Rapport från en balkong!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Har oxå tagit upp r sct och vad som talar extra för denna lilla goding är de tre jämförelse stjärnorna som ligger i trapets med variabeln här med mag 6.0 , 6.5 , 7.1.

Även i ordning från starkare mot svagare ....

Som klippt och skuren för en observation :)

/Pierre
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Efter ett långt sommaruppehåll blev det två variabelpass för mig den 2 augusti 2013. För blotta ögat såg himlen rätt vitmjölkig ut från min balkong, men i teleskopet var gränsmagnituden helt OK, omkring 14.0 på de bästa ställena.

Möjligtvis kunde jag skymta R CrB kring magnitud 14, men det låg i gränslandet mellan verklighet och inbillning så det fick bli en negativ obs där.

Ett kärt återseende var miran R UMa, som jag gärna följde under tidigt 90-tal. Det är nog den nordligaste variabel jag observerat från balkongen, deklination nästan +69 grader, men det visade sig att jag vid just den här årstiden faktiskt kan se det området i en fri lucka åt nordväst. Har knappast tänkt på det tidigare.

Kvällens överraskning var tveklöst miran KR Her, som jag råchansade på. Den visade sig ha magnitud 10.4 – förbluffande ljusstark! KR Her är en stjärna som jag skrev en artikel om i Telescopium för något år sedan, när jag funnit att perioden är dubbelt så lång som den som ges i GCVS (men VSX har rättat).

Nedan är gårdagskvällens data, med 20 cm Newton. Alla tider är UT. Det var förresten väldigt milt och behagligt obs-väder, augusti är en perfekt månad för variabelstudier (åtminstone från södra delarna av landet).

Första passet:
U Boo, 21:13, 10.4
S CrB, 21:16, 8.8
R Ser, 21:19, 7.9
V Boo, 21:22, 8.6
NSV 20126, 21:23, 9.3
Z Boo, 21:29, 9.0
T CrB, 21:32, 10.4
TT CrB, 21:35, 11.3
R CrB, 21:38, <13.4
S Boo, 21:41, 13.0
R Boo, 21:44, 13.0
RR CrB, 21:47, 7.8
SW CrB, 21:48, 8.0
Y CrB, 21:51, 11.7
V CrB, 21:54, 10.4
X CrB, 21:57, 11.4
S UMa, 22:00, 12.0
T UMa, 22:03, 12.8
RS UMa, 22:06, 12.9
Z UMa, 22:09, 8.0
Y UMa, 22:12, 8.9
R CVn, 22:15, 10.4
AV CVn, 22:18, 10.4
V CVn, 22:21, 7.8

Andra passet:
R UMa, 22:55, 9.4
S Her, 22:58, 13.3
U Her, 23:01, 11.5
R Her, 23:04, 9.8
UZ Her, 23:07, 10.8
CF Her, 23:10, 10.5
KR Her, 23:13, 10.4
KQ Her, 23:16, <13.1
W Lyr, 23:19, 8.0
T Her, 23:22, 8.0
TV Her, 23:25, 10.4
PT Her, 23:28, 12.3

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Härligt att se BEN i statistiken igen... imponerande arbete som vanligt från dig.
Pierre
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

En balkongrapport om vad som hänt sedan min förra balkongrapport.

9 augusti 2013:

