NGC 7000 Nordamerikanska/Pelikan nebulosan - Andreas Wikström

Bilder från galleriet
Post Reply
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

NGC 7000 Nordamerikanska/Pelikan nebulosan - Andreas Wikström

Post by AndreasW »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7000 Nordamerikanska/Pelikan nebulosan
Exponering: 20*2min
Fotograf: Andreas Wikström
Teleskop: Canon 85/1.8
Kamera: EOS 600D
Kommentar: Bild tagen vid f4/iso 1600. Första testet med mitt nyinköpta astronomik CLS-filter. Filtret var väldigt effektivt på att få bort ljusföroreningarna, har inte behövt dra bort något bakgrundsljus alls i bildbehandlingen. Däremot var det svårare att få till en naturlig vitbalans då filtret blockerar ganska stora delar av spektrumet. Fick till det hyggligt till slut men stjärnorna har helt tappat färgen (dock beror det nog delvis på överexponering också). Då min kamera är omoddad hade det även behövts lite mer exponeringstid för att få fram lite större djup i bilden. Håller dock på att ordna det nu, kameran jobbar för fullt! Passade även på att ta lite bilder utan CLS-filter ikväll (och mer nedbländad) för att försöka få mer naturliga färger på stjärnorna. Får göra en uppdatering när denna bild är omprocessad med ny data.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
DavidS
Posts: 94
Joined: 2012-10-26 23:28:54
spamtest: JA
Location: Stocksund

Re: NGC 7000 Nordamerikanska/Pelikan nebulosan - Andreas Wik

Post by DavidS »

Snyggt! Men vad är det för mysko "diffraktionsspikar" på stjärnorna?
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: NGC 7000 Nordamerikanska/Pelikan nebulosan - Andreas Wik

Post by Takashi »

Hej Andreas!

En helt fantastisk bild, den bästa bilden (kombinationen data/komposition) som jag någonsin sett på nordamerikanska!
AndreasW
Posts: 138
Joined: 2013-05-02 22:11:51
spamtest: JA

Re: NGC 7000 Nordamerikanska/Pelikan nebulosan - Andreas Wik

Post by AndreasW »

DavidS wrote:Snyggt! Men vad är det för mysko "diffraktionsspikar" på stjärnorna?
Diffraktionsspikarna orsakas av bländarlamellerna i objektivet. Detta objektiv har 8 bländarlameller och därmed blir det 8 spikar, till skillnad mot tex spegelteleskop där det typiskt är fyra stag som då ger 4 spikar.

När det gäller kompositionen så kan jag erkänna att den mest är en lycklig slump, hade inte koll på att det fanns såpass mycket rött nere i hörnet när jag riktade in kameran :)

Return to “Bilder”