Bäst användning av extra-pengar.

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Bäst användning av extra-pengar.

Post by Marsian »

I veckan som gick sprang hästarna som jag ville.
Nu funderar jag på hur jag ska investera dem bäst.
En fokal reducerare till mitt teleskop kostar runt 7k, en Canon 60Da 13k, jag har nu råd med båda.
Ni som har Canon 60Da, hur blir bilderna på normala objekt, typ M51 eller M57, måste ni hålla på med olika filter?
Eftersom jag har ett rejält teleskop och en rejäl montering vill jag lägga pengarna på lite astro-grejer. Men att gå över till mono-CCD är inget alternativ, jag vill inte hålla på med filter hit och dit.
Ideér någon? (20k+ står till mitt förfogande)
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Bäst användning av extra-pengar.

Post by Robert Habolin »

grattis till vinsten! :)

det beror lite på vad du vill fota och vad du har för förutsättningar. Jag bor ju mitt i smeten, så var helt enkelt tvungen att köra narrowband för att få nått på bild öht på ett vettigt sätt. Men 60DA är en grym kamera, finns hur mycket bra foton som helst med den. bla den här tjejens, https://www.flickr.com/photos/astro-tanja/ inga dåliga bilder direkt...

plus som du säger du slipper filterhjul mm. men du kan å andra sidan inte köra narrowband och hubble paletten. Jag skulle satsa på en beggad CCD om du kan hitta, men det säger jag bara för att jag själv gjort det precis.. ;) men det är en helt annan grej för astro foto. och vill du inte ha en monokrom så finns dom ju i färg oxo. och vill du köra riktigt långa exponeringar så blir det svårt med DSLR om den inte är kyld på något sätt. ( finns tutorials på hur man bygger såna. )

hur som, vad du än väljer så kommer du kunna ha glädje av det en lång tid!

edit. eller så astromoddar du den kameran du har och lägger resterande på en grym APO. finns ju hur val som helst :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Marsian
Posts: 22
Joined: 2014-05-19 22:09:14
spamtest: JA

Re: Bäst användning av extra-pengar.

Post by Marsian »

Hej Robert och tack för ditt svar.
Det verkar bli grymma bilder med Canon60Da, riktigt fina bilder AstroTanja har tagit.
Men är det mest nebulositet man vinner på eller gäller det över hela det synliga spektrat?
Nåväl, jag hade nog bestämt mig redan innan jag la frågan men nu är jag definitivt övertygad.
Scandinavianphoto och astrosweden kan se fram mot beställningar.
Optik: Celestron 14" EdgeHD + SkyWatcher 80ED
Montering: CGE Pro
Kameror: Canon60Da + QHY5
Mjukvara: BackYardEOS, PHD, DSS, PS, Faststone Image Viewer
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Bäst användning av extra-pengar.

Post by Robert Habolin »

du menar vad man vinner på narrowband? ja det är ju främst för nebulas. för att fota det specifika våglängderna som gasen utger. stjärnor mm blir väldigt avskurna med narrowband. men det innebär oxo att du kan fota med fullmåne, ljusföroreningar, och även ljusa sommarnätter, då det faktiskt klipper även solljus till en viss del. du kan ju se på mina bilder här, M16 och M17 är ju tagna i juli, mitt i stan. och ändå så funkar det.

sen finns det faktisk smalbandsfilter till DSLR oxo, men det du behöver ha extremt mycket data för att det ska bli nått. läste en tråd om det på Astronmyforum, och det är nästintill omöjligt.. men det går. annars så kan jag rekommendera ett astronomik CCD CLS filter, clip in direkt i kameran. det blockar stadsljus GRYMT bra. utan det kunde jag inte fota härifrån med min 450D.
och även bra på landsbygd oxo då det blir bättre kontrast. och det funkar kanon tillsammans med astromod så som 60da har, då färgbalansen blir nästintill perfekt. ( annars blir det en röd aktiv ton med astromodd )

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Allmänt”