Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

När det gäller förmörkelsevariabeln RX Cas så finns här en artikel om stjärnan:

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Hans Bengtsson wrote:Ja, det är utomordentligt roligt att en sådan bra svensk introduktion till studier av variabla stjärnor nu får mera allmän spridning bland landets amatörastronomer! Vi börjar redan se resultatet i form av nya variabilister.

M v h
Hans Bengtsson
Verkligen, sista fokus numret är, som jag skrev, skyldigt till att jag har börjat iaf :)

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Igår passade jag på och gjorde lite observationer. Det var lite svårare att hitta igår fast jag tror att seeing var bättre än förra gången, förmodligen berodde det på att jag var lite trött.

T Cep 20:56 UT 6.8 -> Hamnade lite låg igen, jag måste börja använda ett bredare fält.
RT Cyg 21:32 UT 8.5
RX Cas 21:51 UT 9.5 -> Försökte använda kartan som Hans vänligen postade i forumet [1] men kunde inte hitta referens stjärnorna med den så jag jämförde med tillgängliga stjärnor på min karta (SkySafari Plus 4) som var TYC 4061-0561-1 (9.9) och TYC 4061-0066-1 (8.4)

Jag undrar, varför finns inte sekvens till RX Cas på AAVSO?

Jag hade planerat att observera Nova Cyg 2014 men det blev lite sent (nu ångrar jag det när läste i inlägget [2] att den har gått upp till 9.3 :( )

Mvh,

/Xavier

1: http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 125#p38095
2: http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 711#p38348
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Hej,

jag har precis lagt in en beställning av sekvens för RX Cas. Finns det APASS-data bör sekvensen komma inom kort, annars kan det ta tid. Vi får se vad som händer. Jag tog till ordentligt och begärde jämförstjärnor i spannet mag. 8-13 V.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Nu finns det en AAVSO-sekvens för RX Cas. Vet inte hur bra den blev för visuellt bruk, men värd att testa...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Gött mos! Då är det bara att sätta igång att obsa. Visuellt, förstås, men eftersom det är ett ganska ljust objekt kanske det här även vore något för en hågad DSLR-observatör?

Eftersom det är ett slags beta Lyrae-system så är förändringarna mer eller mindre kontinuerliga, vilket gör det meningsfullt att observera även utanför de beräknade tiderna för förmörkelse.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Jag har nu justerat kartan för RX Cas som jag gav i ett tidigare inlägg i denna tråd, på så sätt att AAVSO:s jämförelsestjärnor nu har samma magnituder oavsett vilken av kartorna man tittar på. Det var förändringar på bara 0.1 magnituder.

AAVSO-sekvensen är lämplig i första hand för fotografiska mätningar. För visuella skattningar är den lite för gles, och jag har därför behållit VT-magnituder för en del stjärnor som inte ingår i AAVSO-sekvensen.

Sammanfattningsvis:
Använd endast AAVSO-kartans sekvens vid fotografiska mätningar.
Använd kartan i denna tråd vid visuella skattningar.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Hittade en annan artikel om RX Cas. Jag har problem att hitta stjärnan redan i teorin för det finns ju inga jättestarka stjärnor i närheten. Får se om det alls går. http://images.astronet.ru/pubd/2008/09/ ... /31-34.pdf

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

RX Cas tillhör inte de enklare variablerna att hitta på himlen, så jag förstår att det kan ta lite tid de första gångerna. Men hämta gärna hem kartor med större fält från AAVSO Variable Star Plotter, dvs översiktskartor.

AAVSO-kartor i 5 olika förbestämda varianter kan också hämtas via SVO-hemsidan:
* Stjärnor och stjärnbilder
* Sök i GCVS
* skriv RX Cas. Return.
* Tryck på plusrecknet i kolumnen "Mer"
Längst ner kan man nu hämta hem 5 olika kartvarianter

För att gå till RX Cas skulle jag sätta Iota Cas i centrum av synfältet och i sökaren ta mig till till 79-stjärnan nära RX, och därefter använda låg förstoring. Det går jättesnabbt när man är van. Utan optisk sökare tar det längre tid, då får man i teleskopet manövrera sig fram de ungefär 4 graderna som skiljer RX Cas från Iota Cas. Tänk på att det i teleskopsynfältet finns en fin liten triangel alldeles intill Iota. Använd den för att ta ut riktningen mot RX.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Långfredagskvällen bjöd på utmärkta förhållanden i Göteborg. Jag hade skrivit upp 50 olika variabler på obs-listan (en halvmara) men det blev bara 35 till slut. Av dessa har jag i 6 fall ännu inte reducerat stegvärderingarna (enligt mönstret A-2-V-3-B) till magnituder, måste kolla jfr-stjärnornas magnituder först. Men 29 finns nu i SVO.

Började redan 19:45 UT, det var då bara halvmörkt och gränsmagnitud 11 med Newton 20 cm. Kunde ta några ljusa variabler i Perseus. Men mörkret kom snabbt och 18 minuter senare skymtade jag U Aur vid magnitud 13.1.

