DZ Persei

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

DZ Persei

Post by Hans Bengtsson »

När jag ser på SVO:s fasdiagram för Beta Lyrae-stjärnan DZ Per noterar jag att det är sekundärminimet som inträffar vid fas 0.0, inte primärminimet. Kan kanske vara intressant att kolla varför det är så. Här är några bestämningar av primärminima som jag hittade i all hast:

2453302,514
2454821,7083
2455478,8929
2455854,8733

mvh
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: DZ Persei

Post by ThomasK »

Det verkar ha blivt en omkastning av primär och sekundärminimum i GCVS och VSX. På O-C gataway verkar det vara rätt http://var.astro.cz/ocgate/ocgate.php?s ... it&lang=en. med primärepok=28022.777 och sekundärepok=28022.395, den senare motsvarar epoken i GCVS och VSX på 28022.40
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: DZ Persei

Post by ThomasK »

... men efter närmare undersökning verkar O-C gatways periodelement ändå ge samma resultat som GCVS. Med deras lite annorlunda period hamnar ändå primärminimum i SVO på fas 0.5... Mysteriet kvarstår. Är det sekundärminimum som går så djupt som 14.7 och att vi inte har fångat primärminumum än?
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DZ Persei

Post by Hans Bengtsson »

Ja det känns som om något är lurt när det gäller publicerade data för den här stjärnan. Perioden i GCVS kan vara just så mycket fel att det råkat bli en förskjutning på en halv cykel. Men det verkar som om O-C Gateway har feltolkat på något sätt? I värsta fall får väl Tomas W rycka in med några tidsserier.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: DZ Persei

Post by Tompa »

En tidsserie om dagen är bra för...
Jag tar med det i planeringen. Det är väl bra om det blir lite mörkare, lite kort mörkertid ännu så länge.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: DZ Persei

Post by Tompa »

I går funkade, för första gången, det automatiserade obset (Ornäs Backyard, måste det väl bli...) utan svordomar, krutrök och blandade smågrymtningar. Jag laddade helt enkelt in den serie jag plitat ner tidigare under dagen och tryckte på kör. Glatt förvånad vittjade jag obset på morgonen och såg att allt fungerat!
Det blev några blandade objekt i Cyg och Lac, därefter en tidsserie av DZ Per. Jag lyckades få med ett maximum trots en ganska kort serie. Jag ska köra en längre serie så snart vädret medger detta. Lite tidigt att säga vad det skall bli av det hela.
Image

Jag bifångade även DY Per, en slags variant av RCB, som står som modell för just DY-Per-stjärnor. Jag hittade ingen period i VSX så jag tog med denna som en serie, vilket jag insåg var kraftfullt överarbete när jag sedan hittade den vackra kurvan i SVO... :shy:
Image

DX Per fick också följa med på ett hörn, den lämpar sig mer för tidsserier. Algolstjärna med en period om ca 2.9 dygn.
Image

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: DZ Persei

Post by wilt »

Wow!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: DZ Persei

Post by ThomasK »

Mycket tjusig kurva för DZ Per. :good: För Dy Per skulle man nog kunna tänka sig lite lägre kadens mellan bilderna...
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: DZ Persei

Post by Tompa »

...kadensen för nämnda variabel dras härmed ner kraftfullt!
Jag roade mig med att använda VS (Variable Search) på bilderna i tidsserien. Det verkar som att det döljer sig fyra tidigare okända variabler i synfältet. De finns inte i VSX, efter vad jag kan se. Det finns fler kandidater som är betydligt svagare i magnitud/variation. Jag ska kolla igenom mer noggrant när jag samlat på mig mer bilder i kommande tidsserier. Men nog svänger det allt! (Det kanske är bra att ha nåt att göra när höstmolnen sänker sig över våra huvuden :green:)

Image
Image
Image
Image
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DZ Persei

Post by Hans Bengtsson »

OK, då har du alltså upptäckt ytterligare fyra nya variabler. Det är ju inte så himla illa, kan man säga.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: DZ Persei

Post by wilt »

Coolt!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DZ Persei

Post by Hans Bengtsson »

Tre av de nya variablerna tycks ha en ganska konstant max-magnitud vilket kan tyda på förmörkelsevariabler. En av de fyra har mera sinusformad kurva vilket kan tyda på pulserande kortperiodisk typ. Hos denna stjärna kan man ju även ana dubbel periodicitet om nu inte de små variationerna ligger inom felmarginalerna.

Mycket spännande är det i varje fall. De får döpas enligt den redan påbörjade Wikander-serien så att mätningarna kan läggas in i SVO.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: DZ Persei

Post by Hans Bengtsson »

Ganska nära DY och DZ Per ligger en kolstjärna som heter LR Per. Upptäckten av den stjärnans variabilitet publicerades av Hoffmeister 1963:

http://articles.adsabs.harvard.edu/cgi- ... etype=.pdf

LR Per har där preliminärnamnet S 7728 Per (bokstaven S står för Sonneberg). Den klassas som ”Långperiodisk?” och anges variera mellan de fotografiska (blå) magnituderna 17 och 19. Det sägs vidare att stjärnan är ”extremt röd”.

Både GCVS och VSX anger typen ”SR:” och återger Hoffmeisters magnituduppgifter samt en översättning till engelska av Hoffmeisters anmärkning: ”Very red”.

Det råder ingen tvekan om att LR Per är en kolstjärna. Den finns med i katalogen över röda NSVS-stjärnor (Williams m.fl., 2004):

http://vizier.cfa.harvard.edu/viz-bin/V ... &recno=606

I denna katalog klassas LR Per emellertid som en mira, med period 402 dygn. AAVSO:s databas innehåller endast 11 observationer av LR Per, och SVO innehåller 7 observationer. Detta känns som en variabel som är väl värd att följa.

Nedan ges ljuskurvan (röda magnituder) från NSVS. Jag tycker det ser ut som en mira snarare än SR.

Mvh
Hans Bengtsson
LR Per. Från NSVS.
LR Per. Från NSVS.
LR Per.png (9.94 KiB) Viewed 4945 times
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: DZ Persei

Post by Tompa »

Intressant detektivarbete, som vanligt, Hans!
Det skall bli kul att följa dessa under några nätter. Jag blandar även in lite av våra 50 bortglömda i obs-programmet, det är kul att kunna se riktigt djuuupt utan att det kostar pengar. Gränsmagnitud kring 17.5 i V under fullmåne är ju riktigt bra, tycker jag!
Jag har inte kunnat mäta LR Per i B då det saknas jämförstjärnor. Jag ska meddela sekvensteamet och se vad de har på lager. Jag går ju i gång lite extra på de här rödingarna. Denna ska jag försöka komma ihåg. Såg att Gustav fångat den i samma veva som mig.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: DZ Persei

Post by akjalam2 »

Bra arbetat :)