Undervattensfoto

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Undervattensfoto

Post by Starsoft »

Hej på er

Medan regnet smattrade (inte just nu) på taket så hittade jag fler i Sverige som håller på med spännande fotoverksamhet. Här riktar man kameran nedåt i stället för uppåt.

http://www.dykmag.net/sv/docs/d_foto/dy ... foto_id=10

Det piggar upp lite att se att det där nog inte är så billigt heller.

Visst vore det väl kul att spinna vidare för någon/några på Astroswedens fototävling och annordna Astrofoto SM, det skulle nog gå att få massor av mediauppmärksanhet som sulle vara bra på många sätt.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by Bengt »

Kan man tävla i astrofoto?

Egentligen tycker jag det är riktigt larvigt om det bli på något större allvar. Finns tusen variabler som avgör vilka förutsättningar en astrofotograf har.

Några av dem plats ,montering,kamera,optik,bildbehandling,fast observatorium eller väg astronom.ljusföroreningar osv osv.

Skulle inte kännas riktigt fair att tävla på nåt större seriöst sätt inom denna hobby.
Därmed inte sagt att det kan vara kul med lite såna lekfulla tävlingar som astrosweden håller på med om man nu kan ta det för vad det är.

Finns många spännade fotosätt idag där man kan använda den alt mindre och framförallt billigare digitala fototekniken.. Själv har jag varit inne på flygbilder från radiostyrda annorningar eller varför inte mikroskopbilder.

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by Starsoft »

det som slår mig att det finns så många utövare av något så oväntat som undervattensfoto, och att dom fått så mycket media. SM är ett återkommande arrangemang och det lär även finnas ett nordiskt mästerskap, kanske också ett VM. När man i stället tittar på astrofoto så finns det märkligt få utövare, om det nu inte skulle finnas väldigt många som man aldrig hör talas om.

Oavset vad man tycker om att tävla i bilder så är det en väldigt vanlig tävlingsform och jag tror inte att astrofoto egentligen är så annorlunda. Det helt avgörande vid "vanliga" fototävlingar är motivet, den som har tur och hittar rätt motiv vinner. Vid astrofoto så är det de tekniska svårigheterna som dominerar, inslaget av tur är alltså mindre än vid vanligt foto. I stället så är våra motiv relativt konstanta och förutsägbara vilket borde göra att tävlingar i astrofoto borde bli mindre slumpartade och därmed mera rättvisa.

Jag tror att anledningen att det finns så få astrofotografer helt enkelt är en brist på upplysning, väldigt få människor vet vad det går att uppnå med moderna kameror. Jag skulle tycka det vore trevligt med fler utövare och jag tror definitivt att ett seriöst arrangemang av någon ideell förening där det ingick någon mediasmart person skulle kunna uträtta massor i upplysningssyfte.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by Bengt »

Astrofoto har ju mycket lite med skicklighet att göra utan som Terje brukar säga - "Astrofoto är en materialsport", i mångt och mycket kan jag hålla med om det. Visst det kräver ju en del bildbehandlingskunskap men utan bra rådata är det inte möjligt få till bra bilder.
Detta vill du ha SM i ? Skulle ju visa absolut ingenting.

Finns annat som däremot kräver lite skicklighet inom astronomi . tex starhopppning eller rätt uppskattning av mag på stjärnor och dylika övningar.

Tror mer på varianten åka ut till fotoklubbar och visa upp astrobilder för att få igång ett utökat fotointresse där för astrofotografering. Om vi nu vill satsa på utöka denna gren inom astronomi.


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by Starsoft »

Astrofoto har ju mycket lite med skicklighet att göra utan som Terje brukar säga - "Astrofoto är en materialsport", i mångt och mycket kan jag hålla med om det. Visst det kräver ju en del bildbehandlingskunskap men utan bra rådata är det inte möjligt få till bra bilder.
Detta vill du ha SM i ? Skulle ju visa absolut ingenting.
Att påstå att det inte krävs någon skicklighet för att ta astrobilder låter synnerligen märkligt för att komma från dig Bengt som har ägnat dig åt sånt. Det brukar ta år (om någonsin) innan det produceras bra bilder av någon, även med avancerad utrustning.

Att avfärda tävlingsverksamhet inom områden där materialen är viktig är väl dessutom närmast absurt i dessa OS tider.

De många fototävlingar som får stor uppmärksamhet i olika sammanhang kräver ofta inget alls av de som deltar och det är väl som det ska vara, i många fall är det barn som haft tur och hittat ett bra motiv som vinner. Så resonemanget om skicklighet saknar väl egentligen helt relevans för huruvida en fototävling i astronomi skulle vara meningsfull. Det intressanta är naturligtvis om det går att engagera media och därmed skapa uppmärksamhet till en verksamhet som borde kunna vara mycket större.