Sedan var det riktigt bra med gränsmagnitud ca 14.0. Efter en timme (19 variabler) tog jag min vana trogen en rejäl paus och återkom till teleskopet strax efter 22 UT. Fortfarande fin himmel, och jag tyckte mig för ett ögonblick kunna skymta dvärgnovan U Gem liksom 139-stjärnan strax intill. Men efter en snabbtitt på kartan så kunde jag inte framkalla den synen igen, så jag fick anteckna <13.1 (dvs svagare än 13.1) för U Gem.

Efter hand blev förhållandena mycket sämre, och när jag avrundade med RY Leo klockan 22:55 UT var det bara med visst besvär jag kunde se den vid magnitud 11.4.

Två riktigt behagliga obspass, milt och vindstilla och ledig nästa dag (dvs idag).

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Fin obsrunda, Hans!

En halvmara har jag aldrig kört, än mindre ett variabelmaraton. Som mest tror jag att jag gjort lite drygt trettio på en kväll/natt.

Jag var också ute igår, började med ett dussin fältkikarevariabler. Bland dem noterar man att T Cep precis passerat maximum och att R CVn är någon vecka efter max. Resten var ett antal halvregelbundna och den misstänkta RCB-stjärnan XX Cam som inte gjort något väsen av sig sedan mellankrigstiden eller något sådant.

Bland de halvregelbundna som obsades igår fanns WZ Cas och RU Cep som jag obsat sporadiskt. Gårdagens observation föranleddes av att jag prövade ett för mig nytt verktyg från AAVSO: program stars in need of observation. Det är precis vad det låter som; varje dygn skapas en lista över de objekt på AAVSOs LPV-, dvärgnove- och fältkikareprogram som inte fått någon observation de senaste sju dygnen. De två stjärnorna återfanns på listan när jag laddade ner den igår. Nu är de strukna från listan, i minst en vecka, i varje fall. Kanske ett databasverktyg att återkomma till när man planerar sina observationspass?

Därefter tog jag en kortare värmepaus och när jag kom ut igen hade ett kompakt och lågt liggande molntäcke dragit in österifrån, och jag fick bära in Maken, oanvänd.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Hans Bengtsson wrote:Långfredagskvällen bjöd på utmärkta förhållanden i Göteborg......
.....
M v h
Hans Bengtsson
Intressant att läsa om ditt upplägg. Pausen är kanske något att ta efter. Jag ser att Y Lyn är med på ditt program. Är det svårt att obsa ljusstarka stjärnor med ditt teleskop eller har du kikare el dyl till den m fl stjärnor? Du hade väl en 7x50 var det va? /Katarina
Tillägg: jag ser att du hade kikare.
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Hej Katarina!

Roligt att du skaffat ett större teleskop! Är det en 8-tummare f/6?

Riktigt ljusa variabler som Y Lyn (just den har jag sällan observerat) tar jag med sökaren 9x50. När jag obsar från balkongen, vilket jag nästan alltid gör, använder jag normalt inte fältkikare. Sökaren fungerar som en sorts fältkikare på extremt stadigt stativ! Sökaren är för mig lika viktig som huvudteleskopet, det är med dess hjälp jag snabbt kan hoppa mellan de olika variablerna. Utan bra sökare skulle jag inte hitta till någonting, nästan.

Alltså: bra sökare + bra kartor är för mig det som krävs.

Pauser:
Det är mest för att jag blivit bekväm av mig som jag numera tar paus efter ungefär en timme, det gjorde jag inte förr. Igår ångrade jag nästan pausen eftersom jag missade en lång stjärnklar stund och istället återvände till en himmel som snabbt försämrades.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Xavier
Posts: 101
Joined: 2012-03-05 22:58:52
spamtest: JA
Location: Knivsta

Re: Rapport från en balkong!

Post by Xavier »

Hej!

Jag rapporterar mina ödmjuka observationer (tänker på Hans listor med 50 stjärnor nu... :) )

RX Cas 20:57 UT 9.8
RT Cyg 21:11 UT 8.6

T Cep hamnade igen för låg, jag försökte använda min 10x50 fältkikare men har problem att hitta objekten utan att kunna ställa fast kikaren för att kunna titta på kartorna emellan (har ingen stativ heller). Det blir bättre när jag får en sökare och kan jämföra med ljusare stjärnor i samma fältet hoppas jag.

Förutom variablerna observerade jag också en dubble stjärna: Archird (Eta Cas). Det gick att upplösa i min 130 mm dobson med 15 mm okular i 2x powermate på ca 87x. Mycket intressant var det, enligt katalogen är separationen mellan dem 13.3'' Jag ska försöka hitta andra dubbla stjärnor att lägga på min obs lista, förslag är välkomna!

Avrundade obs passet med lite Jupiter, seeingen var ganska bra och förutom månarna kunde jag ser banden på planeten.

Mvh,

/Xavier
Skywatcher Heritage 130P 5.3'' f/5
Meade 8" f/6
Itelescope T5 Takahashi Epsilon 250 9.8'' f/3.4
AVVSO: NXAA
SVO: NTX
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Katarina H »

Hans Bengtsson wrote: Roligt att du skaffat ett större teleskop! Är det en 8-tummare f/6?
Ja precis, 8 tum f/6. . Ja, jag tänkte det när jag läste din rapport..att du kanske ångrade din paus den gången. Jag vågade inte heller lägga in någon paus igår för jag hade ej koll på hur det skulle bli sen. /Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob