Änglaberga "Observatorium"

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by bjorne »

Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
HanssonJ
Posts: 178
Joined: 2011-11-18 22:12:45
spamtest: JA
Location: Kristinelund utanför Björköby mellan Vetlanda och Nässjö
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by HanssonJ »

---------------------------------------------------------------------
Celestron C8-SGT (XLT) med CG-5 Montering
Celestrons Reducer/Corrector f/6.3
Sky-Watcher Shorttube 70/500 med ALCCD5 för guidning
Canon EOS 400D, 650D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by Corpze »

Finfin konstruktion på skenorna, sitter infästningen i väggarna bultade genom väggreglarna? Hur sitter taket fast i rullarna? Svårt att se på bilderna :-/
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by Starsoft »

Hej

Riktigt snygg konstruktion, falu rödfärg, lockpanel, vikbar gavelspets och sadeltak :good:

När jag sökte efter en annan sak så hittade jag den här lösningen för automatisering av taket när det kanske blir aktuellt framöver, inta alltför dyrt, väl utprovat, robust, färdigt med gränslägen och fjärrkontroll

http://www.smartgrind.se/artiklar.asp?i ... ildid=1037

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by Corpze »

Är det inte enklare och billigare med en vanlig vinch? Dra wiren två varv runt vinchtrumman, två taljor, samt wiren fäst i taket?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by Starsoft »

Hej

För att det ska vara meningsfullt med eldrift ska man väl också ha tillgång till fjärrstyrning, måste man ändå befinna sig i obset är det förmodligen bäst öppna för hand. Med det menar jag att det nog på de flesta winchar varken är enkelt eller billigt att ordna med fjärrstyrd fram-back koppling med ändgränslägen.

Om man inte vill pula för pulandets egen skull så är min erfarenhet att det alltid är bättre att köpa prylar som är avsedda för det aktuella ändamålet i stället för att försöka uppfinna hjulet igen.

Genom det robusta och sannolikt ganska tunga taket på det aktuella obset så tyckte jag att grindstyrningen verkade lämplig eftersom den klarar grindar upp till 700 kg. Samma firma har också ställdon som skulle passa bra att öppna gavelspetsen med.

Det som till lättare tak verkar vara det bästa alternativet är en garageportöppnare från Jula eller Biltema som har dragkraft på ca 70 kg och kostar typ 1500 kr. Tillsammans med en förlängningssats har man då en färdig lösning för att fjärrstyra sitt tak som man kan lita på.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by bjorne »

Corpze wrote:Finfin konstruktion på skenorna, sitter infästningen i väggarna bultade genom väggreglarna? Hur sitter taket fast i rullarna? Svårt att se på bilderna :-/
Jag skall försöka ta lite bilder ikväll så det syns tydligare hur det är gjort.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by bjorne »

Starsoft wrote:Hej

För att det ska vara meningsfullt med eldrift ska man väl också ha tillgång till fjärrstyrning, måste man ändå befinna sig i obset är det förmodligen bäst öppna för hand. Med det menar jag att det nog på de flesta winchar varken är enkelt eller billigt att ordna med fjärrstyrd fram-back koppling med ändgränslägen.

Om man inte vill pula för pulandets egen skull så är min erfarenhet att det alltid är bättre att köpa prylar som är avsedda för det aktuella ändamålet i stället för att försöka uppfinna hjulet igen.

Genom det robusta och sannolikt ganska tunga taket på det aktuella obset så tyckte jag att grindstyrningen verkade lämplig eftersom den klarar grindar upp till 700 kg. Samma firma har också ställdon som skulle passa bra att öppna gavelspetsen med.

Det som till lättare tak verkar vara det bästa alternativet är en garageportöppnare från Jula eller Biltema som har dragkraft på ca 70 kg och kostar typ 1500 kr. Tillsammans med en förlängningssats har man då en färdig lösning för att fjärrstyra sitt tak som man kan lita på.

Anders
Instämmer, funderade först på någon slags styrning av taket men känns lite meningslöst eftersom obset ligger 30 meter från huset. Så jag kör manuellt.

/B
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by bjorne »

Starsoft wrote:Hej

Riktigt snygg konstruktion, falu rödfärg, lockpanel, vikbar gavelspets och sadeltak :good:

När jag sökte efter en annan sak så hittade jag den här lösningen för automatisering av taket när det kanske blir aktuellt framöver, inta alltför dyrt, väl utprovat, robust, färdigt med gränslägen och fjärrkontroll

http://www.smartgrind.se/artiklar.asp?i ... ildid=1037

Anders
En liten rättelse, jag önskar det varit Falu Rödfärg, lätt att måla med. Men min sambo sa att det måste vara samma som vi målat huset med, Ottossons Linoljefärg. Ett h-e att måla med när man måste trycka in färgen I brädorna. ;-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by bjorne »

Skenan är fastsatt med kraftig fransk träskruv mot dubbla reglar upptill, längst ut där taket rullas ut sitter det med genomgående bult och mutter.
Rullarna sitter fast i ett fyrkants (VKR) med 2 bultar.
Hoppas ni förstår hur det funkar.
Vänster är tak, höger vägg.
Image
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Änglaberga "Observatorium"

Post by Corpze »

Kanon, nu ser jag hur det sotter fast!

Angående takmotorn så tror jag (i mitt fall) att det blir julas 200kg 230volts vinch som kommer moddas med ändlägesbrytare samt relästyrt via telldus (förmodligen) senare även en firefly.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;