NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Bilder från galleriet
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by JohanH »

Tack för kommentarerna. Det blev QR3 i Iris. Jag fick ett förslag att köra astrometrisk kalibrering på resp kanal och sedan lägga ihop dem, men jag fick inte det att fungera.
Det enda som jag kan tänka mig att anmärka på om något, är att stjärnorna har blivit lite för framträdande.
Jag håller med. Det är lätt att det blir som en vägg med stärnor när man tar wide field. Eller som min fru säger: "massa brus med röda blaffor bakom". På min ena monitor ser det ok ut, men på min andra de ganska framträdande. Nu har ju du en bra och rätt kallibrerad monitor, så jag får lita på dig. Men jag tror inte jag orkar göra något mer åt bilden. Får processa om några av mina gamla först.
Vid fint väder får man nästan panik och prestationsångest och sen blir allt pannkaka!
Jag känner igen det där. Hoppas du får ordning på prylarna så man får se lite bilder från dig igen snart. Vad är det för tub och kamera du testar att fota med nu?

/Johan
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by GAIS »

Nu har vi alla varit grymt superlativiga mot Johan (med all rätt).
Han vågar väl snart inte lägga ut fler bilder utan att skämma ut sig?

Med tanke på att jag snart träffar Terje, så vill du bli lite sågad är jag snart laddad.
Skämt och sido - precis burit ut monteringen, så nu skall du få dig en stöddig Veil match.... men molnen kommer väl som vanligt snart (om inte annat kan man ju skylla på det).

Ha en bra helg.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)