Fortsättning på Valleberga bygget

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Fortsättning på Valleberga bygget

Post by skafar65 »

Nu har jag då till sist fått upp teleskopet på piren. Jag valde att göra dom två olika "avdelningarna" i olika höjd. Observationsdelen är därmed ca 70cm högre upp än "kontroll rummet". Detta för att komma så högt upp över kanten som möjligt med teleskopet och för att slippa huka mig i kontroll delen. Känns även lite "maffigt" att se teleskopet och himmelen samtidigt som man kontrollerar allt. man slipper även ströljuset från datorn mot teleskopet.

Image

Här är det uppreglat och klart för golvläggningen. Plinten går fritt med ett par cm så inga vibrationer ska kunna fortplanta sig vi golvet!

Image

Golvplankorna släpper även någon cm från plinten.

Image

Utsikt från observationsdelen. Gäststugan som kan användas tex. av gästande amatörastronomer ses i bakgrunden. Vidare ser man en bit av den underbara Skånska slätten.

Image

Reglar som ska hålla upp väggen mot kontroll rummet.

Image

Plinten kapad och förberedd för monteringsplatta som jag fått tillverkad på jobb. Tack Sven :D

Image

Ordentligt tilltagna plattor. Hål för Wedge fäste och det lilla hålet för wedge justeringsstyrpinne!

Image

Meaden monterad och redo för uppdrag :D

Image

Här en vy från kontrollrummet. Det återstår fortfarande en del jobb som tex. montering av innerväggar och lite färg. men i stora hela är det klart att börja använda. På Ölandsträffen får jag dom sista grejorna så att jag kan montera refraktor på Meaden. Ska även plocka hem ett par olika för att köra lite tester nu till hösten.

Kommer att bli en spännande höst! //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by Robert »

SEr ut som ett rejält bygge. Nu blir man lite avundsjuk och vill ha ett eget observatorium med men det kommer nog i framtiden hoppas jag.

Din betongpelare ser väldig hög ut men den är väl stabil nog skulle jag tro :)

Ser fram emot att få inspektera astronomigästrummet någon gång :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by Bengt »

Ser ju ut som du har fått till en bra plattform för astroplåtning. Men jag tycker det ser ut som tuben hamnat ganska långt ner. Men du har kanske ändå inte fri sikt åt de hållen ?

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by skafar65 »

He He både hög och låg?

Hög, ja Robert den var i längsta laget innan jag kapade den. Det var lite svårt att veta exakt hur allt skulle fungera med varandra. Plint, väggar och golv. Nu tror jag den bara är typ en och en halv meter. Med ett fundament på 100x100x 70cm så tror jag det ska räcka för att stötta upp Meaden som nog kommer att väga 70kg som mest.

Låg, ja Bengt du som ju har byggt förr vet ju att det är ett dilemma det här. Men enligt mina uträkningar så kommer jag att nå M16 med en refraktor på toppen av Meaden. Kanske får jag om det behövs göras någon form av lucka som jag kan vika ner i framtiden. Som det är nu kan jag inte ha den högre för då kan jag inte stänga taket :( Är till och med osäker på om det går med en refraktor på toppen :?:

Ni är alltd välkomna om ni har vägarna förbi! //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by Starsoft »

Ser ut som ett riktigt snyggt bygge Micke, har du elektriskt manövrerat tak också? Man skulle kunna tro att det grå skåpet skulle kunna ha med något sådant att göra.

Där kommer du att få det bra i vinter, vi får hoppas det blir en fin säsong fri från störande växthus och stormarknader.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by Robert »

En intresant detalj med alla byggen är att se hur olika personer löser takfrågan. Alla har lite av sina egna lösningar. Vill görna ha lite mer bilder som visar hur du rullar av taket.


Sedan undrar jag om det blir en fin ljusgardin som man kan dra upp lätt igen. Var roligt att se vid demonstreringen i ditt gammla observatorium:)
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by Terje »

Kul att se att du börjar få ordning på sakerna igen efter flytten, har du hunnit testköra teleskopet än?
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by skafar65 »

Hej

Ja lite fler bilder kommer snart med takfunktion mm. Men det är inte så avancerat som ni verkar tro. Ingen motordrivning (än). Men skåpet kan man använda till detta också. Som det är nu så är det bara en del av larmet och fungerar även som elcentral.

På din fråga Terje så har jag bara provat teleskopet på plats när jag försökt fånga ISS. Bilden som är bedrövlig ses här nedan! Jä/&%lar vad svårt det är! Men jag lär mig hela tiden. Varje försök kommer jag en bit på vägen. Tyvärr försvinner ISS för ett tag för oss nu i slutet av denna vecka. Jag tror att nästa försök kommer att bli bra då jag var väldigt nära i går kväll att lyckas. Blev lurad av programmet! Satte det på 240 (vad jag trodde var sekunder) dvs 4 minuter. Tyvärr visade det sig vara 240 frames av den längd man ställt in på enskilld frame. Så det blev inte mycket mer än 45 sekunder typ. I princip slutade kameran att filma i samma ögonblick som jag fick in ISS i sökaren :?

Bilden här är från några dagar sedan. Då fångade jag den men med hel fel inställningar på kameran :oops:
Image

För att komma vidare med mer "seriös" astrofotografering krävs följeteleskop och fäste till detta. Det får jag nu på Öland. Någon som ska dit föresten?

Mvh //Micke
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Fortsättning på Valleberga bygget

Post by Terje »

Du har inte funderat på att köra med offaxis guider? Du plockar ju in relativt mycket ljus med den gluggen så det borde ju gå att få guidstjärnor även om synfältet blir mindre.

Return to “Allmänt”