R Ser, mag 7.5 (mira). Klassiker, upptäckt av Harding 1826. Bra att börja kvällen med. Utgår alltid från Corona Borealis i sökaren. Ungefär i max. I sökaren ser den ut att vara flera tiondelar starkare än i teleskopet. Samma fenomen brukar jag erfara med R Leo.
S Ser, mag 9.8 (mira). Snart i max. Den tar jag efter R Ser. Upptäcktes också av Harding (1828), det var en rätt tidig upptäckt om man jämför med t.ex. U Ori som inte hittades förrän 1885 trots att den är mycket ljusare än S Ser.
T CrB, mag 10.4 (rekurrent nova). Av ren självbevarelsedrift måste jag obsa denna när den ligger bra till från balkongen. Utbrott 1866 och 1946. Tänk om den skulle påbörja ett utbrott just ikväll och jag missar detta bara för att jag inte ids ta en titt? Vilket tar några sekunder. Men nähä den är som vanligt.
S CrB, mag 8.2 (mira). Förra maximet var rejält ljust, magnitud 6.6 eller något sådant. På väg mot nytt max, blir nog en magnitud svagare den här gången.
VV CrB, mag 10.0 (röd halvregelbunden). Nästan en magnitud ljusare än när jag såg den senast, sistlidna oktober. Tycks ha rätt ordentliga variationer, borde ta upp den mera regelbundet eftersom jag så ofta befinner mig i denna region av himlen. Inte många som följer stjärnan.
TT CrB, mag 11.4 (röd halvregelbunden). Nära R CrB. Värd att obsa för dess egen skull. Brydde mig inte om R denna gång eftersom jag hade dålig gränsmagnitud här och visste att R var alldeles för svag.
U Boo, mag 10.3 (röd halvregelbunden). Mycket sympatisk variabel med tydliga variationer. Går supersnabbt att hitta, utgår från Arcturus i sökaren. Får ta den relativt tidigt på kvällen innan den kommer för nära västhorisonten. Nu alldeles i max.
R Boo, mag 13.0 (mira). Favoritvariabel, såg den redan i mars 1969! Nu nära minimum, den brukar inte bli svagare än såhär.
V Boo, mag 8.5 (röd halvregelbunden). Nils Dunérs märkliga variabel som startade sin karriär som mira och senare blev halvregelbunden. Fast den har förstås egentligen varit halvregelbunden hela tiden men den var länge förklädd till mira.
NSV 20126, mag 9.2 (troligen konstant). Finns ingen större anledning att tro denna är variabel men den ligger i samma synfält som V Boo så den får hänga med på ett hörn.
RR Boo, mag 10.0 (mira). På väg neråt efter max. Jag borde observera den oftare, har inte sett den sedan hösten 2009.
Z Boo, mag 9.0 (mira). Fångade den nu i max. Upptäcktes av Wells 1898 på Harvard-plåtar (det var hon som också upptäckte bl.a. SS Cyg).
RR CrB, mag 7.8 (röd halvregelbunden). Tråkig men ligger på vägen till Y CrB och V CrB. Alltid nästan samma magnitud.
SW CrB, mag 8.0 (röd halvregelbunden). Se kommentaren för RR CrB.
Y CrB, mag 11.7 (röd halvregelbunden). Jätterolig med stora variationer. Blev rejält förvånad när jag i oktober 2012 plötsligt såg den kring magnitud 12, vid alla mina tidigare obsar hade den varit mycket ljusare. Finns några Tycho-2-magnituder för jfr-stjärnor kring magnitud 12 som ser knepiga ut och som jag skippat. Använder bara AAVSO-sekvensen.
V CrB, mag 10.4 (mira). Dunérs knallröda mira som ligger där tre stjärnbilder möts: Corona Borealis, Hercules och Bootes. På väg uppåt efter minimum. Trots färgen tycker jag den är hyggligt enkel att skatta, bra jfr-stjärnor.
X CrB, mag 11.4 (mira). På väg mot minimum. Upptäckt av Fleming 1906, på Harvard-plåtar.
WY Boo, mag 10.9 (röd halvregelbunden). Inte särskilt många som följer denna. För egen del gjorde jag en obs 2009 och en obs 2011. Lär ha en period kring 120 dygn.
Z CrB, mag 12.8 (mira). Snabbt på väg uppåt i diagrammet. Man hittar den enkelt och lätt med Iota CrB som utgångspunkt, alternativt kan man gå från R CrB-området.
RU Her, mag 12.6 (mira). Har en fascinerande form på ljuskurvan. Inte bara en platå på uppstigande delen utan en puckel, den har nu tillfälligt falnat en aning trots att den är på väg uppåt efter ett minimum.
SX Her, mag 8.5 (gul halvregelbunden). Lite för små och svårbestämbara variationer för min smak, men jag tar den samtidigt med RU Her.
DO Her, mag 11.0 (mira). På väg uppåt mot max. En av Hoffmeisters alla upptäckter, offentliggjord 1935 i en artikel tillsammans med 161 andra nya variabler. Han var produktiv, Hoffmeister!
U Her, mag 11.7 (mira). En sävlig mira som nu påbörjat ett minimum som säkert kommer att bli långt och utdraget.
R Her, mag 9.8 (mira). Den först upptäckta miran i Hercules ligger nu i max. Det var förresten i samband med framställandet av Bonner Durchmusterung som R Her upptäcktes av Argelander-teamet (1855).
AS Her, mag 11.2 (mira). En rätt ljus men relativt sent upptäckt mira (Ross, 1927) som nu går mot max.
S Boo, mag 13.0 (mira). Klassiker, inte långt från Karlavagnen, nu strax efter minimum. En vacker dubbelstjärna med två lika ljusa komponenter finns strax intill.

14 augusti 2013:

Nu nåddes jag via Gustavs inlägg på Astronet om den stora sensationella nyheten: en jätteljus nova i Delphinus! Och själv hade jag en semestervecka, var inte hemma, hade ingen kikare ... Det jag gjorde var att via mobilen skicka korta sms och mejl, med hänvisning till Astronet, till en del personer som borde vara intresserade och som jag råkade ha inprogrammerade. Åtminstone fick Johan Warell veta nyheten på det sättet, och det kändes bra!

Nästa obskväll blev 18 augusti 2013:

N Del 2013, mag 4.9 (nova). Mycket Sc-moln i början av kvällen. Men jag visste det skulle klarna upp, tog 12x80 fältkikare plus en 99-kronors minikikare (av det berömda märket Clas Ohlson) och traskade mot min gamla obs-kulle som jag använde tidigt 90-tal. På vägen dit såg jag en lucka mellan molnen och fick säkrat en snabbtitt som gav magnitud 5.0 för novan. Men det var ett mycket preliminärt värde. Framme på obskullen några minuter senare fanns det åter moln i området. Jag fick vänta ca 20 minuter innan molnen drog bort och jag i lugn och ro kunde skatta novan till 4.9, då var klockan 20:24 UT.

