Nytt obs - i pepparkaksmodell

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Post Reply
trank
Posts: 16
Joined: 2011-04-12 07:34:07
spamtest: JA

Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by trank »

Vill nu önska alla en God Jul, med en bild på årets pepparkakshus. En förklaring kanske behövs...

Barnen vill ha en lekstuga i trädgården, men jag drömmer om att bygga ett eget lite observatorium för att sätta mitt teleskop i och blicka ut i och förbi vintergatan. Pepparkakshuset är en modell av en tänkt lekstuga, med delvis öppningsbart och roterbart tak. Jag lånar lekstugan på vinterhalvåret. Det verkliga projektet startar nästa år, med pepparkaksbygget som översiktsritning. Siktar på att inviga obs'et nästa vinter. :-)

Och självklart kan även pepparkakshusets tak snurra. Det finns en videosekvens på
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.5 ... kaksbagare

Image
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by perfrej »

Haha! Suveränt!

/p
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by Peter R »

Vilken kul idé och jag antar att det hjälper till att sälja in projektet till resten av familjen.
Man ser att Månen precis ska okultera Venus så den kvalificerar att bli vald till årets bästa astrobild :D

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by Hans Bengtsson »

Riktigt riktigt bra! Jag har utan en sekunds tvekan röstat på ditt bidrag till årets pepparkaksbygge. Att någon annan skulle ta hem priset finns inte på kartan.

Projektet att kombinera lekstuga och observatorium - med säsongsindelning - känns lätt revolutionerande, jag vet inte om någon annan ens tänkt tanken tidigare. Kan bli en världssuccé bland amatörastronomer med barn i den åldern. Möjligen kommer barnens kompisar undra varför taket på lekstugan kan snurra men då är det ju bara är säga som sanningen är.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by skafar65 »

Ho Ho Ho! Mycket skojigt och trevligt bygge! :good:

Med vänlig hälsning //Micke
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by Cassini »

Grymt fint bygge! Däremot rekommenderar jag värmeband till teleskopet.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by Lazze »

Det var det mest smakfulla obsbygge jag nånsin sett. Med en sån mall kan det bara gå bra när du sätter igång med det stora pepparkakshuset.

/Lasse
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by Tompa »

Smart idé och snyggt prospekt! Riktigt fränt blir det om det färdiga obset får exakt samma utseende. Och doft... :green:

God Jul,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
trank
Posts: 16
Joined: 2011-04-12 07:34:07
spamtest: JA

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by trank »

Tack för kommentarerna!
Jag lovar inte att det blir "non-stop" på taket på det riktiga bygget. Även om min barn gärna skulle sett det.
Hur som helst, nu har jag blivit ett stycke mer inspirerad och hoppas på att kunna visa en bild på bygget vid nästa jul!
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Nytt obs - i pepparkaksmodell

Post by anivision »

Jag hoppas däremot att det blir mer NonStop med observerandet i ditt nya observatorium.

Lycka till!