Provence öppnat!

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Provence öppnat!

Post by skafar65 »

Hej grabbar!

Kul för er som är helt på andra sidan skalan då det gäller astrofoto! Avis, absolut! :) Trist bara att det i princip snart krävs en flytt eller hyra av remote-obs för att kunna utöva sin hobby! Som Bjorne nämner så börjar ju annonserna där man säljer sina grejor dugga tätt och jag måste erkänna att tanken slår mig oftare och oftare!

Det går nu så lång tid mellan gångerna som man är ute i obset så man har nästan glömt hur det fungerar! Kommer bli härligt med bilder från er på ett sätt men och andra sidan kanske spiken i kistan för våra taffliga Svenska försök om ni förstår vad jag menar? Nivån kommer att höjas till något ouppnåligt och var det ett problem förr med nybörjare som inte vågade visa upp sina bilder här kommer det till att bli ett ännu större bekymmer?

Kanske dags för en ny bildkategori, Remotebilder/utomlands?

Mvh //Micke
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Provence öppnat!

Post by Gunnar K »

perfrej wrote:---
Himlen är helt enkelt tokbra och borgmästaren i byn (inte stor) har ordnat så att alla ljus släcks vid midnatt.
---
Inte bara för att ni ville det, väl...?
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Provence öppnat!

Post by Gunnar K »

Hej Micke !

Ingen dum idé alls det där med en separat kategori för Remotebilder/utomlands.

Och visst är man avis på grabbarna. :-)
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Provence öppnat!

Post by perfrej »

Gunnar K wrote:
perfrej wrote:---
Himlen är helt enkelt tokbra och borgmästaren i byn (inte stor) har ordnat så att alla ljus släcks vid midnatt.
---
Inte bara för att ni ville det, väl...?

Jodå. Olly tog upp det för över ett år sedan och borgmästaren (alla franska byar har en oavsett storlek på byn) insåg snabbt att argumenten med att det gör byn fortsatt attraktiv för Ollys gäster. Vid midnatt dör alla äckliga natriumljus; inte för att de är många, men ändå...

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Gunnar K
Posts: 74
Joined: 2014-01-27 21:50:05
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Provence öppnat!

Post by Gunnar K »

Grattis! :-)

Här i Sverige är det väl svårt att få någon borgmästare eller motsvarande att reagera överhuvudtaget, även om man framhåller den stora energibesparingen.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Provence öppnat!

Post by Jonas »

Visst är jag avundsjuk. Jajamensan!
Jag lade ett förslag hos min kära hustru för några år sedan att vi skulle köpa ett hus på Kreta men tyvärr föll det inte i god jord. Jag fick ge mig på grund av hennes argument att vi istället kan resa till olika sydliga destinationer och jag istället kan ta med mig en portabel astrofotoutrustning.
Givetvis "köpte" jag argumentationen - och ser fördelar med den men lite svider det ändå. Tänk ändå att man kunde ha ett fast ställe någonstant under en mörk, sydlig himmel.....
Hur som helst har jag samlat ihop det mesta jag behöver för en portabel set-up och hoppas kunna nyttja den framöver.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Re: Provence öppnat!

Post by Thunell »

Va roligt!

Spännande att se lite resultat framöver. Vore onekligen ett roligt ställe
att parkera sakerna på :-) Lycka till!
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Provence öppnat!

Post by timokarhula »

perfrej wrote: Siter just nere i Provence och har slutfört all installation för helautomatisering av vårt observatorium. I går kväll var första gången som allt gick helt automatiskt med taköppning, flats, M106, flats och takstängning, allt utan någr asom helst problem.

Observatoriet ligger på 930 meters höjd i närheten av Sisteron och på Olly Penrices ägor. Vädret är oftast kanon och himlen är kopiöst klar och mörk, ofta med SQM-värden på väl över 21. Torrt klimat och härliga temperatursvängningar hela tiden.
Per, kul med så fina astrogrejer på en så bra och "relativt" närbelägen plats. I närheten finns det professionella Observatoire de Haute-Provence med en 1.93 meter spegel. Det var med detta instrument som den första exoplaneten kring en "normal" stjärna upptäcktes 1995. (Haute)-Provence har dragit till sig andra stjärnskådaranläggningar. Ert observatorium nära Sisteron ligger bara ett par mil ifrån det berömda Puimichel-observatoriet som på 90-talet hyste världens största amatörteleskop, ett ekvatoriellt monterat Newton-monster med en 106 cm spegel (42 tum). I augusti 1995 fick jag och ett gäng finska amatörastronomer möjlighet att hyra teleskopet ett par nätter. Vi fick tyvärr inte tillstånd att använda 1.93m H-P teleskopet för visuellt bruk, förmodligen för att astronomerna ville verifiera den just upptäckta, sensationella exoplaneten?! :(

Har du eller Jonas Grinde besökt Puimichel och vet ni mer om teleskopets nuvarande status? Puimichel-teleskopet ägdes då av Dany Cardoen. Platsen är mycket mörk och jag kunde härifrån se zodiakalbandet och Triangelgalaxen M33 med blotta ögat. Komet C/1995O1 (Hale-Bopp) var fortfarande nyupptäckt i Skytten och Helix-nebulosan NGC7293 i Vattumannen syntes enkelt med 7x50-kikare. För en nybörjare fanns det för många stjärnor att navigera efter!

/Timo K
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Re: Provence öppnat!

Post by Thunell »

Hej grabbar!