Väl hemma en stund senare tog jag ut teleskopet på balkongen. Hade egentligen inte planerat att göra detta, men det gick förstås inte att låta bli efter den inspiration som synen av novan hade gett. Höll ett för mig ovanligt högt tempo (troligen en effekt av novan!) med en obs varannan minut istället för mitt sedvanliga tempo en obs var tredje minut:

U Boo, mag 10.8 (röd halvregelbunden). Nu på väg neråt.
T CrB, mag 10.4 (rekurrent nova). Nähä.
S CrB, mag 7.9 (mira). Något ljusare än senast.
RR CrB, mag 7.7 (röd halvregelbunden). Pliktskyldigast.
SW CrB, mag 8.1 (röd halvregelbunden). Pliktskyldigast.
Y CrB, mag 11.8 (röd halvregelbunden). Fortfarande svag.
V CrB, mag 10.2 (mira). Lite ljusare, som förväntat.
R Ser, mag 7.6 (mira). Ungefär som senast.
S Ser, mag 9.2 (mira). Tydligt ljusare. Nära max.
S Boo, mag 12.4 (mira). Fortfarande svag men tydligt på väg uppåt.
R Boo, mag 12.5 (mira). Också på väg uppåt.
V Boo, mag 8.5 (röd halvregelbunden). Som senast.
NSV 20126, mag 9.1 (troligen konstant). No comments.
S UMa, mag 12.3 (mira). Klassiker nära minimum.
T UMa, mag 12.7 (mira). Ungefär i minimum. Man får hålla tungan rätt i mun när man obsar T UMa när den är så svag, använder då alltid kartan för att bli säker på identifikationen. När jag blir mera erfaren som variabelobservatör kommer jag nog att klara mig kartlös även för denna stjärna!
RS UMa, mag 13.5 (mira). På väg neråt, men gränsmagnituden var bra åt nordväst och jag hade inga problem att se stjärnan.
Y UMa, mag 8.8 (röd halvregelbunden). Superlätt att hitta men varierar inte särskilt mycket.
Z UMa, mag 8.3 (röd halvregelbunden). En verklig favoritvariabel för många amatörastronomer. Snart i minimum.
RU Her, mag 12.8 (mira). Ytterligare något svagare än senast, trots att den redan passerat minimum.
TT CrB, mag 11.8 (röd halvregelbunden). Nu tydligt svagare än den 9 augusti. Brydde mig inte om R CrB, hade även nu rätt dålig gränsmagnitud i området.

22 augusti 2013:

N Del 2013, mag 5.8 (nova). Nästan en magnitud svagare än senast. Med 12x80 från obskullen.
U Boo, mag 10.8 (röd halvregelbunden). Samma magnitud som senast men är väl egentligen på väg neråt.
T CrB, mag 10.3 (rekurrent nova). Nähä.
S CrB, mag 7.8 (mira). Ungefär i max.
RR CrB, mag 7.5 (röd halvregelbunden). Verkade lite ljusare än vanligt men det kan ligga inom felmarginalerna.
SW CrB, mag 7.9 (röd halvregelbunden). Inga sensationer här inte.
Y CrB, mag 12.0 (röd halvregelbunden). Fortfarande vid minimum.
V CrB, mag 10.1 (mira). Fortsätter stiga.
S Boo, mag 12.2 (mira). Har klart och tydligt lämnat minimum.
S UMa, mag 12.3 (mira). Nära minimum.
T UMa, mag 13.0 (mira). Också nära minimum, precis som grannen S UMa.
V Boo, mag 8.5 (röd halvregelbunden). Ändras inte mycket just nu.
NSV 20126, mag 9.2 (troligen konstant). Inga kommentarer.
R Ser, mag 7.5 (mira). Vid max.
S Ser, mag 9.0 (mira). Också ungefär i max.
Z UMa, mag 8.3 (röd halvregelbunden). Som förra gången.
Y UMa, mag 9.0 (röd halvregelbunden). Svårt att se några variationer hos denna stjärna, men den är rätt ny på mitt program så det kommer kanske.
R UMa, mag 10.9 (mira). På väg mot minimum. Krångligt och nordligt läge alldeles över hustaken men under balkongtaket i nordväst.
RU Her, mag 12.5 (mira). Nu är den nog äntligen på väg att stiga på allvar?
SX Her, mag 8.6 (gul halvregelbunden). Små variationer.
U Her, mag 11.6 (mira). I minimum, ungefär som tidigare.
R Her, mag 9.7 (mira). Ligger i max.
AS Her, mag 10.2 (mira). Närmar sig max med stormsteg.
S Her, mag 13.3 (mira). I minimum. Den brukar inte bli svagare än såhär.
UV Her, mag 12.2 (mira). Färdas neråt i kurvan.
W Her, mag 8.6 (mira). Hade i förväg ingen aning om vilken fas denna mira skulle befinna sig i, och blev lite överraskad över att den var så ljus. Uppenbarligen nära max. Skillnaden mellan en variabelobservatör och övrig amatörastronom är förresten att för övriga amatörastronomer är W Her en variabel som ligger nära M13. För variabilisten är M13 en stjärnhop som ligger nära W Her.
UU Her, mag 8.9 (gul halvregelbunden). Lite väl små variationer för att lämpa sig för visuellt observerande, men den ligger på min väg till W Her.
GN Her, mag 10.0 (röd oregelbunden). Nästan bara jag som observerar denna stjärna i närheten av W Her? Nästan en magnitud svagare nu än när jag såg den förra hösten.
RT Oph, mag <13.6 (mira). En chansning som inte gick hem. Bra gränsmagnitud, ca 14.0, men ingen skymt av RT Oph. När jag nu tjuvkikar på AAVSO:s kurva ser jag att den nog ligger kring 15.5 eller så ...

23 augusti 2013:

N Del 2013, mag 5.8 (nova). Ser ingen förändring sedan igår. Från obskullen med 12x80 kikare.
TT CrB, mag 12.1 (röd halvregelbunden). Har falnat betänkligt.
R CrB, mag <13.4 (prototypstjärna). Inget egentligt hopp om att se den men gjorde i alla fall ett försök.
T CrB, mag 10.3 (rekurrent nova). Nähä igen.
FR Her, mag 12.3 (mira?). Spännande variabel som borde observeras oftare, mycket oftare! Typen är osäker. AAVSO har bara totalt 10 obsar, alla mellan magnitud 11.1 och (vid detta tillfälle) 12.3. De 3 AAVSO-obsar som inte är mina utfördes sommaren 1953 när jag var några månader gammal.
AL Her, mag <12.4 (mira). En fin mira som ingen annan tycks observera numera. Den här gången såg jag den tyvärr inte.
GQ Her, mag 10.9 (röd halvregelbunden). Finns bara mina obsar i hela AAVSO-databasen. Detta trots att den har rätt tydliga variationer som lätt kan följas.
BF Her, mag 12.5 (röd halvregelbunden). Stora fina variationer men under senare år bortglömd inom AAVSO.
VY Her, mag <13.3 (mira). Chansning, ingen skymt av stjärnan. Inte så konstigt när jag nu i efterhand kollar med AAVSO, magnituden är kring 15. Ligger i ett fantastiskt synfält med egendomligt regelbundna stjärnmönster. Två motstående halvcirklar som för tankarna till Corona Borealis. För att visa vad jag menar så lägger jag in en liten kartbild i slutet av detta inlägg.
BG Her, mag <12.6 (mira). Såg ingenting på positionen.
X CrB, mag 12.2 (mira). Går mot minimum.
RS CrB, mag 8.3 (röd halvregelbunden). Rätt små variationer.
Z CrB, mag 10.8 (mira). Snabbt på väg uppåt mot max.
RT Boo, mag 10.6 (mira). Ligger i ett långt platt max enligt AAVSO:s kurva.
W Lyr, mag 8.8 (mira). Favorit som falnar.
PT Her, mag 12.5 (röd halvregelbunden). En variabel som ingen annan i AAVSO observerat under senare år. Variationerna är rätt små men går att detektera visuellt.
T Her, mag 9.3 (mira). Blir nu allt svagare efter ett fint ljust max som jag inte följde eftersom stjärnan mitt i sommaren inte kan ses från min balkong.
IX Lyr, mag 12.3 (mira). En av de 50 bortglömda mirorna. Tyckte det var kul att göra en visuell obs.
LT Lyr, mag <12.4 (mira?). Borde observeras oftare, typen är osäker. Har sett stjärnan en gång (18 september 2009) men inte nu. Dock rätt skral gränsmagnitud.
RX Lyr, mag 12.0 (mira). Tjusig mira som snart ligger i max.
Z Lyr, mag 11.4 (mira). På väg neråt.
N Del 2013, mag 5.8 (nova). Även om jag hade skattat novan några timmar tidigare så gjorde jag nu en ny obs, det gick bra med 12x80 när jag lutade mig över balkongräcket. Samma resultat, magnitud 5.8.
DE Her, mag 10.0 (gul halvregelbunden). Hercules myllrar av intressanta variabler som väldigt få människor på klotet följer. Detta är en sådan. Den var nu ljusare än jag tidigare sett den. Hade inga tillräckligt ljusa jfr-stjärnor med magnituder på kartan, så jag gjorde en stegvärdering (A-2-v-2-B) vilket resulterade i magnitud 10.0, eftersom A enligt Tycho-2 visade sig ha magnitud 9.8 och B hade magnitud 10.1.
DF Her, mag <12.1 (mira). Uuuh vilken dålig gränsmagnitud, jag såg med stort besvär magnitud 12.1. Tyckte mig ana även DF Her men den försvann bak cirrus (?) så det fick efter lite tvekan bli en negativ obs.
CZ Her, mag 11.4 (mira). I likhet med IX Lyr (se ovan) en av de 50 bortglömda mirorna. Jag ser nu att jag nog hamnade lite väl ljussvagt med obsen. Får väl skylla på den rätt dåliga himlen i området eller på något annat.
AZ Her, mag 11.5 (mira). Trevlig mira i början av ett max.
BF Cyg, mag 10.3 (symbiotisk). Så hade äntligen Cygnus börjat dyka upp med min balkong som utgångspunkt. BF Cyg var nu något svagare än när jag lämnade den åt sitt öde i januari.
AV Cyg, mag 10.2 (gul halvregelbunden). Lättobserverad variabel nära BF Cyg. Ligger nu i max.
DV Cyg, mag 12.7 (röd halvregelbunden). Denna stjärna sägs i GCVS vara en mira men är i själva verket halvregelbunden. Strax intill BF och AV Cyg. Syntes utan problem, gränsmagnituden var nu plötsligt riktigt god, ner mot magnitud 14 trots månsken. Alltid lika spännande att kolla DV Cyg, man vet aldrig om man ska se den eller inte.
Chi Cyg, mag 9.2 (mira). Naturlig avslutning blev Chi Cygni, på väg mot minimum. För mig startar Chi Cygni-säsongen nu!

m v h
Hans Bengtsson
VY Her. Från AAVSO.
VY Her. Från AAVSO.
vyher.png (28.82 KiB) Viewed 4130 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Tack för den fina och inspirerande obsrapporten!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Tack HAns för en härlig resa genom Crb ,Boo ,Her och Ser.

Jag når dem inte nu eftersom den horisonten ligger bakom en vägg.
Men jag hade med många av dem i våras.

Tänk så rika dessa stjärnfält bort från vintergats bandet ändå är.
T Crb spanade jag ochså in i våras och det är alltid spännande att tänka sig att den kanske flammar upp just när jag observerar :)

Ljust nu blir det mkt Aql,Del,Equ! (vem älskar lilla hästen?) Finns iaf en del intressanta miror där, Peg , Aur ,Per dvs öst horisont.

Att Pegasus var så rik på Miror... och Auriga..

VVLT tuffar vidare mot en spännande säsong.
VVLT passar bra mot gränsmagnitud 13 ung sen blir SNR lite lågt men jag kan stacka så jag får hygglig gräns mag ett par magnituder svagare vid bra transparens.


//Pierre
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

Tack för inspirerande läsning!
Ornäs Backyard laddar, liksom VVLT, för säsongen!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Kör hårt Tomas ..du gör skillnad. :good:
/pierre
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Augusti har för Göteborgs del, och för många andras del, bjudit på åtskilliga stjärnklara kvällar. Jag har bara nyttjat några av dem, men här kommer i alla fall en sammanfattning av vad som hänt sedan min förra balkongrapport.

Kvällen 26 augusti 2013:

N Del 2013(nova) Mag 6.5. Med 12x80 från obskullen.
T CrB (rekurrent nova) Mag 10.3. Inget utbrott i kväll heller.
S CrB (mira) Mag 7.9. Ligger nu ungefär i max.
R Boo (mira) Mag 12.3. Kommer snart att vara betydligt ljusare.
R Ser (mira) Mag 7.4. I maximum.
S Ser (mira) Mag 8.9. I början av ett max.
RR CrB (röd halvregelbunden) Mag 7.5. Som vanligt.
SW CrB (röd halvregelbunden) Mag 7.9. Dito.
Y CrB (röd halvregelbunden) Mag 11.9. Nära minimum, ljusnar nog snart.
V CrB (mira) Mag 10.2. Sakta på väg uppåt i diagrammet.
S Boo (mira) Mag 12.0. Ljusnar något vecka för vecka.
V Boo (röd halvregelbunden) Mag 8.4. Tämligen ljusstark.
NSV20126 (troligen konstant) Mag 9.2.
Z CrB (mira) Mag 10.7. Närmar sig max.
U Boo (röd halvregelbunden) Mag 11.0. På väg neråt.
TT CrB (röd halvregelbunden) Mag 12.0. I minimum.
RU Her (mira) Mag 12.7. Har inte börjat ljusna på allvar efter minimet tidigare i år.

Kvällen 31 augusti 2013:

N Del 2013 (nova) Mag 6.8. I dessa novatider måste man förstås börja med nykomlingen i Delphinus. Det låg moln över en stor del av himlen när jag traskade upp mot obskullen, men med en tydligt avancerande kant ett stycke ovanför Arcturus i väster. Fick vänta en kvart på att Delphinus/Sagitta skulle friläggas. Lite skakigt med 12x80 på fri hand, borde ha tagit med en mindre kikare. Men det blev i varje fall utan större problem en magnitudskattning.
U Boo (röd halvregelbunden) Mag 11.1. Från balkongen med 20 cm Newton, en liten stund senare. Bra förhållanden!
R Boo (mira) Mag 11.8. Stigande efter minimum.
S Boo (mira) Mag 11.8. Dito.
T UMa (mira) Mag 13.0. Verkligen bra förhållanden! I minimum.
S UMa (mira) Mag 12.1. Ligger också i minimum.
RS UMa (mira) Mag 13.8. Inga problem att se RS trots att den ligger ner mot magnitud 14. Riktigt bra gränsmagnitud! Har börjat blåsa en del vilket ofta underlättar observerandet (förutsatt att man har stabilt stativ och det har jag).
Z UMa (röd halvregelbunden) Mag 8.4. Tycks ligga ungefär i minimum, i så fall ett rätt ljusstarkt sådant.
Y UMa (röd halvregelbunden) Mag 9.0. Som vanligt.
V Boo (röd halvregelbunden) Mag 8.3. Ungefär i maximum.
NSV 20126 (troligen konstant) Mag 9.2. Inga variationer.
T CrB (rekurrent nova) Mag 10.3. Inget utbrott.
S CrB (mira) Mag 8.1. Maximum, ungefär.
RR CrB (röd halvregelbunden) Mag 7.6. Som vanligt.
SW CrB (röd halvregelbunden) Mag 7.9. Gäller även grannen.
Y CrB (röd halvregelbunden) Mag 11.9. Fortfarande svag.
V CrB (mira) Mag 9.9. Ljusnar.
R Ser (mira) Mag 7.5. Vid max.
S Ser (mira) Mag 8.9. Vid max.
TT CrB (röd halvregelbunden) Mag 12.0. Som senast, vid minimum.
R CrB (prototypstjärna) Mag <13.4. Ingen skymt av den. Undrar förstås när den ska bli av magnitud 6 igen, det var otroligt länge sedan.
RU Her (mira) Mag 12.7. Ännu i sekundärt minimum eller vad man ska kalla det.
SX Her (gul halvregelbunden) Mag 8.7. Samma typ som AV Cyg men inte alls lika tydliga variationer.
Z CrB (mira) Mag 10.4. Ökar snabbt i ljusstyrka, snart i max.
S Her (mira) Mag 13.5. Tur att gränsmagnituden är så bra ikväll, annars kunde det blivit knepigt att se denna mira nära minimum.
UV Her (mira) Mag 12.5. På väg mot minimum.
AS Her (mira) Mag 9.7. Går mot max.
U Her (mira) Mag 11.9. Rätt ljussvag nu, i början av ett minimum.
R Her (mira) Mag 9.7. Ungefär i max just nu.
DO Her (mira) Mag 11.1. En chansning som gick hem, stjärnan var rejält ljus och ligger nära max.
AH Her (dvärgnova av Z Cam-typ) Mag 11.4. Stjärnan far hysteriskt mellan magnituderna. Utbrott i genomsnitt vart 20:e dygn, exempelvis den här kvällen.
W Her (mira) Mag 8.7. Befinner sig ungefär i max. Inte så långt ifrån W Her ligger en klotformig stjärnhop som heter M13.
UU Her (röd halvregelbunden) Mag 8.9. Liten amplitud.
GN Her (röd oregelbunden) Mag 10.0. Förhållandevis ljussvag nu.
AY Her (röd halvregelbunden) Mag 13.1. Enligt VSX är minimi-magnituden visuellt 12.8, men nu är den något svagare än så.
AI Her (mira) Mag <12.9. Lär ha period 407 dygn. Jag såg inte någon stjärna på positionen.
KR Her (mira) Mag 11.9. På väg neråt efter ljust maximum (magn 10.2), maximet dessförinnan nådde bara magn 11.6.
KQ Her (mira) Mag 11.8. Kvällens överraskning! Bara 10 observationer sammanlagt i AAVSO-databasen. Men nu fanns den där, ordentligt ljusstark. Faktiskt aningen ljusare än grannen KR Her.
RT Her (mira) Mag 14.0. Går mot minimum. Svag, men ändå ganska distinkt i teleskopet. Fortsatt bra gränsmagnitud ikväll!
SY Her (mira) Mag 9.8. Mycket snabb mira (period 116 dygn) på väg uppåt.
RS Her (mira) Mag 9.2. Ungefär vid maximum.
FO Her (röd halvregelbunden) Mag 11.6. Upptäcktes på 30-talet. Detta var min åttonde obs av stjärnan, alla skattningar har legat i intervallet 11.2 - 11.7.
NS Her (röd halvregelbunden?) Mag 11.9. Min fjärde obs av denna variabel. Ytterst få människor i världen följer NS Her, speciellt om man tänker på hur många människor det bor i världen.

