MATLAB som astro?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
Post Reply
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

MATLAB som astro?

Post by thanders »

Är det någon här som kör MATLAB i astrotillämpningar. Jag hittade något astrobibliotek på nätet. Finns det något att rekommendera? Initialt tänkte jag titta lite på brusfördelning i mina darks och försöka utvärdera lite.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: MATLAB som astro?

Post by AstroFriend »

Hej Anders!
På mitten av 1990-talet höll jag på mycket i Matlab, bland annat för astronomi bilder. Då fanns ju inga bildbehandlingsprogram för astrobilder i windows. Jag lyckades nog göra allt jag behövde, är ju otroligt bra med Matlab att man kan göra vilken matematisk funktion som helst. Men men, Matlab är en mardröm till detta. Kan inte hantera minnet på ett effektivt sätt, arbetar med 64/128bit per cell i matrisern, dessutom lösgör Matlab inte minnet efter beräkningen utan alla hjälpmatriser ligger kvar. Fanns då heller inga unktioner för att hantera 3 kanaler (färg) och visning på monitorn, bara mono med 256bit färgskala, kanske bättre idag. Så jag skulle säga inget alternativ idag då det finns så stort utbud av programvara för astrobilder. Vill man däremot göra något väldigt speciellt kanske och då på väldigt små matriser (bilder). Finns bättre alternativ i unixvärlden, IRAF, http://iraf.noao.edu/ till ex. Har dock aldrig satt mig in i unix och därmed inte IRAF. IRAF kostar inget vilket är ju bra. Borde det inte finnas en massa bibliotek för astro till C++? Är ju inte svårare än att göra det i Matlab, dessutom så mycket mer användbart.

Matlab är ju inte billigt heller, 20000kr idag eller? Studentlicenserna har begränsingar i matrisernas storlek som gör de oanvändbara.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: MATLAB som astro?

Post by mikael »

Hej!

Jag läste kursen "image processing" på Chalmers och då använde vi Matlab. Men det var nog en riktig licens via skolan, vet ej hur bra det fungerar med en studentlicens.

Det intressanta är ju att man har full insyn i vad som görs med bilden när man applicerar olika bildbehandlingstekniker. Om du vill kan jag skicka lite m-filer som exempel. Det kanske kan vara värt att kolla in exemplen och litteraturlistan på kurshemsidan: http://fy.chalmers.se/~romeo/RRY025/.

Om du vill testa att göra grejer i C++ kan jag rekommendera ROOT och kolla in deras FITS tutorials (se till att ha cfitsio-biblioteket installerat innan du installerar ROOT!). Jag har mest kört ROOT på Linux med det går även bra att köra i Windows men då är det bäst att se till att få Debug-versionen att fungera. Det finns också något projekt som heter Astro ROOT men det har jag inte testat.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: MATLAB som astro?

Post by thanders »

Tack för tipsen. Det finns ju många liksom jag som har ett förflutet med MATLAB på högskolan eller jobbet. Alltså inga problem att komma igång. När jag började läsa introduktionkursen i astronomi på Stockholms Universitet kunde jag köpa studentversionen av MATLAB med många toolboxar inkl. simulink för bara 695kr.

Vet inte vilka begränsningar beträffande storlekar du menar Lars, men i beskrivningen av studentversionen nämns inga sådana;
"Differences in Student Version
The MATLAB in Student Version provides all the features and capabilities of the professional version of MATLAB software, with no limitations..."
Jag har också provat att läsa in en 2825x4257x3 FITS utan problem.

Jag kör Mac (även teleskop :D ), fungerar ROOT då?

När jag Googlar "matlab astronomy toolbox" kommer det en mängd intressanta länkar. Ska prova och se vid tillfälle.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: MATLAB som astro?