I de flesta astronomiföreningar där det finns aktiva och engagerade personer finns normalt alltid en ambition att få fler medlemmar, dessa ambitioner möts av välkända svårigheter att rekrytera dessa nya medlemmar. Givetvis skulle den mediauppmärksamhet som en välskött fototävling borde kunna generera med stor säkerhet underlätta.
Tror mer på varianten åka ut till fotoklubbar och visa upp astrobilder
Att åka runt på föreningar och visa bilder lär väl vara ganska onödigt för de flesta där vet nog vad som finns och vad som går att göra. Målgruppen för sådan information borde i stället vara de som inte redan är medlemmar i en astronomiförening.

Jag är själv inte medlem i någon förening genom att det inte finns någon i närheten, så jag har inga planer på att göra något konstruktivt åt den här idén, det var mest menat som ett frö åt någon som kanske har möjlighet och intresse av att uträtta något meningsfullt i astrosverige. Men jag har väl inga stora förhoppningar om att det skulle ske, det skulle nog kräva en ganska stor mängd arbete.

tex starhopppning eller rätt uppskattning av mag på stjärnor och dylika övningar
Att anordna SM i magnitudskattning lär väl knappast locka några stora åskådarskaror :D

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Undervattensfoto

Post by Terje »

Jag tror inte att Bengt menar att man inte behöver någon kunskap utan mer vill påpeka att det är en väldigt utrustningskrävande hobby för att få toppresultat vilket ingen kan sticka under stol med och fortfarande vara ärlig.

Visst skulle man kunna ha SM i astrofoto om några få enkla kriterier uppfylldes.

Antalet astrofotografer som har kompetens och utrustning för att ta dom bästa bilderna är såpass få att det blir lite löjeväckande, att jämföra med att barn vinner i en vanlig fototävling visar lite på skilnaden, i vanligt foto kan du med relativt enkel utrustning och en bit tur ta riktigt bra bilder, det kan du inte i astrofotovärlden.
Vilken kompetent jury skulle du ha som inte involverar de tävlande?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by Bengt »

Hej Starsoft !

Kanske var mitt svar lite väl generellt skrivet och som Terje skriver menar jag inte riktigt det som du förstått. Självklart behöver man lära sig både vad man behöver och behärska grejorna man äger men det är ändå ekonomin som styr vad man kan köpa och allt ihop detta tar för många av oss en del år att få ihop. Men utrustning och bildresultat hör väldigt mycket ihop det får du väl ändå hålla med om?
Kan ju bara minnas min tid innan jag köpte min ccd kamera och efter .

Har faktiskt lite svårt att se att samma konstnärliga färdigheter krävs inom vår hobby som tex en naturfotograf som behöver mer ta hänsyn till. Jag tänker på mer olika form av motiv ljus och skuggor samt ta en bild i mer exakt rätt ögonblick. Vår fotokunskap är mer av teknisk karraktär anser nog jag.


Jag vet att bland annat Mikael Skafar har pratat i hos en fotoförening och jag själv har varit inbjuden hos en helt annan intresseförening . Aquilla är väldigt duktiga på att hålla allmänna visningar av olika fenomen vilket också kan få folk in på astrofotografering.
Ofta uppmärksammas såna här händelser i media och vanligt folk får upp ögonen för detta intresse. Jag tror inte för ett ögonblick att kunskapens ens hos fotoföreningar är speciellt stor om astrofoto.

Du som tillhör de (vad jag vet )som tar några av Sveriges bästa bilder har inte funderat på att ge ut en astrofotobok för att sälja astrofotografering.
Sånt tror jag kunde bidraga otroligt mycket till att sprida hobbyn. Du är dessutom duktig på att beskriva i ord själva tekniken.

Kan förstå att det finns en god tanke med dina tankar men att starta igång någon form av elittänkankande i form av en SM-tävling inom astrofoto tycker jag känns helt absurt.Kanske ändå mer när jag har en känsla av att vi är så otroligt få som håller på i Sverige.

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by skafar65 »

Hej

Har följt er tråd med intresse. Jag skulle vilja säga att jag håller med alla! Jag tycker också det hade varit kul med Astrofoto SM men ser samtidigt den andra sidan av myntet. Det krävs bra utrustning för att kunna hamna i top 10 i SM fältet. Och många mer än så är vi väl kanske inte som håller på?

Jag ser ju bara på vår egen tävling på Astrosweden. Tycker själv att den har ett "lagom" upplägg då vi verkligen vill ha in bilder från alla "klasser". Ganska trevliga priser har vi och kostnaden för att vara med är 0! Ändå trillar det in förvånansvärt lite bilder måste jag nog säga! Jag menar, i princip skulle man kunna gå ut och ta en bild med vad som helst och vinna tex. en laserpekare so ju faktiskt är ganska trevligt att ha med sig ut och visa stjärnhimmelen för kompisar eller sin gamla mor! Starsoft som ju startade denna tråd har ju tex. inte visat sig än :D

Vi på Astrosweden har tagit ett första steg när det gäller detta med att ge sig ut bland allmänheten. I lördags var vi på Halmstads bibliotek och hade en presentation om amatörastronomi och astrofoto. Jag hade en timmes presentation som berör varför man håller på med detta, hur jag började och vad man kan uppnå. Christer gick sedan igenom olika instrument och förklarade hur dom fungerar och vad man kan se med dessa. Det hela avslutades med filmvisning "Amatörastronomi vad finns där ute... Denna "schow" hade vi tänkt erbjuda på vår hemsida. Vet inte om detta kan ge något men åhörarna i Halmstad var väldigt entusiastiska.

