NGC 869 - C14 Double cluster - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

NGC 869 - C14 Double cluster - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 869 - C14 Double cluster
Exponering: 5*30sec
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 63mm
Kamera: Sony DSC-H3
Kommentar: Efter att ha skattat R Tri så passade jag på att testa några bilder mot dubbelhopen. Förtida molnankomst lät mig endast ta fem bilder. Ska bli spännande att prova igen med några bilder till och se om det blir bättre eller sämre. Manuellt trackad.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: NGC 869 - C14 Double cluster - Martin Johansson

Post by Terje »

Vad som alltid förvånar mig med detta objekt är att jag aldrig har sett en bild som gör det rättvisa. Visuellt är det ett slående objekt men på bild ser det oftast ut mer eller mindre som din bild här gör, en bra bild men saknar på något vis känslan man får visuellt. Detta fick mig att tänka mer generellt, är det möjligen så att öppna stjärnhopar generellt gör sig gasnka dåligt på bild kontra visuellt?
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: NGC 869 - C14 Double cluster - Martin Johansson

Post by Hans Bengtsson »

Det gäller generellt, och i synnerhet om omgivningen runt hopen är stjärnrik - som den ju oftast är när det handlar om öppna hopar.

När man betraktar ett foto så blir skillnaden mellan ljusa och svaga stjärnor förhållandevis liten. Det är därför som det ofta kan vara besvärligt att snabbt identifiera stjärnor och stjärnbilder på ett översiktsfoto, de formationer som är enkla att urskilja visuellt blir inte alls lika tydliga på bilden. Det är också därför som fotografier lämpar sig dåligt som underlag om man vill visuellt orientera sig på stjärnhimlen. Kartor är i det avseendet helt överlägsna, man har då (jämfört med fotografier) överdrivit skillnaden mellan ljusa och svaga stjärnor så att intrycket mera motsvarar hur man uppfattar det hela visuellt.

Och det är därför som öppna stjärnhopar står ut från det allmänna stjärnfältet betydligt bättre vid visuellt betraktande än på ett foto.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: NGC 869 - C14 Double cluster - Martin Johansson

Post by mikaelanderlund »

Binoviewer är också super om man vill studera stjärnhopar visuellt. Binoviewerns styrka ligger just i stjärnhopar och planetstudier men är mindre bra till galaxer och nebulosor.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: NGC 869 - C14 Double cluster - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej,

Det som är lite synd med denna bild är att den är så utzoomad. Det är en enorm skillnad att titta på hopen med 80ggr förstoring då man löser upp så många stjärnor. Min utrustning tillåter mig inte att ta bättre bilder än så. Denna bild är jag extra glad över då jag äntligen kunnat gå från 4 sekunders exponeringar till 30, så det är en stor fröjd att kunna se så många stjärnor dyka upp på sina egna bilder.

Mitt nästa mål är att försöka avbilda M44 och se vad som kommer ut av det hela. Fyra sekunders försöket gav inget roligt resultat.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: NGC 869 - C14 Double cluster - Martin Johansson

Post by Terje »

Detstämmer nog som du säger att det är den begränsade dynamiken i foton som gör att stjärnhopar heltenkelt inte får samma känsla som visuellt.

Return to “Bilder”