Nya RCB-stjärnor

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Nya RCB-stjärnor

Post by wilt »

Länge kände man enbart till några dussin stjärnor av R Coronae Borealis-klassen, men på bara några få år har antalet kända objekt i denna astrofysikaliskt intressanta kategori ungefär fördubblats. Anledningen är att forskare börjat analysera data från moderna fotometriska övervakningsprojekt som ASAS. Detta ger listor över stjärnor med fotometriska fingeravtryck som verkar misstänkt lika RCB-stjärnorna, varpå följer spektroskopisk uppföljning och vidare studier. En sådan studie är det här papret av Tisserand, en annan det här papret av Tisserand, Clayton, Welch mfl.

Sedan tidigare har jag följt en av de nyligen upptäckta RCB-stjärnorna, NSV 11154 som ligger väl till för observation mellan Vega och Draken. Det känns meningsfullt att observera den här intressanta typen av objekt och därmed bidra till att det etableras längre fotometriska dataserier över dem.

Doug Welch, fackastronom och aktiv inom RCB-fältet, presenterade nyligen upptäckten att AO Her är en RCB-stjärna. Den är ljusstark och ligger på 50 graders nordlig deklination, så det är ett tacksamt objekt att följa.

Efter att ha läst hans intressanta inlägg på AAVSOs forum kontaktade jag Welch och efterfrågade tips på andra nyligen upptäckta eller misstänkta RCB-objekt, där amatörastronomers observationer kunde vara meningsfulla. Hans förslag var att börja med PT Aql. Dess RCB-natur upptäcktes här och än så länge finns det i praktiken inga mätningar av stjärnan i AAVSOs databas. Det finns en AAVSOsekvens för stjärnan som jag provkörde i går kväll. Starkt månsken och en inte alltför transparent himmel gjorde att jag bara fick till en <12.6-observation.

Som en parentes kan nämnas att PT Aql varit känd som variabel ganska länge. Den upptäcktes av Dorrit Hoffleit 1932 och förtecknas i GCVS som en mirastjärna med 380 dygns period (VSX är förstås redan uppdaterad och anger den som en RCB-stjärna). Detsamma gäller AO Her. Den upptäcktes av Woods 1924 (men det var, precis som så ofta i dåtidens astronomi, hennes chef, Harlow Shapley, som författade upptäcktsrapporten) och förtecknas i GCVS som en halvregelbunden variabel med 370 dygns period, uppgifter som går tillbaka på fotografisk fotometri vid Bambergobservatoriet på 1930-talet.

Det känns på något vis lite typiskt att dessa RCB-stjärnor legat förtecknade i variabelkatalogerna under så lång tid men först nu uppmärksammats som RCB-stjärnor. Det är ännu ett exempel på variabler som upptäcktes i samband med de stora fotografiska genommönstringsprogrammen under 1900-talet men som sedan inte följdes upp; det är först nu som deras sanna natur börjar uppdagas.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Nya RCB-stjärnor

Post by akjalam2 »

Intressant Gustav.
Jag lägger in PT Aql på VVLT:S Aql lista redan i kväll..
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Nya RCB-stjärnor

Post by wilt »

Vad bra! Ska bli spännande att se vad den har för sig framöver.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Nya RCB-stjärnor

Post by Tompa »

Mycket intressant Gustav.
Jag passar på denna från eget obs, örnen ligger lågt och bakom ett berg/kulle. Jag ska däremot försöka med iTelescopes.

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Nya RCB-stjärnor

Post by wilt »

Bra, Tomas, att du håller iTel5-an skjutklar mot det här målet. Vore kul om vi kunde få lite kläm på den här stjärnans variabilitet.

Och det där med berget: känner du någon bergsprängare?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Nya RCB-stjärnor

Post by Tompa »

Väntar bara på lotto-vinsten :green:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Nya RCB-stjärnor

Post by Tompa »

PT Aql, 2013-08-21 10:28UT, 15.410 V, err 0.034. Pekar nedåt som det verkar. Jag laddade med lite vegemite och använde iTel9. New Mexico verkar ha drabbats av riktigt sur-väder de sista veckorna...

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Nya RCB-stjärnor

Post by wilt »

Ja, den verkar aktiv - kul! Min obs från igår var också vegemiteladdad - bättre väder down under än over there just nu.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA

Return to “Variabla stjärnor”