M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Bilder från galleriet
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: L:28x5, Ha:41x5, RGB:12x5 per kanal
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Första försöket på ett deep-sky-objekt denna säsong. Det blev en till bild på M33 att lägga till samlingen här på astronet...
Jag har precis fått min EQ8-montering utbytt hos Astrosweden, då min gamla led av det variabla glappet kring DEC-axeln. Därför vill man gärna testa den nya monteringen ordentligt på något välkänt mål och jag har faktiskt inte fotat M33 tidigare. Konstigt att det känns som att man måste be om ursäkt för ännu en bild på M33 :green:

Data insamlades under nätterna 28-29/8 och 3/9 (Lum och RGB). När månen passerat halv blev det Ha nätterna 5-6/9. Natten den 29/8 bjöd på god seeing med FWHM kring 2.4 bågsek/pixel.

Kalibrering av bilder i Maxim DL. Bildbehandling i Pixinsight. Stackning av resp. kanal därefter DBE för att ta bort gradienter. Lätt dekonvolution av Lum och Ha. Lätt brusreducering med hjälp av MMT. Ihopslagning av Ha-kanal med RGB gjordes med ett smart script i PI. Till slut stretching och sammanslagning av Lum och HaRGB.

Nu blir det djupdykning ner i variabelträsket igen! :geek:


Image
Klicka for att se stor version av bilden
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Corpze »

Mkt stiligt! Hur upplever du monteringen, körde du guidat eller fixar den oguidat?

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by skafar65 »

Fantastiskt härlig, krispig bild!

Med vänlig hälsning //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Jonas »

Fantastiskt fin bild med bra skärpa och superbra bildbehandling! Massor av detaljer som man kan gräva ner sig i. En APOD-bild! :good:
Respekt!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Robert Habolin »

grymt!!! vilken otrolig detalj-nivå. snyggt behandlat oxo!! 5 plus

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by wilt »

Vilken fin bild - stiligt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
KennethB
Posts: 72
Joined: 2011-04-27 17:56:36
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by KennethB »

Grym bild! Man drunknar nästan i den, vilka detaljer! :good:

/Kenneth
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Init4theimaging »

En bild av M33 är väl aldrig nått att be om ursäkt för 8)

Mycket snyggt och riktigt trevlig att utforska i full upplösning.

Mvh,
Daniel
User avatar
Mats
Posts: 318
Joined: 2008-11-23 14:07:50
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Mats »

Oerhört fin detalj i bilden. Det där SW190MN imponerar i alla lägen, men bilden är ju på alla vis snyggt gjord också.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Lazze »

Jag försår vad du menar med att man nästan vill be om ursäkt för att man lägger upp en bild på M33 eftersom jag själv var tveksam till om jag skulle lagt upp den bild jag la upp på M51, men din M33 är sannerligen värd att vila ögonen på.
Riktigt krispig och detaljrik.
Så bli inte kvar för länge i variabelträsket....

Sen är jag också nyfiken både på din montering och kamera. När jag köpte min MX fanns inte EQ8:an till salu än, jag hade bara sett en tidig utgåva på en utställning och till slut orkade jag inte vänta på den längre.
Och eftersom jag har så liten bildyta med min Atik 460 så undrar jag förstås också hur dina erfarenheter är av QSI:n. Den skulle ge nästan dubbelt så stor FOV som min Atik.

/Lasse
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Tack så mycket för alla glada tillrop, det känns riktgt kul!

Bilderna guidades off-axis med en Lodestar guidekamera. Att köra monteringen oguidat är inte att tänka på när det gäller deep-sky. Jag har testat att PEC-träna monteringen, men jag får inte till det riktigt, så då kastar jag helt enkelt in handduken och väljer auto-guidning.
När jag fotar variabler funkar det däremot bra att köra oguidat upp till 4-5 minuter, då gör det inte så mycket att FWHM ökar. Om jag guidat ligger på ett FWHM om 2.4 bågsek/pixel vid 5 min exponering så landar jag på ett FWHM på ca 4-4.5 bågsek/pixel oguidat under samma förhållanden och då med lite lätt skeva stjärnor. Som sagt för fotometri är det inget problem.
Det går med andra ord inte att jämföra EQ8 med 10Micron och liknande monteringar, men kör man guidat så funkar det mycket bra - förutsatt att man får tag på ett exemplar som inte lider av variabelt glapp kring axlarna. Här måste man testa sitt exemplar före köp. Mitt första exemplar, som led av det felet, guidade inte alls så bra som det nya exemplaret.

Jag gillar QSI-n mycket! Filtren sitter rätt nära sensorn och med 1.25-tums filter vignetterar den inte mycket med min 190-tub, det lilla som blir fixar man lätt med flats. Mitt enda problem med QSI-n är dess ganska långa nedladdningstid, ca 20-25 sek per bild. Det finns ett snabbläge, men då blir bildkvaliten märkbart sämre. Snabbnedladdningsläget kan vara bra vid automatiserade uppsättningar, t.ex för snabbare plate-solving och eventuellt snabbare fokusering. Däremot har jag inte lyckats bra med snabbnedladdning. Efter det att jag har använd snabbnedladdning verkar något i mitt system spöka till det så att jag därefter får med störningar vid långsam nedladdning. En ur- och inkoppling av kameran gör att allt "hoppar rätt" igen. Men, om jag alltid använder långsam nedladdning av bilder uppstår inga problem. Någon gång ska jag borra ner mig i detta problem, men det får gå så länge. Kanske kommer det en ny firmware som löser det hela.
Vad gäller guidekamera till QSI-n så rekommenderar jag en Lodestar. Jag testade först med en Qcam5, men den var inte alls så känslig och det var ofta svårt att hitta bra guidestjärnor.

Trist att du lägger av med astrofoto, Micke, men din nya hobby verkar riktigt intressant. Jag hoppas på bilder vartefter, även på astronet :D

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by ThomasK »

Grinde-klass på den här bilden. Jag blir helt fascinerad av den myriad av små blå objekt i spiralarmarna. Är det unga öppna stjärnhopar eller t.o.m enstaka blå superjättar som syns?
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Tompa »

Det har jag själv klurat på. Jag har sökt på nätet och det är svårt att hitta bra kartor över m33.

Denna skall vara en superjätte, typ A, mag 15.2 V. Knut Lundmark skall år 1921 ha listat denna som den starkaste individuella stjärnan i M33 (mag 15.7 B). Först 1990 kunde det bevisas att stjärnan ingick i M33 och inte är en förgrundsstjärna (Humphreys, Massey & Freedman). Ha-regionen som omger stjärnan verkar kallas IC142.
B342.jpg
B342.jpg (99.86 KiB) Viewed 4867 times
Vad de blå myriaderna av stjärnor är får vi forska vidare i, men öppna stjärnhopar är väl troligt?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by Hans Bengtsson »

Jag vet att Paul Hodge skrev en berömd bok om M33, med atlas. Men den finns kanske inte tillgänglig fritt via nätet? Tjatig som jag är, tror jag dock att man som vanligt kan hitta massor av rådata om M33 via VizieR. Ifall det handlar om datafiler man hämtat via VizieR så kan man lägga in objektens x- och y-koordinater i Excel, och där rita kartor. Det är ju inte bara diagram som kan ritas i Excel utan även kartor när man har x och y, jag har ofta gjort det.

Edit:
Har bara mobilen just nu, men här kan man bläddra i Hodges bok (bara vissa sidor):

http://books.google.se/books?id=SE1rKrS ... =html_text

Hoppas inklistringen av länken funkade.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: M33 Triangelgalaxen - Tomas Wikander

Post by mikaelanderlund »

Väldigt spännande bild med många detaljer. Den kan man tillbringa många timmar med. Man kan tex spana efter ”Variabel C” och som lär vara en LBV-stjärna.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;