den i denna skala.Grattis också till att du verkar ha fått allt att fungera perfekt.
Jag inser fördelen med att ha ett obs där det inte ständigt ligger ett grått lock som täcker himmlavalvet.

/*Peter R

PS: Den högupplösta versionen var ganska tung att läsa in. Den är i 16 bitar, png.
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by Init4theimaging »

Wow! Det börjar leverera nu minsan.
Bra jobbat Per!!

Mvh,
Daniel
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by perfrej »

Stefan,

Yep, den fotar länge ;) Man löper alltid risken att tappa en sub men jag har inte särskilt många i papperskorgen. Allt beror på hur bra modell man får till, och att man ställer klockan i monteringen riktigt noga samt uppdaterar refraktionsparametrarna under aftonens gång.

Peter,

Tack! Jag körde iväg den till Crimson igår och det blev riktigt bra ända upp till 70x100cm. Än fungerar inte allt perfekt därnere, men får jag dit den fokusmotor jag vill ha så skall det nog vara klart sedan!

Daniel,

Jepp! Tack!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: NGC6888 Crescent Nebula - Per Frejvall

Post by AndreasW »

Hej!

Får instämma i alla lovorden, suveränt fin bild. Härliga detaljer och väldigt lite brus och fint bildbehandlad.

Lite nyfiken, hur automatiskt fungerar insamlandet av data nere i Frankrike nu? Förstår på dina inlägg att det verkar ha strulat lite för er. Om allt funkat perfekt borde du väll ha fått ihop massor av timmar på flera objekt än den här sedan sommaren? (för jag antar att det inte är konstant regn där nere som det är här i Göteborg!).

mvh

Andreas