Nu fick det vara nog för kvällen - men inte riktigt för natten. Jag lät teleskopet stå kvar på balkongen och bestämde mig för att efter ett par timmars vila ta ett andra obspass. De enda variabler jag bokade in var Nova Del 2013 (en ny obs), dvärgnovan AY Lyr som enligt rapporterna skulle ha ett superutbrott, samt Chi Cyg.

Natten 31 augusti - 1 september 2013:

AY Lyr (dvärgnova av SU UMa-typ) Mag 12.8. Aldrig tidigare har jag sett denna dvärgnova och aldrig har jag tittat efter den heller. Den visade sig vara busenkel att observera, nära Zeta Lyr.
W Lyr (mira) Mag 9.3. På väg neråt.
PT Her (röd halvregelbunden) Mag 12.4. Ungefär som vanligt, standardstjärna för mig efter obsen av W Lyr.
T Her (mira) Mag 9.9. Falnar kvickt.
EY Her (röd halvregelbunden) Mag 11.8. Min sjätte obs av stjärnan, det är alla som finns i AAVSO-databasen. Inga stora variationer i magnitud som jag har kunnat se.
N Del 2013 (nova) Mag 6.7. Nu i nattens sena timmar hade novan äntligen hamnat i slagläge från min balkong. Underbart att kunna göra en observation med sökaren på ett stadigt teleskop jämfört med handhållen 12x80! Också kul att se novan i huvudinstrumentet, bra att lära känna synfältet inför kommande magnitudavtagande.
RX Lyr (mira) Mag 11.7. "Silbernagels stjärna" nära Ringnebulosan misstänktes först vara en nova men visade sig snart vara en mira:
http://adsabs.harvard.edu/full/1903LicOB...2..124P
Z Lyr (mira) Mag 11.7. Nedåtgående trend.
RY Lyr (mira) Mag 13.1. Också på väg neråt. Mycket vackert stjärnfält!
HK Lyr (röd oregelbunden) Mag 8.5. Ljusstark variabel, rätt små variationer. Även denna har fina omgivningar.
SV Lyr (mira) Mag 11.9. Ren chansning. Blev glad över att den var så ljus och lätt att se.
V459 Lyr (röd oregelbunden) Mag 11.2. Jag ser i SVO att HG Lindberg spanade efter stjärnan 29 gånger innan han äntligen fick napp i september 2002. Detta var min tredje obs, alla vid magnitud 11.2 - 11.3. Enligt VSX är minimi-magnituden 12.6 fotografiskt (blått), vilket inte alls stämmer med HG:s 29 negativa obsar. Något är lurt här.
BF Cyg (symbiotisk) Mag 10.3. Som förra gången.
AV Cyg (gul halvregelbunden) Mag 10.2. I maximum.
DV Cyg (röd halvregelbunden) Mag 12.5. Ljusstark. Ser att Gustav nu också tagit upp denna spännande stjärna på programmet. Yes!
Chi Cyg (mira) Mag 9.2. Sjunker långsamt i ljusstyrka.
AN Lyr (mira) Mag <13.9. Ingen skymt trots utmärkta förhållanden.
EL Lyr (mira) Mag <14.0. Dito.
RS Lyr (mira) Mag 11.1. Avslutade med en stjärna som Gunnar Darsenius observerade vid magnitud 11.9 den 31 maj 1952. Nu är den på väg mot max, efter att ha haft en platå på kurvans tilltagande del (ser jag efter en tjuvkik på AAVSO-kurvan). Detta var min tredje obs någonsin av RS Lyr.

