Plato - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Plato - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Plato
Exponering:
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: 4\\\" Takahashin + toucam kameran användes här ihop med 2 st barlow a 2x förstoring. Mosaikbilden består av 5 bilder och är endast 75% av orginalstorlek.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Fin närbild på Plato. Nästan så man blir sugen på att köpa en webkamera då man ser detta.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Du är för tradi (tråkig) Bengt. Här gör man sitt yttersta att försöka fotta Månen, så överöser du oss med fantastiska bilder! Nu får det vara slut. Kan vi få se en enda dålig bild av dig?? Är det för mycket begärt? .... :D :D
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

He He ska försöka skärpa mig :D


Höll på med okularprojektion ett bra tag Lasse men det är betydligt lättare att lyckas få till bra bilder med en Toucam . Misströsta inte nu när du gick bet på din mx5: a har du säkert råd med en Toucam du med :D

Men jag är lite överraskad över att min 4" kan åstadkomma så bra upplösning . Dessa rullar tog ändå i början av kvällen innan det var riktigt mörkt och fortfarande var lite turbulent luft.

Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag har en Toucam! Men jag får aldrig tummen ur att koppla upp mot bärbara datorn och trilskas med program etc.
Hälsningar

Lasse
Ekenson
Posts: 70
Joined: 2005-12-11 08:29:28
Location: Göteborg

Post by Ekenson »

Verkligen fin närbild. Jag gillar hur det verkar som om lavan har runnit (vilket den troligen har gjort...) Mycket imponerad av upplösningen du får.

MVH

/Johan
150 mm f/5 GSO newton
Canon A80
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Kanonbild Bengt!
Man får en riktig "flyby"-känsla.

Jo, jag har ju också en TouCam liggande som man ju borde försöka göra mer av men det blir inte av när man knappt påbörjat de möjligheter som 350:an har.

/Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Kanonfin Bengt! Jag älskar dom där skuggorna som är inne i kratern!

//Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Undras om det är möjligt att mest för skojs skull kunna beräkna höjden på dessa berg med hjälp av längden på dessa skuggor . Någon som vet?
Under förutsättning att man har någon given referens punkt så klart . Undrar hur nära man skulle komma den faktiska höjden?

Lade ut den på min hemsida där är det också ,rätt kul att se skillnaden mellan denna bild och min gamla 6" Synta bild . Storleken verkar inte ha speciellt stor betydelse i jämförelse med optikens betydelse ser det ut som. Samma kamera har använts .


http://www.astropixlar.com/plato.htm

Bengt



skafar65 wrote:Kanonfin Bengt! Jag älskar dom där skuggorna som är inne i kratern!

//Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Ja det kan man. Det har jag gjort på en laboration på chalmers en gång.

Vet du bildskalan och vinkeln som solen lyser i kan du med hjälp av skuggans längd räkna ut höjden.

Return to “Bilder”