Använda darks från olika tillfällen

Metoder för astrofotografering
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Hej, min fråga är som rubriken tyder hur det funkar att använda darks från ett annat fototillfälle? Funkar det bra, bättre än inget eller förstör det resultatet? Använder DSLR.

Säg så här, om jag bygger upp ett bibliotek med darks tagna med de ISO och slutartider jag brukar använda och alltid använder samma DSLR-kamera och objektiv/teleskop. Är dessa då användbara? Man skulle ju kunna ta en uppsättning vid 10 grader, 0 grader samt -10 grader och använda dom som ligger närmast.

Det jag tänker på är ju att sensorn i kameran blir ju varmare och varmare ju längre man håller på att fota, detta borde ju påverka signalen från den. Och om man är ute en kväll och fotar en timme eller två så skiljer sig ju detta från början till slutet, Såvida man inte har en kyld kamera borde det väll vara bättre att gå ut o fota ett eller fler objekt i nån timma och sedan vänta så att kameran svalnar och sedan ta sina darks? Eller använda darks från ett annat tillfälle då sensorn är lika sval som vid fototillfället än att använda darks som man tagit en eller två timmar efter man tagit sina SUB'ar. Eller tänker jag konstigt?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by AstroFriend »

Hej!
Det går alldeles utmärkt, se en tråd där jag skrev om det tidigare:
http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 50&p=31586

Du bör dock ha tätare intervall än 10 grader då mörkerströmmen är starkt temperaturberoende.

Har du en Canon så har de med liveview inbyggd tempsensor som du kan få ut via exif data.

Lägg ut kameran på balkongen och låt den gå hela natten de nätter då det är molnigt. Då får du ett helt intervall av temperaturer. Jag brukar ha 25 till 50 bilder sammanslagna för varje temperatur.

De första 5 bilderna brukar jag skippa då kameran är i termisk obalans.

Sensorn ändras något med tiden så kanske flera år gamla darks inte skall användas på nytagna bilder. Spara dock dom gamla ifall du skall göra om något på motsvarande äldre bilddata.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Alltså, som ett förtydligande, kanske blev lite rörigt där.
Jag menar på att en bruset från kameran borde vara mer lika vid första exponeringen vid två olika tillfällen än mellan den första och hundrade exponeringen vid samma tillfälle... Och det är väll det man vill åt med darks.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Ok, såg inte ditt svar. Jo jag har en canon 60d..
Ska kolla tråden.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by AstroFriend »

Ok, då har du alla möjligheter att få det bra. Med dss och masterdark kan du till varje light få en matchad darkmaster att subtraheras. Bra för även varje lightbild kan ju variera i temperatur. Är ju ganska jobbigt om man ska matcha varje bild manuellt.

Numera brukar jag ha en masterdark för varje grad. Saknar man någon kan man ju alltid slå samman några masterdark så man får mellanliggande temperaturer.


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Ok, använder Mac så jag har inte DSS utan försöker lära mig Nebulosity 3.
Men, då är det som jag misstänkte att det inte är utetemperaturen man ska gå på utan kamerans temp. Ska försöka hitta nått program som visar tempen ur EXIF bara..
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by AstroFriend »

Låter knepigt med mac, nästan alla program är ju för Windows. Kan du köra Linux så finns ju professionella program. Dock knappast något med funktion som vi diskuterat här.

Canon kamerans temperatur sensor sitter i kamerahuset inte på sensorn. Har dock temperaturen stabiliserats och efter det bara ändrar sig långsamt blir det bra. Därför bör man radera de första bilderna.

Har jag mer än 20st darks när jag tillverkar masterdarks så använder jag sigma rejection för att få bort onormala tillfälliga avvikelser.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Har paralleles desktops så jag skulle kunna köra Windows oxå men har ingen Nyare version av Windows.
Hur som verkar Neb bra o enkelt så jag börjar leka med dom grejerna jag har.
Men, dessa saker är u bra att veta ändå. :)
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by thanders »

taipan wrote:Ok, använder Mac så jag har inte DSS utan försöker lära mig Nebulosity 3.
Men, då är det som jag misstänkte att det inte är utetemperaturen man ska gå på utan kamerans temp. Ska försöka hitta nått program som visar tempen ur EXIF bara..
Inga problem! Du kan se kamerans temperatur i Nebulosity. Använd File/FITS header Tool eller Edit/Image info!
Du måste dessutom ha ställt in CCD temperarture under Misc i preferences för att få in värdet i bildens metadata.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Kan man skapa masterdarks i Nebulosity 3 oxå?
Har hittills när jag testat lite bara valt alla mina kallibreringsbilder under Pre-process image sets o låtit programmet jobba. Men det kunde ju vara bra att förbereda några masterdarks o spara för framtiden då..
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by thanders »

taipan wrote:Kan man skapa masterdarks i Nebulosity 3 oxå?
Har hittills när jag testat lite bara valt alla mina kallibreringsbilder under Pre-process image sets o låtit programmet jobba. Men det kunde ju vara bra att förbereda några masterdarks o spara för framtiden då..
Absolut, det är bara att stacka ett antal darks vid samma temperatur (Align and Combine Images) och spara som master dark.
Här finns en Youtube film som beskriver hela processen med Nebulosity:
https://www.youtube.com/watch?v=OMhLYg-xPuc

Nebulosity är hyfsat kompetent. I princip kan du göra det du behöver i Nebulosity. Avsluta eventuellt med finputsning i något bildbehandlingsprogram.

/Thomas

Se även tråd på detta forum viewtopic.php?f=6&t=6336
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Ja vad korkad jag är :) kollade ju på den där videon i förrgår...
Tack för svar. Då fick jag lära mig nått idag oxå.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Tänkte på det. Kan jag under preprocessing image sets välja att använda lights och darks med olika temp. och processa dom var för sig? Dark1 med light1 o dark 2 med light2 typ. Eller samma objekt fast med olika exponeringar och sedan stacka dom tillsammans. Kan man på detta vis få fram en HDR effekt på ett enkelt sätt utan att behöva använda masker i Photoshop ?
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by thanders »

taipan wrote:Tänkte på det. Kan jag under preprocessing image sets välja att använda lights och darks med olika temp. och processa dom var för sig? Dark1 med light1 o dark 2 med light2 typ. Eller samma objekt fast med olika exponeringar och sedan stacka dom tillsammans. Kan man på detta vis få fram en HDR effekt på ett enkelt sätt utan att behöva använda masker i Photoshop ?
Jag har inte provat detta och är fö ingen erfaren "stackare", men i princip bör det fungera som du föreslår.
Stacka långa och korta exponeringar för sig med medelvärdesbildning. Vad jag förstår måste du sedan ta bort det överexponerade i stacken med långa exponeringar och därefter stacka långa med korta utan medelvärdesbildning.
I det första fallet reducerar stackningen bruset, i det senare fallet kombinerar du bilderna. Prova!
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Använda darks från olika tillfällen

Post by taipan »

Ja. Jag måste få tillfälle att fota lite först. Har tyvärr jobbat mycket nätter på sistone. Alla klara nätter typ. :(
Nu testade jag mitt cls filter igår vilket verkar funka bra mot störljus så jag kanske kan ta några provserier här i stan vid tillfälle.