Och därmed var det slut på rapporten.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Rapport från VVLT.
VVLT2.JPG
VVLT2.JPG (77.02 KiB) Viewed 4004 times
Augusti har i VH varit en fantastisk månad.
(Hoppas resten av året blir lika bra ?? haha )

Augusti Skörden gav iaf :

164 Visuella
975 Fotometriska
1139 all in all

VVLT har kört hårt och bevakat de delar jag kommer år från balkongen.

Det har blivit
Aql ,Equ (Vem älskar lilla hästen ?) , Del ,Sge ,Peg ,Aur,Per dvs Syd o Öst horisont.

Att dessa konstellationer var så rika på Miror ? Det visste jag inte.

Det har blivit koll på mest Miror som Maxar runt 10-11 men även ljusstarkare.

Nu stiger Taurus och Orion och tar med sig nya spännade variabler...

/Pierre
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Det är en glimrande observationsverksamhet du bedriver!

För att syssla med seriös observationell astronomi behöver man inte superdyr utrustning eller perfekta obs-förhållanden, det handlar mycket mera om att skaffa sig en idé och tanke bakom det man gör, sedan observera på ett tillförlitligt sätt samt rapportera till lämpligt organ. På så sätt blir observationerna tidlösa och kommer garanterat att användas inte bara av dagens forskare utan också av framtidens.

För variabilister är det nästan alltid stjärnorna som hamnar i fokus, inte själva utrustningen. Det gillar jag. Man kan jämföra med ornitologi: visst är det viktigare, tycker åtminstone jag som utomstående, att ornitologer presterar konkreta resultat som rör den gulhättade svartsnäppan än att de i huvudsak ägnar sig åt själva kikarna som de använder för att se nämnda pippi.

Naturligtvis behöver man adekvat utrustning både för att studera någon obskyr variabel i Perseus eller den gulhättade svartsnäppan - men det är liksom självklart. Varför fastnar så många amatörastronomer just vid utrustningen, utan att gå vidare när det roliga börjar? Det är saker som jag ibland har undrat över...

Om det fortsätter att strömma in observationer till SVO i samma takt som nu, eller i ännu högre takt, då kommer vi om några år att ha en ännu större guldgruva med spännande fasdiagram för en massa kortperiodiska variabler liksom ljuskurvor för miror och andra typer. Mycket information som tidigare varit okänd kommer det att bli. Nästan så vi får tillsätta en särskild arbetsgrupp för att analysera fram och presentera alla resultat, känns det som. I varje fall om du och andra fortsätter på samma framgångsrika sätt som nu.

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by akjalam2 »

Tack för de värmande orden.

Det har väl dels med mognad att göra dvs man upptäcker med tiden att störst,bättre snabbast lätt blir en begränsning.

Som sagt så når jag en rel begränsad del av himlavalvet från min balkong men å andra sidan så gör det inte så mkt.
Bättre att koncentrera sig på de fält man når samt lära sig om dem.
Har man hela himlen öppen så blir det nog lätt att man flackar runt.
Fast kanske inte...

Det hela är busenkelt när man väl fått koll på sitt system.
Det tar 1 min så är man igång och sen tuffar systemet på från CCD Commanders lista.
Själv går jag o lägger mig när jag kör de sista fälten åt Öster vilket innebär att jag inte behöver skjuta balkongens glasfönster mer som jag annars kan behöva runt meridianen.

Problemet är den störtflod av data som likt i augusti väller in.
Ett trivsamt problem :)

Det tar tid i VPHOT ..mkt tid.
Så min förhoppning är att jag till slut skall lyckas hel automatisera processen med skript som gör hela den
fotometriska biten.

Vad jag gör i VPHOT är en allför tröttsam musklick övning.
Jag har varit på AAVSO:arna om att införa mer automatiska funktioner i VPHOT men
de är rädda för att data blir lidande.

Jag tror tvärtom att data blir lidande redan nu.
Man kan inte (eller utför inte) en 100% igt skärpt bedömning av de fotomeriska fälten om man har 200 bilder att beta av.
Jag vet att mina sekvenser är bra dvs de jämförelsestjärnor jag laddar in till varje variabel.
Skulle jag missa någon bedömning så är inte det hela världen heller.

Det skript jag har liggande som skulle kunna ta över VPHOT är helt automatiserat men behöver sekvenser de med.

Skriptet läser headern i FIts filen och om den är tex R Sct så letar den efter en eller två hjälp filer med namn Rsct.var , RSct.obj vilket är koordinater för RSct samt dess sekvens Koordinater samt Magnituder.

Så det hela kommer att bli lättare iaf.

Förstår inte Arne Hendens resonemang att data blir sämre.
Det är jhu det systemet som används av APASS o BSM.
Isf är dessa data dåliga ?

Hmm.. kommer bort mig i tråden.

Har lagt in visuella observationer som komplement.
Det blir lätt för tekniskt annars och man kommer bort från vad det eg handlar om .. Kärlek till himlavalvets sällsamheter.