Post by AstroFriend »

Hej!
Studentversionen hade en begränsning på matriserna till 512x512 vill jag minnas, men säkert annorlunda idag. Jag arbetade med en skarp version, problemet med Matlab var att det inte i grunden var lämplig att arbeta med bildfiler så som det hanterade minnet, måste rimligen ha förbättrats under åren antar jag. Det fanns ett annat program som var speciellt inriktat mot fler-dimensionella data och löste alla de problemen, vill minnas det hette IDL, men finns inte kvar idag under det namnet.

Det tråkiga med många "färdiga" bildhanteringsprogram är att man inte fritt kan skapa egna funktioner. Några kan hantera plugins, då slipper man fundera på alla omkringliggande problem. Som spara till olika format och dimensionerna på matriserna som skall bearbetas osv.

Ett gratis alternativ till Matlab är Scilab:
http://www.scilab.org/

Det går att använda Matlabs m-filer i Scilab med en lätt modifiering. Det är dock inte så bra på att hantera stora datafiler.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Re: MATLAB som astro?

Post by mikael »

Yes, ROOT fungerar utmärkt för Mac. Har dock aldrig testat själv :) En trevlig grej med ROOT är att de har vad de kallar "CINT" (C interpreter) så man kan skriva C++ kod precis som man skriver saker i Matlabs kommandofönster.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: MATLAB som astro?

Post by Frazze »

PixInsight tillhandahåller ett klassbibliotek som kanske kan vara instressant också om man vill programmera egna applikationer?

http://pixinsight.com/developer/pcl/index.html
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: MATLAB som astro?

Post by Robin Andersson »

Hej

Vi använder MATLAB i skolan (teknisk fysik, CTH) för fullt. Inte till bildredigering men till astro-tillämpningar såsom kometbanor och som t.ex. senast, ekvipotentialytor för en binär stjärna.
Men jag tänkte bara svara lite kort på frågan angående matrisstorlekarna. Den är definitivt inte 512x512 idag, nu vet jag inte heller vilken typ av licens vi har i skolan men såg en 10000x10000 matris senast förra veckan. Men titta länken nedan angående matrisdata;

http://www.mathworks.se/support/solutio ... ca14f27b1a

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: MATLAB som astro?

Post by AstroFriend »

Hej!
Ja kanske man skulle ge Matlab en chans igen, kan man köpa Matlab för 695kr utan begränsningar är det ju inte helt fel. Då skulle man kunna göra vilka manipulationer som helst på imagedatat.

Det råkar ju vara så lyckligt att jag just nu går en kvällskurs på Universitetet inom astrofysik, nja det lät lite väl mycket, men en översiktskurs i varje fall. Hur beställer man Matlab som student, direkt från leverantören?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
thanders
Posts: 159
Joined: 2013-03-28 22:55:10
spamtest: JA
Location: Järfälla

Re: MATLAB som astro?

Post by thanders »

AstroFriend wrote:Hej!
Ja kanske man skulle ge Matlab en chans igen, kan man köpa Matlab för 695kr utan begränsningar är det ju inte helt fel. Då skulle man kunna göra vilka manipulationer som helst på imagedatat.

Det råkar ju vara så lyckligt att jag just nu går en kvällskurs på Universitetet inom astrofysik, nja det lät lite väl mycket, men en översiktskurs i varje fall. Hur beställer man Matlab som student, direkt från leverantören?

/Lars
Hej Lars!
Här hittar du program för studenter http://www.program.su.se/studenter/
MATLAB finns längst ner. Och så behöver du ett registreringsbevis som du får via universitetskontot.
Restriktionerna är: max 1000 komponenter i Simulink och EJ för kommersiellt bruk! Och så står det "studentversion" i fönster och utskrifter.
/Thomas
SW MN190 Maksutov-Newton, SW Skymax 150 Pro Maksutov-Cassegrain, SW ST80
NEQ6 Pro SynScan, Canon EOS1100D, QSI583wsg-8. Rigelsys motorfokus.
SX Lodestar, SSAG. Mac software: SkySafari Pro, Nebulosity, PHD2, EQmac, Photoshop.

Return to “Programvara”