Ny på forumet!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Ny på forumet!

Post by Robert Habolin »

Hallå alla! Robban heter jag och hittade nyligen hit efter ha snurrat runt på engelskspråkiga forum ett par år, kul med ett på svenska, och för Sverige! Vi har ju lite speciella förhållanden här uppe..
Jag är nybörjare-ish, har hållit på med visuell observation i lite mer än två år, och nyligen börjat fota! precis fått hem AVX och SW ED80 Pro, så bara vädret tillåter ;) Kommer säkert att hagla frågor om astrofoto från mig.. så håll i er :D

här e en länk till min flickr, där jag har lagt mina 5 första bilder ever. Självklart inga masterclass grejer, men ok för att vara fotat i alt-az. ( moderator får gärna påpeka om jag ska posta bildlänk nån annanstans )

https://www.flickr.com/photos/122507333@N04/

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Alai
Posts: 30
Joined: 2014-03-07 22:17:13
spamtest: JA

Re: Ny på forumet!

Post by Alai »

Välkommen! kul att du har hittat hit, jag är också nybörjare när det kommer till denna fina hobby! Spanade in sidan och du har väldigt fina bilder, jag har inte tagit några än men tvekar på att jag kommer i närheten av din nivå när jag väl börjar :)
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Ny på forumet!

Post by VigdisVZ »

Välkommen. Bra jobb med bilderna! Det finns ett galleri på sajten man med fördel kan använda.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ny på forumet!

Post by Robert Habolin »

tackar och bockar! verkar va ett trevligt forum, och med kunnigt folk!

clear skies!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Ny på forumet!

Post by Jonas »

Hej,
Du har lyckats bra men du har inte riktigt prickat skärpan på objekten.
När du väl gjort det, kommer objekten att stå ut på ett helt annat sätt.
Jag vill ändå berömma dig för bra bilder.

Alai, kommer du bara igång med din utrustning, kommer du med lite övning att kunna ta minst lika bra bilder!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ny på forumet!

Post by Robert Habolin »

Tack Jonas! ja skärpan är inte hundra, alla bilderna utom M42 togs genom C9.25an och jag har aldrig lyckats få till collimeringen 110% på den :( trots timmar av försök. köpte bobs knobs och ska sätta i dom, men helt ärligt så kommer den nog endast användas till visuellt bruk då SW APO'n är helt överlägsen för foto, och givetvis wide field vilket öppnar för många fler objekt. Btw, finns det nått vettigt sätt att öva fokus, eller hjälpmedel? jag zoomar in så gott det går med live view på kameran och ställer fokus så att stjärnan alla fall ser pinpoint ut där... kanske finns nån bättre teknik?

edit,

bahtinov mask beställd ;) he who googles shall find... lol

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Ny på forumet!

Post by stoffe »

Hej

Fina bilder, inte så pjåkigt! Det finns lite olika
sätt att ställa fokus och om du har tillgång till en dator ute vid teleskopet så rekommenderar jag dig att styra kameran via maxim dl och använda focus max för autofokus. Det förutsätter även att du har en motordriven fokuserare med ett styrkort till denna som du kan koppla till datorn via ascom.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Ny på forumet!

Post by Robert Habolin »

Tjena Stoffe, tack för info! jag ska testa med Bahtinov mask först och se hur det blir. kan inte köra maxim dl då jag kör mac.. :( men jag tror masken kommer göra susen! plus som jag skrev tidigare, bra mycket bättre fokus på mitt nya scope oxo. sen är det ju inte bara fokus givetvis, alla bilderna har relativt kort exponering totalt ( så detalj nivån blir ju därefter ), och i ett alt-az mount, vilket gör att tracking givetvis inte är tusen. och det hjälper ju till att blurra det med. tror det är en kombo av allt. ska bli grymt kul att köra nya EQ monteringen. ( advanced VX. )

bästa
R

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Allmänt”