Kul för er som är helt på andra sidan skalan då det gäller astrofoto! Avis, absolut! :) Trist bara att det i princip snart krävs en flytt eller hyra av remote-obs för att kunna utöva sin hobby! Som Bjorne nämner så börjar ju annonserna där man säljer sina grejor dugga tätt och jag måste erkänna att tanken slår mig oftare och oftare!

Det går nu så lång tid mellan gångerna som man är ute i obset så man har nästan glömt hur det fungerar! Kommer bli härligt med bilder från er på ett sätt men och andra sidan kanske spiken i kistan för våra taffliga Svenska försök om ni förstår vad jag menar? Nivån kommer att höjas till något ouppnåligt och var det ett problem förr med nybörjare som inte vågade visa upp sina bilder här kommer det till att bli ett ännu större bekymmer?

Kanske dags för en ny bildkategori, Remotebilder/utomlands?

Mvh //Micke
Bild som bild .. Svårt att se vad problemet är ... Vi på Astronet verkar vara en skara entusiaster som delar ett
gemensamt intresse. Att några har bättre förutsättningar än andra ska väl inte spela någon roll?

Att vi har astrofotografer som inser skandinavisk begränsning; och som faktiskt är aktiva här, ser jag
bara som positivt och berikande.
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Provence öppnat!

Post by bjorne »

skafar65 wrote:Hej grabbar!

Kul för er som är helt på andra sidan skalan då det gäller astrofoto! Avis, absolut! :) Trist bara att det i princip snart krävs en flytt eller hyra av remote-obs för att kunna utöva sin hobby! Som Bjorne nämner så börjar ju annonserna där man säljer sina grejor dugga tätt och jag måste erkänna att tanken slår mig oftare och oftare!

Det går nu så lång tid mellan gångerna som man är ute i obset så man har nästan glömt hur det fungerar! Kommer bli härligt med bilder från er på ett sätt men och andra sidan kanske spiken i kistan för våra taffliga Svenska försök om ni förstår vad jag menar? Nivån kommer att höjas till något ouppnåligt och var det ett problem förr med nybörjare som inte vågade visa upp sina bilder här kommer det till att bli ett ännu större bekymmer?

Kanske dags för en ny bildkategori, Remotebilder/utomlands?

Mvh //Micke
Jag föreslog ju i ett tidigare inlägg I nåt annat forum för ett bra tag sedan att bilder tagna med teleskop på Internet, typ ITelescope inte ska godtas.
Det var ju inte så poulärt och det kan jag förstå men kanske som Micke föreslår. en egen kategori.
Men å andra sidan, det är ju ingen tävling, eller en klubb för inbördes beundran, meningen är väl att man skall få tips på hur man kan förbättra sina egna bilder.
Vill man se fantastiska bilder så finns det hur många som heslt på NASA:s web tex.
;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Provence öppnat!

Post by Hans Bengtsson »

Diskussionen är principiellt intressant även om den kanske börjar bli lite off-topic. Intressant därför att den belyser skillnaden mellan estetisk och undersökande amatörastronomi.

Alldeles självklart är det bra att mycket vackra bilder publiceras på Astronet. Men vi ska heller inte blunda för att denna höga nivå inte enbart är inspirerande för alla utan också kan leda till att en del med mindre instrumentella förutsättningar drar sig för att presentera sina enklare bilder, precis som Micke skriver. Där har vi baksidan av myntet, och det finns ingen lösning som jag kan komma på. Annat än att det måste poängteras att alla astronomiska bilder är lika välkomna.

Det angivna dilemmat med fjärrteleskop visavi egna teleskop är inom den undersökande amatörastronomin, t.ex. variabelastronomin, icke existerande. Man utnyttjar där all tillgänglig information, fotografisk eller visuell, gammal eller ny, från egna instrument eller fjärrteleskop, från amatörer eller proffs, för att hitta relevanta fakta och kunna göra bra analyser och nå goda resultat som kan presenteras.

Det är inte så att undersökande astronomi är "bättre" än estetisk, eller tvärtom, men det är onekligen rätt olika form av problematik som dyker upp i dessa båda genrer.

M v h
Hans Bengtsson
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Provence öppnat!

Post by perfrej »

Timo,

Jag har inte varit på något av de andra obsen i trakten än. Det finns även uthyrningsställen med t ex bara ASA-monteringar i närheten. Olly känner till dem så jag får väl ta det någon gång när det är avspännt och man bara är där för att koppla av.

Puimichel låter jättekul! Det finns en hake och det är att det, precis som med nord-sydlig framfart i norra Sverige, finns begränsningar i tvärförbindelser mellan dalarna. Ollys stäle ligger innanför Orrpierre, i en liten by som heter Etoile-Saint-Cyrice, och det är lite av en ändhållplats.

Angående bildproduktion utanför Sverige så har jag själv lite svårt att förstå varför man skulle vilja ha en sådan begränsning. Bättre i så fall att man inte tar data som någon annan fångat, utan håller sig till egeninsamlat material. Det åks ju till Namibia också och det är samma sak; samlar man in det själv är det väl ok. Och det hela är allt annat än en tävling, både vad gäller bildkvalitet, utrustningspris och brännvidd. Man gör det man kan med det man har, och ingen skall behöva bli avskräckt av andras kvalitet. Konstruktiv kritik är bra och det måste man kunna ta. Vem av oss har börjat med denna obskyra hobby utan att ha stapplat fram i början?

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg