Vintergatan - Fredrik Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan
Exponering:
Fotograf: Fredrik Karlsson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: En stilla natt vid skogstjärnen. Bilden i sitt sammanhang här: http://romantiskljusfangst.weebly.com/a ... ekannelser

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

En helt fantastik bild Fredrik!
Den har allt en naturromantiker kan önska och mer därtill.
Man kan riktigt känna tystnaden - och naturljuden, lukterna och den lite kyliga natten.
Toppklass! :good:
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Tackar! Ja, det är med viss tillfredsställelse jag åstadkommit denna bild :-)
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by mikaelanderlund »

Magisk och fantastisk! Lite som sagan om ringen.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Hans Bengtsson »

Snälla nån vilken samling bilder man hittar på Fredriks hemsida! Absolut superklass rakt igenom, borde bli en tryckt fotobok!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Klart att en fotobok från sidan vore roligt. Själv fokuserar jag på fotograferingen och hemsidan, men framför allt bloggen och dess berättelse, som så att säga är mitt sätt att vara jag :-)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Martin F »

Underbar stämning i den bilden! Riktigt fint!
Får man fråga om det är en enstaka exponering eller om du fått jobba med den utifrån flera exponeringar, som på "bad-bilden" :)
Menar inte att det ena eller det andra skulle vara bättre eller sämre, är bara intresserad av de tekniska aspekterna.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Jonas »

Funderar över en sak som kanske får dig att skratta; är det en "äkta gubbe" som står där eller en attrapp? Eller är det så att du stackat bilderna? Orsaken till att jag frågar är att jag inte riktigt ser någon profil på ansiktet utan istället en del av en gran där ansiktet borde vara. (Jag kan för den delen se fel ....:) )
Det gör ju absolut inte bilden sämre men det kunde vara intressant att veta och tankeväckande om man ska arbeta på något liknande
Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Den är gjord på samma sätt som badbilden, med alkemisk procedur ;-) Tycker egentligen att det bara är starkare norrsken som går att fota i en enda exponering om man inte vill ha markdelen väldigt mörk, eller väldigt brusig/utsmetad av kraftig brusreducering. I månljus går det förstås utmärkt med en enda exponering, det är riktigt starkt jämfört med det stjärnljus som råder på denna bild. Vintertid med ljus snö funkar det också. Nu har jag ingen modern värstingkamera, inte ens en gammal sådan. Kanske funkar en exponering med en sådan, men jag hyser mina tvivel. Du får prova dig fram med det du har tills du hittar något fungerande :-)

Låt inte mig frånta någon annan upptäckarglädjen i att ge sig på liknande motiv och själv känna glädjen i att fundera ut, lyckas och naturligtvis sporras av sina misslyckanden mot det resultat man eftersträvar. Själv har jag jobbat mycket för denna bild och haft mycket glädje av att själv bygga delar av den utrustning jag behöver och hitta och anpassa den teknik jag använder för denna typ av motiv. Berättar jag bara rakt upp och ner hur jag gör fråntar jag ju andra den möjligheten :-) Därmed inte sagt att jag gör på något optimalt sätt, men på mitt sätt och jag tycker själv att det börjar likna något nu efter flera års umgänge med denna typ av motiv :-)

Men jag visar ju bilden, den beskriver precis hur jag gör, allt syns ju i den ;-)

För övrigt har jag sett att andra nu också tycks ha börjat fota mörkerbilder på liknande sätt som jag, det är så med alkemi, allt sitter ihop och är länkat till vartannat. Jag såg nyligen en tutorial på nätet för delar av tillvägagångssättet, viktiga delar.

Någon tycker säkert att jag är fånig som inte bara berättar rakt av, låt så vara. Egentligen är det bara självklarheter jag använder mig av, allt är enkelt då man vet och kan, men innan man vet och kan har man mycket fotoglädje att upptäcka. Det är så att säga vägen som är det viktiga, inte att efter ett färdigt recept direkt gå ut och ta den perfekta bilden.

Ja, ett långt svar, men jag känner att jag vill försöka motivera varför jag är lite förtegen, väl medveten om att andra strax kommer att berätta tekniken bakom sådana här bilder, om det nu anses vara någon speciell teknik. Dessutom kanske jag får vara själv om sådana här bilder ett tag, vilket jag tycker vore kul. Å andra sidan är det ju kul om någon fler börjar med något liknande :-) (jodå, det finns liknande, men inte med just detta uttryck som jag sett).
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Jonas wrote:Funderar över en sak som kanske får dig att skratta; är det en "äkta gubbe" som står där eller en attrapp? Eller är det så att du stackat bilderna? Orsaken till att jag frågar är att jag inte riktigt ser någon profil på ansiktet utan istället en del av en gran där ansiktet borde vara. (Jag kan för den delen se fel ....:) )
Det gör ju absolut inte bilden sämre men det kunde vara intressant att veta och tankeväckande om man ska arbeta på något liknande
Bästa Hälsningar
Jonas
Ha, ha :-) Jodå, det är jag själv som poserar. Gick tillbaks till originalfilen och kollade, tydligen täcker hattbrättet hela ansiktet. En attrapp hade fått skarpa konturer då den ju stått helt still under exponeringen. Själv har jag gungat en aning, svårt stå helt still i mörkret då man inte ser referenser riktigt.
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by glappkaeft »

Mycket snyggt Fredrik! Är det samma tjärn som vi försökte fota Persiderna från? Tycker att jag känner igen mig men den natten så var det ju mörkt och dimmigt så jag är inte riktigt säker.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by Nokturner »

Japp, vid klart väder :-)
User avatar
glappkaeft
Posts: 469
Joined: 2011-02-26 12:36:24
spamtest: JA
Location: Linköping
Contact:

Re: Vintergatan - Fredrik Karlsson

Post by glappkaeft »

Bevisligen så blir det bättre vid klart väder. :good:
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer

Return to “Bilder”