white balance efter moddning

Digitala systemkameror (ej vanliga digitala med fast optik)
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

white balance efter moddning

Post by Robert Habolin »

Hallå! har precis moddat min 450d, gjorde det själv efter Gary Honis instrukt. Väldigt enkelt och smidigt! ( har en del erfarenhet av att skruva fin-elektronik sen tidigare) en fråga, ni som moddat, kör ni custom white balance för att få till rätt färg-balans ÄVEN på astrofoto? dagtid behöver man ju göra det, men jag använder kameran uteslutande till astrofoto.. och tillsammans med astronomik CCD CLS filter, ( vilket gör att färgbalansen blir ganska jämn faktiskt. ) man kan ju givetvis korrigera färgskalans i efterhand, men jag tänkte mest att man kanske skulle låta det röda ljuset VARA övervägande på astrofoto för att få in mer nebulosity.. eller spelar vit balansen ingen roll för det?
tack
Robban

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: white balance efter moddning

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Eftersom man i astrofoto nästan alltid arbetar med raw format så är vitbalansen inte så viktigt. Blir ingen skillnad på datat. Däremot kan ditt redigeringsprogram använda sig av vitbalansinformationen och skala om färgkanalernas individuella ljusstyrka. Ja egentligen lite mer komplicerat process.

Jag har inte modifierat min kamera än, brukar låta den stå i dagsljus, men ljusterar ju ändå färgerna i redigeringsprogrammet.

Kul din kamera överlevde operationen!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: white balance efter moddning

Post by Robert Habolin »

ah! tack för info. makes sense.. ja man kör ju raw så det har du ju rätt i. haha, ja den överlevde, men fick göra om det en gång för att jag lyckades få in damm mellan sensorn och lowpass filtret.. då var man inte jätteglad. men andra gången gick det bra mycket fortare. ganska enkelt när man lärt sig.. och detta var en beggad 450d som jag köpte väldigt billigt så det fick bära eller brista :) ska ändå investera i en monokrom så småningom..
Jag körde enbart på att ta bort IR filtret, ( och inte ersätta med glasfilter ) då sabbar man ju autofokus funktionen, men använder ju som sagt den bara till astrofoto så har bara kamerahus. Hur som så funkar det klockrent! tog även bilder i dagsljus med SW80ed som objektiv, och efter lite pillande med vitbalansen fick jag bra färg och jämnt histogram.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: white balance efter moddning

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Ja man kan verkligen hitta gamla kameror till vrakpris idag och som är utmärkta till astrofotografering, speciellt efter modifiering. Undrar lite, fanns det någon speciell anledning du behöll lågpassfiltret? Brukar ju vara bra att ta bort det eftersom det ger en sämre upplösning. Däremot dustremovern kan kanske vara bra att behålla. Finns risk att kameran blockeras annars då det känner av det som ett fel. På vissa modeller kan man komma förbi det genom att av aktivera den den funktionen.'

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: white balance efter moddning

Post by Robert Habolin »

Nej inte mer än att enligt Gary's instruktioner skulle man behålla det. det är ju det enda skyddet för sensorn om man inte sätter dit något glas filter. annars är det ju öppet rakt in i sensorn. och damm-bortagnings funktionen sitter väl där. tar man bort det oxo kallas det väl full spectrum modd. men för mig var det viktigast att få bort IR filtret då det filtrerar bort H-alpha..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: white balance efter moddning

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Jag har ju i o för sig inte skruvat isär någon Canon än. Men sensorn har nog ganska säkert ett skyddsglas, kanske kombinerat med något annat. Vill dock minnas att de delat upp lågpassfiltret i två delar, kanske ett horisontallt och ett vertikalt vara av det ena då skulle vara skydssfönster också. CCD sensorer kan man faktiskt beställa utan skydsglas för att vinna lite extra fotoner och kanske framförallt utvidgat spectrum och mindre reflexer. De exempel där jag sett de tagit bort lågpassfiltret har varit ganska övertygande. Får undersöka igen när jag skall modda min 5D, borde vara snarlik din kamera i konstruktionen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: white balance efter moddning

Post by Robert Habolin »

tjena, här står det ganska utförligt varför man behåller lowpass filtret!

http://www.astronomiser.co.uk/eosmod.htm

det är color correcting filtret man tar bort, ( det som även tar bort H-a ) och behåller lowpass IR UV filtret för att inte få bloatede stjärnor mm. man kan ju givetvis ta bort det med, för full spektrum modd. men då bör man nog köra ett IR UV filter. mitt CLS CCD har iofs även IR block "inbyggt"
R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: white balance efter moddning

Post by AstroFriend »

Hej Robert!
Aha, vi missförstod varandra, när jag skrev lågpass filter så menade jag inte ur våglängdssynpunkt utan det filter som ger en viss oskärpa för att undvika moarie störningar. Filtret tar bort de höga spatiala frekvenserna. Blir betydligt bättre skärpa utan det filtret på de exempel jag sett i artiklar.

De filter som ur våglängssynpunkt kan tas bort beroer ju mycket på vilken optik man har kopplad till och över vilket våglängdsområde de kan fokusra rätt. Linser inte så bra medans spegelteleskop kan vara betydligt bättre, eller krav med fullspektra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: white balance efter moddning

Post by Robert Habolin »

aha ok! lol. well, hur som, det filtret jag tog bort allafall var ju det blå-tonade color correcting filtret. ( den så att säga vanligaste astro-moddningen. )

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

white balance efter moddning

Post by Martin F »

Lars, är det anti aliasing filtret du pratar om?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: white balance efter moddning

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Ja så brukar man ju vanligen kalla de också. Men suddar man ut något försvinner de höga frekvenserna, alltså de snabba variationerna i signalen mätt över en längdenhet på sensorn. Fouriertransfomerar man bilden digitalt till frekvensplanet arbetar man med digitala filter som gör ungefär samma sak. Fast digitaliseringen blir fel om man har för hög frekvens på inkommande signal. Mycket spännande teknik att abreta med som kommer in i alla möjliga sammanhang, inte bara bilder och ljud.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: white balance efter moddning

Post by AstroFriend »

Kollade igen, var ju ett tag sedan jag tittade på hur min kamera Canon 5D kan modifieras. Den är ju lite speciel och av äldre modell. Så här har några skrivit och det stämmer med det jag minns, att man bara enkelt kan ta bort det ena anti aliasing eller lowpass filtret, det horisontella.

Joseph Wisniewski , Feb 02, 2010; 11:01 p.m.

As I recall, the Canon 5D is one of the few cameras where a successful AA filter removal is not possible. An AA filter is really two filters, a slab of LiNbO3 that spreads the image vertically, and another that spreads it horizontally. The 5D reduces the filter stack height by using the vertical LiNbO3 filter as the cover glass for the sensor.

So, an AA filter removal will simply result in strange looking "vertical only" aliasing. Even if you use an aliasing removal plugin, like "demoirize" from P1C1, you can't really fix 5D weirdness.


På modernare Canon är det kanske enklare och resultat förbättringen avsevärd.

http://nofilmschool.com/2012/03/removin ... -mark-iii/

Så här skall det gå till på min gamla 5D när man modifierar:
http://www.lifepixel.com/tutorials/infr ... s/canon-5d

Verkar ju inte så väldigt svårt. Synd bara att det är så knepigt att få bort rubbet.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “DSLR-kameror”