Nu kan man ju kanske tycka (med viss rätt) att detta även är ett försök att sälja våra produkter och ja, visst ligger det en sådan tanke med i "paketet". Men ni som känner mig vet att jag ärligt vill se fler hålla på med denna hobby. Ska man utöva den krävs (nästan) någon form av instrument. Jag tror att ett helhetspaket som detta med möjlighet att känna och klämma, se vad man kan se och göra och få reda på vad saker och ting kostar krävs för att få igång folk. I dagens samhälle är vi vana vid att få det serverat i paket. Man vill inte hålla på och strula, leta, testa och förköpa sig. Man vill veta vad man köper och till vad det kan användas.

Image

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by Starsoft »

någon form av elittänkankande
Har nu funderat lite mer på det här och förstår att jag nog var lite otydlig i att formulera mina tankar. Som jag tänkte mig skulle det inte alls vara någon form av elittävling, utan en tävling borde vara indelad i olika klasser där man gynnar det minimalistiska i stället för det elitistiska. Tanken är inte att kora de 10 bästa bilderna tagna i Sverige, utan att lyfta fram mängder med olika bilder tagna på olika motiv med olika utrustning och förutsättningar för att sprida hobbyn. Astrosweden tycker jag har visat att det bör gå ganska bra med sina kriterier, att bidragen har varit så få tror jag helt enkelt beror på bristande marknadsföring (i mitt eget fall beror bristen på deltagande på moln och tidsbrist).

Jag tror att en viktig anledning till idén jag fick är att jag ibland, som förmodligen ni också, fått kommentarer i stil med "jasså du håller på och tittar på stjärnor... hö, hö". Ett sätt att minska den ibland besvärande höga nörd-förväntan som finns när det gäller amatörastronomi är naturligtvis att sprida kunskap om verksamheten, även om det är så att en amatörastronom och en astrofotograf ofta är olika personer, så borde dom ändå kunna dra mycket nytta av varandra.

För att ett SM i astrofoto skulle tilltala mig så finns det några krav som behöver vara uppfyllda. Först så bör tävlingen anordnas av en seriös ideell förening, något företag behövs som huvudsponsor för pengar måste alltid till, det ska man inte hyckla om, sedan måste också någon rikstäckande astrotidning vara delaktig för marknadsföringen, det borde väl gå att få en sådan intresserad och det finns väl bara en?

När det gäller jury så tror jag att en proffsjury med lämpliga astronomipersoner som inte är fotografer borde gå att hitta ganska enkelt, på den aktuella tidningen borde väl en eller två gå att hitta. Tittar man på något universitet så går det nog att engagera några fler lämpliga. Det gäller väl bara att se till att det blir åtminstone något vetenskapligt stuk på det hela, kanske genom valet av tävlingsklasser, så att man inte skrämmer bort proffsen direkt. Astronomiåret är på gång och jag gissar att det kan finnas utrymme för fler aktiviteter där.

Den jobbigaste biten skulle nog bli den idag ofrånkomliga websiten, där man i detalj beskriver hur astrofoto i dom olika klasserna går till och all annan information.

Klassindelning kräver nog mycket tanke men en teknisk klassindelning som visar hur jag tänker skulle kunna var t.ex.

1. Standardkamera med standardoptik på fast montering, kan nog gå att göra förvånansvärt mycket här om deltagarna får hjälp med motivvalen.
2. Standardkamera med standardoptik piggyback, handtrackat.
3. Standardkamera med annan optik, piggyback, handtrackat.
4. Standardkamera med annan optik, guidat.
5. Kyld RGB astrokamera
7. Kyld sv/v astrokamera ev. med filer.

Sedan krävs naturligtvis en smart klassindelning av motiv.

Vem vet? Det kanske rent av är genomförbart, frågan kanske blir som vanligt om någon har tid och energi? Jag har för en del år sedan varit inblandad i organisation av SM deltävlingar inom motorsport och skulle nog vilja tro att SM i astrofoto skullle vara genomförbart. Det absolut viktigaste lär vara marknadsföringen av tävlingen för att få ett meningsfullt antal deltagare.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Undervattensfoto

Post by Terje »

Problemet är att dina proffspersoner inte kan ett jota om astrofoto, skall man vara lite krass så är de enda personer som kan astrofoto och kan bedöma det andra astrofotografer.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Undervattensfoto

Post by Starsoft »

Ännu värre är kanske att "proffspersoner" brukar ha ett ljumt intresse för astrofoto. Att dom inte kan något om astrofoto ser jag inte som något problem eftersom syftet skulle vara att skapa positiv verksamhet för alla berörda, inte nödvändigtvis att göra en perfekt rangordning av de inlämnade bilderna.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Allmänt”