M81 - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

M81 - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81
Exponering: L 100m RGB 25min
Fotograf: Mikael Skafar
Teleskop: Celestron 925HD
Kamera: SBIG STF8300M FW8
Kommentar: Årets första panikbild! Ja då öppnade sig plötsligt himmelen och man fick panik, mitt i fredagsmyset! Luckan varade i ca tre timmar och är den längsta månfria lucka detta året här i Skåne! Bilden lider av lite det ena och andra. Man hinner aldrig att ställa in och få till det 100% när det är så här. Skärpan är nog inte 100? Kolimering vad är det? Man får vara nöjd med det lilla!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Ubbe
Posts: 40
Joined: 2014-03-05 17:57:54
spamtest: JA

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Ubbe »

Kanon fin bild! :good:

/Ubbe
Kameror: Canon 350D, 550D + 6D, Celestron Neximage 5, Lodestar guide kamera.
Objektiv: Canon 70-200mm L F4 IS USM, Canon 50mm F1.8, Samyang 14mm F2.8, Samyang 24mm F1.4
Teleskop: Celestron C8, Skywatcher 80 ED
Mount: AVX med starsense :)
+ Okular osv..
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Post by gost »

Härlig bild Micke och kul att se att du är igång igen.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M81 - Mikael Skafar

Post by Martin F »

Ha ha, den paniken kände jag också av igår :D Trampade rakt ner i Vättern i min iver att ställa upp grejerna. Spenderade 2 timmar med genomblöta fötter och ben i 3 plusgrader men vad gör man inte?

Riktigt fin bild hur som helst! Gillar de blå tonerna i armarnas yttte delar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Jonas »

Roligt att se något från dig igen Micke!

Många detaljer men jag saknar knivskärpan som inte en S-C kan ge, men jag tror du nått så långt med skärpan teleskopet kan.
Sedan är det färgbalansen.
Jag hade nog också hellre sett att den inte var så grisskär i mitten men det är kanske bara på min skärm.
Hur som helst är det kul att se en bild från dig igen!

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Katarina H »

Snygg bild. Klockren beskrivning av läget just nu. Man sitter dessa månfria kvällar med utrustningen uppställd och spanar hoppfullt ut genom fönstret varje kvart....
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

Hej på er!

Kul att få lite feedback! Håller med dig Jonas att den var lite grisrosa men det brukar ju mina bilder vara till en början :) Vissa även i förlängningen :) Jag har nu jobbat vidare på den och jag misstänker att det kommer jag att göra tills en ny lucka dyker upp på himmelen. Skärpan är OK men kunde antagligen bli lite bättre. Jag ställde den inta alls utan utgick från att den inte hade ändrat sig sedan förra fototillfället. Kikar man på L batchen så händer något efter en halvtimma, skärpan blir bättre! Jag har trots allt tagit med alla subbarna. Man vill ju så gärna ta vara på allt man lyckas ta ner med hyfsad kvalité! :)

Med vänlig hälsning //Micke

Ps här är länk till mina över 10 års försök på M81: http://www.skafar.com/Skafars_Universe_ ... =1&More2=1 Ds
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Peter R »

Hej Micke,
kanonfin bild :good:
Det är bara färgerna som är lite hårt ställda i mitt tycke men det gör å andra sidan att Ha-regionerna träder fram och det utan smalbandsfilter.
Paniken kan tydligen vara en bra drivkraft :D
Många detaljer men jag saknar knivskärpan som inte en S-C kan ge, men jag tror du nått så långt med skärpan teleskopet kan.
Jag har aldrig tidigare observerat genom en S-C men har erfarenhet av Maksutov, Newton och Apo-refraktorer.
Som jag har skrivit i några av mina egna trådar så har jag fått låna Göran Strands 8" EdgeHD och jag vill likna skärpan och kontrasten till en Apo-refraktor.
Detta är enbart min egen personliga uppfattning som jag har fått i stort sett varje gång jag har satt ögat till okularet.
Så möjligtvis ska man inte jämföra denna tub med vad man vet sedan tidigare om S-C familjen. Tyvärr finns det väldigt få recensioner från användare att läsa på nätet.

/*Peter R
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by MrZ »

Snyggt! Har precis själv tänkt fota denna objekt så fort vädret tillåter.
Galaxens centrum är lite ”utfrätt” tycker jag men övrigt mycket bra bild. Skulle jag få till en bild i närheten av denna så är jag mycket nöjd!
MVH/Zoltan
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Terje »

Trevligt att se att fu börjar få fart på fotonerna igen, om nu bara vädret ville vara lite mer sammarbetsvilligt...
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by awasen »

Väldigt tjusig!

Min panik infann sig igår med härlig seeing här på Ekerö... Ut med grejerna och på med AstroTrac'en när min billiga snabb-monteringsplatta spricker. :(
Nu vill jag verkligen att de sätter på fart och skickar min nya AstroTrac pir!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by skafar65 »

La till tre timmar lum och en timma H-alpha! Kanske för mycket färg? Borde tagit mer färgdata också så man inte behövde dra så mycket i spakarna! H-Alpha inlägget gick ganska smärtfritt! Första bilden som jag lagt fyra kvällar på! Var det värt det? Tror det. När man har båda bilderna framför sig så är det markant skillnad! Kanske blev detta säsongens (nästan första) och sista bild! Nu får man gå över till variablernas värld som tydligen ska fungera även under ljusa nätter?

//Micke
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Hans Bengtsson »

Javisst, på din skånska latitud håller Variabelträsket öppet 12 månader om året. För information om öppettider längre norrut i landet, kontakta SAAF:s variabelsektion eller närmaste variabilist.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Peter R »

Snyggt och djupt :good:
Jag tänkte direkt på uttrycket "Island Universe" när jag såg denna utökade version.

/*Peter R
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: M81 - Mikael Skafar

Post by Init4theimaging »

Nu börjar det bli riktigt tjusigt Micke. :good:

Mvh,
Daniel