Ang hur vi ska lägga upp utvärderingen av all data så behövs det eldsjälar.
Annars kanske det kan automatiseras till viss del oxå.

mvh /Pierre
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by Tompa »

VVLT imponerar!
Enkelt, kvalitativt och produktivt! Det är nog tur att du inte har mer himmel synlig än vad du har! Du skulle drunkna i bilder... :D
Jag känner igen problemet med vphot, nu när automatiken börjat fungera även för mig. CCD Autopilot är inte helt effektivt, då den har mycket hyss för sig vid varje filterbyte. Jag har inte brytt mig om att försöka effektivisera detta ännu, med tanke på problemet med många bilder.
Om du lyckas få till någon enkel och automatisk analysmetod är jag mycket intresserad!
Nu funderar jag bara på att byta filter till Astrodon BVR, ska bara hitta igen spargrisen, som nyss sprang och gömde sig...

Kanske är det dags för en workshophelg kring ämnet Fotometri? Det finns ju en del att avhandla...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Rapport från en balkong!

Post by wilt »

Måndagen den 16 september var vädret i Lund ostadigt. Efter flera veckor med goda observationsbetingelser här i södra Sverige verkar vädret ha slagit om. Men prognoserna talade om möjligheten till en kort lucka i molntäcket tidigt på kvällen, och det visade sig stämma.

Himlen var inte helt mörk när jag tittade ut vid åttatiden och såg stjärnor. Snabbt ut på gården med 15x70, kartpärm och obsjournal. Det var inte läge att bära ner min 20 cm Newton, som väger omkring 20 kg (ett kilogram per centimeter apertur).

Jag började med att konstatera att Nova Del 2013 låg på 7.8, den har alltså minskat en del från den platå på omkring 7.3 där den legat under en dryg veckas tid. R Sct, denna spännande stjärna, skattades till 7.5. Ett par miror fångades: R Cas tuffar på mot max, igår skattades den till 7.8, och RT Cyg ligger nära max, igår 7.0.

Några halvregelbundna obsades också: AF Cyg på 7.2, CH Cyg på 7.7 och V465 Cas på 6.8. Den sistnämnda upptäcktes av Weber på 1960-talet. Jag har följt den ett tag och den varierar med en amplitud på omkring 0.8 mag:
Image

Den långsamma W Cep skattades till 7.8.

Avslutningsvis konstaterades att RCB-stjärnan XX Cam, som inte gjort något vidare väsen av sig på lång tid, det finns ett distinkt minimum runt årsskiftet 1939-1940 i Harvards patrullfotoarkiv, fortfarande är inaktiv.

Inte mycket till obspass, sålunda: inalles nio obsar, alla av ljusare objekt. Men det var inte mycket till observationsförhållanden heller. Jag gillar möjligheten till ett snabbt obspass med ett litet och snabbt utburet instrument när vädret tillfälligtvis slår om. Variabelobserverande, åtminstone om man arbetar visuellt, kan ibland vara ett slags pragmatisk observationskonst; man behöver inte perfekta förhållanden, mycket tid eller stora instrument för att observera.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Rapport från en balkong!

Post by Hans Bengtsson »

Kvällen den 16 september 2013.

Det var nästan bara moln (och någon regnskur) när kvällen började, men satellitbilderna visade att det borde uppenbara sig en del luckor i molntäcket senare. Så blev det också, men luckorna fick rätt begränsad omfattning och det blev till att ta de variabler som råkade befinna sig just där just då. För blotta ögat såg jag ytterst få stjärnor men jag riktade teleskopet mot luckorna och kunde i sökaren känna igen var jag befann mig (en fördel med att ha hållit på ett tag med variabler!). Och det finns ju variabler lite varstans.

Det blev ingen stor skörd men alltid något:

T CrB 10.3. Rekurrent nova, som vanligt.
W Lyr 9.8. På väg neråt i diagrammet är denna favoritmira.
T Her 11.1. Snabb mira, avtar mot minimum.
S Boo 11.1. Mira raskt på väg mot max.
PT Her 12.6. Halvregelbunden, ungefär som vanligt.
TV Her 11.6. Mira på väg neråt.
AZ Her 11.6. Mira ungefär i max.
RX Lyr 11.8. Mira rätt nära max.
KQ Her 11.6. Mira vid max. Spännande stjärna, bristfälligt känd.
KR Her 12.5. Mira nära KQ Her. Har nu lämnat max och avtar.
AV Cyg 10.3. Gul halvregelbunden ungefär i max.
DV Cyg 12.3. Halvregelbunden, fortfarande ljus och fin.
BF Cyg 10.4. Symbiotisk nära de två föregående.
S CrB 8.0. Mira som jag fångade rätt nära horisonten, tidigare hade moln hindrat.
Z Lyr 12.5. Avtagande mira.

Därefter tog molnen över alltför mycket. Hade hoppats på Chi Cyg men där fick jag chi. Novaregionen i Delphinus var också insvept i bastanta molnmassor.

En lustig sak var att två jämförelsestjärnor till RX Lyr har tydligt felaktiga magnitudangivelser på AAVSO-kartorna. Stjärnan 125 är signifikant ljusare än stjärnan 121. VT-magnituderna i Tycho-2 verkar helt OK:

121: VT = 12.370.
125: VT = 11.989.

Jag har nu rapporterat detta till AAVSO, får se om det blir någon revision av kartan.

m v h
Hans Bengtsson