Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by Frost »

har nyss köpt en q cam5 och tänkte testa den för att det ska gå att både filma och guida, huvudsaken är att kunna guida, programvaran var inte med utan nedladdningsbar på en dansk sida http://www.astroqcam.dk/Joomla158/index ... &Itemid=48. jag är ganska säker på att jag laddade ner rätt paket och jag installerar drivern men ändå så är det inget program som upptäcker den och jag antar att jag måste ha ett program som guidar också? är det något man måste köpa som Maxim dl. det ända som jag kan tänka på är fel är att filerna ligger fel, jag installerar dom bara och lägger dom inte i en speciell mapp, men det är några som har denna kamera här så ni kanske vet?
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by Takashi »

Hej!

Jag har själv en QCam5-II och det ska vara exakt samma kamera som QHY5-II (står t.o.m. så på kameran), vilket är efterföljaren till din kamera. Verkar bara som de rebrandas beroende på vilken världsdel de når.
Med andra ord borde du kunna ladda ner dessa drivrutiner (klicka på QHY5).
Drivrutinerna ska installeras INNAN kameran kopplas in. Har du ett 32-bitars Windows XP/Windows 7/Windows 8 eller ett 64-bitars Windows 7/8? Kör du Linux så finns det inga officiella drivrutiner men det finns andra källor alternativt har jag även sett källkoden för drivrutinerna någonstans på nätet för din kamera så man kan kompilera upp sina egna drivrutiner. Men som sagt, kör du något av ovanstående OS så ska det vara lugnt.

Vad gäller guideprogram finns flera varianter, vissa kostar andra är gratis. Det program jag använder som fungerar väldigt bra är PHD (laddas ner här: http://www.stark-labs.com/phdguiding.html). Som sagt så är jag mycket nöjd med detta. Hur du kommer igång med detta program kan du läsa här:
http://www.stark-labs.com/craig/article ... 0Stark.pdf

Har blivit så inspirerad av hur bra autoguiding fungerar så jag t.o.m. börjat skriva ett eget autoguiding-program så man har koll på alla parametrar själv :-)
Ärligt talat vet jag inte skillnaden mot program som kostar pengar, men då detta har fungerat mer eller mindre 100% av alla gånger så känner väl inte jag en jättestor lust att köpa något annat. Dessutom tror jag mer på freeware/opensource lösningar i största allmänhet, men det är en annan diskussion.

I PHD kan du även testa din kamera samt att din montering tar emot styrsignaler. Jag förutsätter att du har en ST4-kompatibel montering (vilket är standarden som QCAM5 följer), men vilken montering du har kanske du kan återmata om?

Ett annat program (som även det är gratis) som du kan använda för att testa att kameran fungerar är firecapture, som lämpar sig för planet/månfoto (vilket din kamera lämpar sig väl för).
Detta finns tillgängligt här (http://firecapture.wonderplanets.de/).
Har du några fler frågor så är det bara att återkomma. När du väl får autoguidning att fungera vill du inte leva utan det!

Lycka till!
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by Frost »

tack takashi dom programmen var användbara och drivern funkade direkt :good: det ända är att fire capture funkade och hittade kameran fast phd guiding hittade inte kameran, det kommer upp ett felmeddelande som säger ( no camera ) och sedan ( problem connecting to camera) jag hittade inte felet på länken du skickade heller så vet du vad felet är?
jag prövade med att ha monteringen inkopplad medans den var på men samma sak hände, det är en eq6 och datorn är windows 7 32 bitars
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by Takashi »

Frost wrote:tack takashi dom programmen var användbara och drivern funkade direkt :good: det ända är att fire capture funkade och hittade kameran fast phd guiding hittade inte kameran, det kommer upp ett felmeddelande som säger ( no camera ) och sedan ( problem connecting to camera) jag hittade inte felet på länken du skickade heller så vet du vad felet är?
jag prövade med att ha monteringen inkopplad medans den var på men samma sak hände, det är en eq6 och datorn är windows 7 32 bitars
Hej!
Jag tänkte skriva ett långt svar hur du går tillväga men hittade denna länk: http://deepspaceplace.com/QHY5.php, han verkar köra mer eller mindre samma konfiguration som du. Alltså; Under "Camera connection" prova att välja CCD-labs Q-guider. Skulle detta i sin tur inte fungera kan du ladda ner ASCOM-drivrutinerna från hemsidan (http://qhyccd.com/en/top/download/) till din kamera och prova att välja ASCOM i kamera-valet istället. För att styrsignalerna ska gå från kameran till monteringen väljer du under PHD "Mount -> On camera".
Skillnaden är att du ska använda kamerans inbyggda interface till monteringen (alltså drar du ST4-kabeln från kameran till monteringen vilket jag antar att du gjort)?

Skulle det inte fungera, återkom då :-)

Update:
Jag har funderat på ditt problem och kommit på att CCD-labs Q-guider kanske trots allt inte kommer fungera i ditt fall eftersom du trots allt vill använda styrsignalerna direkt från kameran till monteringen och inte via ett ASCOM USB/RS232-interface som han gjorde i exemplet. I ditt fall skulle jag nog istället prova att ladda ner ASCOM-drivrutinerna till din kamera, därefter välja "Mount -> On camera" och sedan välja "ASCOM" som kameratyp (tror det finns två olika ascom att välja på, prova bägge tills det fungerar).
Prova först med "CCD-labs Q-guider" och därefter med det jag skrivit ovan under "Update".
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by stoffe »

Hej

En sak att börja med, i Windows så finns alla korrekt installerade enheter med i enhetshanteraren, du hittar den från kontrollpanelen och sedan vidare till system alternativt högerklicka på "dator" och välj egenskaper så kommer du till system och därifrån till enhetshanteraren. Ha enhetshanteraren öppen och titta om din kamera finns där, plugga in och ur den och se att den dyker upp samt försvinner, ta det lungt vänta 10 sek mellan varje in och urdragande av USB kontakten. Det ska ej vara några okända enheter, eller ! eller ? tecken i enhetshanteraren det betyder att någon enhet ej blivit korrekt installerad.

Under Linux antar jag att den dyker upp som /dev/video0 och kan hittas med kommandot lsusb.

Nåväl, börja med det allra först sen kan du se om t ex wxAstroCapture, Sharpcap eller PHD hittar din kamera. Alla gratisprogram.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by Takashi »

I och med att firecapture hittar hans kamera så kan vi nog anta att drivrutinerna är korrekt installerade.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by stoffe »

Hej

Ja just, jag missade det första svängen jag läste tråden. Men det jag skrev kan i alla fall vara till hjälp för någon annan som läser denna tråd :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by Frost »

tack för hjälpen det ser ut som att allting fungerar nu, fast jag upptäckte att chippet på kameran har ett dammkorn på sig som visar sig på bilderna, vad är det bästa sättet att få bort det
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Qcam5 drivrutiner funkar inte,

Post by stoffe »

Börja med att blåsa bort dammet utan att nudda sensorn, och då inte med dina lungor utan med en blåsbälg.

T ex en sådan här.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=101031

Den går att förstås att köpa i stort sett alla fotoaffärer eller elektronikkedjor. Om inte det hjälper så är en sensorswabb kanske aktuellt, nu är din kamera ny så du har ju garanti som jag tycker du ska använda i första hand om det inte hjälper med blåsbälg. Bra att ha till din DSLR kamera oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Programvara”